Miej swiadomosc

1. Data: 2001-09-14 07:08:41

Temat: Miej swiadomosc
Od: <z...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Po kilkumiesiecznej nieobecnosci pojawila sie na psp osoba, ktora o sobie mowi
tak: "Ja z natury jestem bardzo jajarski i lubie chumor wszelkiego rodzaju.
Żyję w gronie ludzi takich jak ja (zabawnych)."

Na czym wiec polega jajarskosc wg Kamila D./Turbosa?

Posiadajac pewne doswiadczenie na usenecie zdobywa sie wiedze na temat
funkcjonowania grupy, mozna przewidziec glowne reakcje na okreslone typy
problemow.

"Jajarz" wykorzystuje fakt, ze osoby niedoswiadczone traktuja kazdy post bardzo
powaznie; naduzywa rowniez tego, ze osoby z pewnym doswiadczeniem traktuja
powaznie nawet niektore najbardziej nietypowe i szokujace posty. Wymysla wiec
niestworzone historie po to tylko, by miec ucieche z tego, jak powazni ludzi
zajmuja sie bzdurami. Na niektorych z kolei jak plachta na byka dzialaja same
bledy ortograficzne.

Sprobujcie sie wczuc w psychike "jajarza" - kazdy powazny post w odpowiedzi na
prowokacje = uciecha, tym wieksza im madrzej wypowiada sie grupowicz na temat
glupoty. Naduzywa dobrej woli grupowiczow i dobrych checi do pomagania innym.
Rowniez kazdy agresywny post i kazdy plonk - to sama przyjemnosc, bo sa to
swiadectwa czyjejs bezsilnosci.

Gdy "jajarz" nie lubi gdy liczba odpowiadajacych maleje - zalezy mu na
aktywnosci, zmienia wiec nazwe i na nowo pojawia sie w skrzynkach. Choc ponowne
plonki pojawiaja sie juz szybciej, to jednak mozna zaliczyc jeszcze troche
radochy.

Dzialania takiej osoby maja wywolac u grupowiczow dysonans, maja zaszokowac i
przykuc uwage. Zastanawiam sie po co? Gdzie tkwi przyczyna jajarstwa?

IMO "Jajarz" potrzebuje innych ludzi - bo samemu sobie nie robi sie dowcipow.
Potrzebuje ofiar, ktore sie nabiora i widzow, ktorzy beda mu klaskac.
Potrzebuje tez poczucia bezkarnosci, bo w realu kiedy sie przesadzi mozna
dostac w dziobek, przepraszam: w dziob;) a usenet jest pozornie bezpieczny.

Kolejny dowcip polega na tym, ze "jajarz" kreuje swoja sieciowa osobowosc w
taki sposob, aby maksymalnie burzyla posiadany przez kazdego ogolny wzorzec
czlowieka. Poniewaz w naszej kulturze wielkim tabu jest seks "jajarz" stwarza z
tego szokujaca mieszanke.

Niestety, "jajarz" nie chce zdawac sobie sprawy z konsekwencji swojego
dzialania. Broni sie przed swiadmoscia, ze swoja satysfakcje uzyskuje
sprawiajac krzywde innym ludziom.

W poscie:
Autor: Kamil Dzióbek <t...@f...onet.pl>
Data: 8 stycznia 2001 19:17:59
Watek: Problem z koleżanką i moim charakterem (długie)

http://niusy.onet.pl/niusy.html?t=artykul&group=pl.s
ci.psychologia&aid=7721573

nasz "kolega" opisuje "zabawna" sytuacje, kiedy robi dowcip swojej kolezance i
ja rani - nie jest w stanie sobie wyobrazic, ze jego dowcipy moga wyrzadzac
komus krzywde i przykrosc (z tego listu pochodzi autocharakterystyka
przytoczona na poczatku mojego postu).

Ale od tamtej pory wie juz o tym i predzej czy pozniej dotrze to do jego
swiadomosci. Ciekawe, jak sobie poradzi z tym przykrym uczuciem?

A przeciez Hubert jest zwyklym chlopakiem. (Jako, ze traktuje wszystko co pisze
z powatpiewaniem, nie jestem pewien, czy tak ma faktycznie na imie) Ale tak sie
przedstawia na swoej stronie: http://turbos6.republika.pl na ktora zaprasza w
w/w poscie.

I jakie oblicze Kamila/Huberta widac na tej stronie? Dla tych, ktorzy nie moga
sami zobaczyc oto probka:

Oto spis tresci:
wstep, wiersze, zdjecia ludzi, zdjęcia zwierzat, zakonczenie

Jakie wiersze lubi nasz "jajarz"?

Kiedy myślę o Tobie,
Nie wiem czemu, boję się
Czy mnie kochasz pytam Cię
Odpowiadasz chętnie, lecz niepewnie
Trochę w smutku, trochę w gniewie
Oczy płoną Ci niezmiernie
Kiedy przy mnie stoisz... drżę,
Kiedy patrzysz... boję się.
Nigdy nie mówiłeś mi ... kocham.
Uciekałeś, chowałeś się
Gdzieś daleko, tak że hen...
(...)

Ten i kika innych ("Myśli", "Ty", "Czy", "Jesień", "Ciemność", "Śmierć",
"Promienny blask") to wiersze jego kolezanki i swiadcza o pewnej wrazliwosci
autora strony.

W dziale zdjecia ludzi, oprocz autorki werszy, widzimy usmiechnieta twarz
naszego kolegi. Kiedys mial manie wielkosci i podpisywal sie "Bog", ale nie
zachowiuje sie i nie wyglada...

W dziale zdjęcia zwierzat widzimy konika i pieski.

Warto zobaczyc normalne oblicze naszego "jajcarza". Mam nadzieje, ze sie nie
bedzie wstydzil swego prawdziwego oblicza i nie wykasuje swojej strony, ale
gdyby tak zrobil, to cala witryna zostala skopiowana w bezpieczne miejsce i
jest dostepna...

Hubert, mialem nadzieje, ze po naszej styczniowej rozmowie przemyslisz troche
swoje "jajcarstwo" i jezeli chcesz zabawiac ludzi bedziesz to robil w taki
sposob, zeby nikomu nie sprawiac przykrosci, a jest to mozliwe choc byc moze
Cie to przerasta. Zachecam, zebys sprobowal.

Tymczasem sprawiasz ludziom bol

--
Zelig9

1. Data: 2001-09-14 09:22:36

Temat: Re: Miej swiadomosc
Od: "baciu" <m...@k...net.pl> szukaj wiadomości tego autora

> Na czym wiec polega jajarskosc wg Kamila D./Turbosa?

Do czego to służy pytam?
Czy buntowanie innych grupowiczy przeciwko innym ma jakiś sens?
Proponuje skoncentrować się na treści.
Każdy ma prawo do swojego zdania.
to grupa dostępna dla wszystkich. Dlatego trzeba mieć specjalne okulary
i nie podpuszczać się każdemu głupiemu tekstowi.
Nie tworzymy tu rzadnej społeczności.
Dlatego nie powinniśmy w ogóle o sobie mówić. A z pewnością nie
w tonie nietolerancji, albo grupowych samosądów.
Tu nie ma grupowiczów. Tu mają prawo być anonimowi ludzie.
Zróbcie sobie kanał towarzyski. I tam będzie można koncentrować się
na czyjejś osobie.

1. Data: 2001-09-14 09:46:29

Od: Joanna <c...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

in article 9nshtu$rom$...@n...tpi.pl, baciu at m...@k...net.pl wrote on
14-09-01 11:22:

> [...]
> Tu nie ma grupowiczów. Tu mają prawo być anonimowi ludzie.
> Zróbcie sobie kanał towarzyski. I tam będzie można koncentrować się

To nie grupowy samosad, ale bardzo ciekawa analiza przypadku - od strony
psychologicznej, wiec jak najbardziej na grupe. Szczerze mowiac przypadek
dopiero teraz wydal mi sie szczegolny i wdzieczna jestem Zeligowi. Za
plecami nie obgadywal, zrobil to na forum pulicznym - i to tekst oczywiscie
dprzede wszystkim do Turbosa, a nie do innych grupowiczow (sa tego w tekscie
wyrazne sygnaly, tylko trzeba umiec czytac).

Grupa zawsze ma prawo wypowiadac sie w imieniu grupy i tworzyc wewnetrzne
koalicje. I mylisz sie - tworzymy tu pewna zbiorowosc, interakcja ta trwa,
ma swoja dynamike, swoja historie, i swoja nazwe. I jak kazda grupa w real-u
i ta nie zyje w prozni, czasem sie rozrasta, czasem jest atakowana (i wtedy
zwiera szeregi). To modelowe mechanizmy grupowe.

Mi tekst Zeliga pomogl przeskoczyc z poziomu lekkiego poirytowania do
poziomu zainteresowania szczegolnym przypadkiem. Dzieki:)

Pozdr.
Joanna

1. Data: 2001-09-14 10:02:54

Od: <z...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

"baciu" <m...@k...net.pl>

>  Do czego to służy pytam?

Ot, ciekawostka psychologiczna. Jesli ktos zraca na siebie mocno uwage to uwaga
zostaje zwrocona.

>  Czy buntowanie innych grupowiczy przeciwko innym ma jakiś sens?

Czy namawiam do jakiegos dzialania przeciw wiadomej osobie?
hmm...

>  Proponuje skoncentrować się na treści.
>  Każdy ma prawo do swojego zdania.

Ja tez :)

>  to grupa dostępna dla wszystkich. Dlatego trzeba mieć specjalne okulary
> i nie podpuszczać się każdemu głupiemu tekstowi.

Masz racje, tez tak mysle o tekstach Kamila:)

>  Nie tworzymy tu rzadnej społeczności.

Mowisz w swoim imieniu, czy w imieniu jakiejs spolecznosci - zorganizowanej?

>  Dlatego nie powinniśmy w ogóle o sobie mówić. A z pewnością nie
> w tonie nietolerancji, albo grupowych samosądów.

Mam nadzieje, ze nie myslisz o moim poscie?

> Tu nie ma grupowiczów. Tu mają prawo być anonimowi ludzie.

Jesli ktos zrobil prywatna stronke i sam do niej zachecal... - mogl tego nie
robic. Ktos go zmusil?

> Zróbcie sobie kanał towarzyski. I tam będzie można koncentrować się
> na czyjejś osobie.

Wyrzucasz nas stad?

Zelig

1. Data: 2001-09-14 10:15:43

Od: "cbnet" <c...@w...pl=NOSPAM=> szukaj wiadomości tego autora

zelig9:
> Tymczasem sprawiasz ludziom bol

Spoko, w przyrodzie nic nie ginie. :)

Najbardziej zenujace jest dla mnie to iz ludzie pokroju
Turbos to ci ktorzy wczesniej czy pozniej w przyszlosci
(jak juz wyczerpia limit samo-tolerancji) beda szukac
pomocy..... psychologow.
W sumie to okrutnie 'syzyfowa' jest praca psychologa
(terapeuty?).

Nie dziwie sie ze czasami Dorrit wyglada na 'sfiksowana',
choc przeciez wcale nie zajmuje sie 'terapiami'. :)
I dobrze, bo z jej charakterem pewnie mialaby nieraz
chec wywalic petenta jednego z drugim 'na zbity pysk'. ;)

Czarek

1. Data: 2001-09-14 11:42:52

Od: "... z Gormenghast" <p...@p...promail.pl> szukaj wiadomości tego autora

baciu w news:9nshtu$rom$1@news.tpi.pl...
(...)

> Nie tworzymy tu rzadnej społeczności. /.../
> Tu nie ma grupowiczów. Tu mają prawo być anonimowi ludzie.
> Zróbcie sobie kanał towarzyski. /.../

Ja proponuje odwrotnie. Idź sobie baciu na inny kanał publiczny, skoro
nie dostrzegasz podstawowych mechanizmów psychologicznych
rządzących tą właśnie społecznością. Albo wręcz przeciwnie. Pozostań
i przypatruj się. A najlepiej zrobisz jak przyślesz swoją prezentację do
alei grupowiczów, abyśmy wiedzieli przynajmniej jak wyglądasz, gdyż
to co mówisz, już czytamy.
Zamiast zdjęcia może być dowolny widok z miejsca publicznego,
skoro tak Ci zależy na anonimowości (a może bardziej na
nieodpowiedzialności?)

Przy okazji, pozdrowienia dla wszystkich Gdańszczan.

serdeczności
Allfređ
~~~~~~~~~

1. Data: 2001-09-14 12:23:01

Od: Jan Kozlowski <a...@...sygnaturce> szukaj wiadomości tego autora

On Pt 14 wrz 2001 09:08:41a <z...@p...onet.pl> wrote in

> [...]
> na aktywnosci, zmienia wiec nazwe i na nowo pojawia sie w skrzynkach.
> Choc ponowne plonki pojawiaja sie juz szybciej, to jednak mozna

Turbos2 pod ten paragaf nie podpada - od kilku juz lat straszy na innej
grupie :)

[=] http://www.ufo.fr.pl <=> Fidonet: 2:480/112.4 [=]
[=] e-mail: avatar[@]data.pl <=> GG: 174363 [=]

1. Data: 2001-09-14 17:00:03

Od: "baciu" <m...@k...net.pl> szukaj wiadomości tego autora

> zwiera szeregi). To modelowe mechanizmy grupowe.

Psychologia grupy to psychologia zwierząt.
Ja tam ma konformistyczną chorobę.
I zawsze będę się stawiał grupie.

1. Data: 2001-09-14 17:04:07

Temat: Odp: Miej swiadomosc
Od: "eTaTa - eChild" <e...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik baciu
No fajnie :-))
Też nie lubie kup
ale powiedz, czemu tak ostro?
Przecież kaktusem chcesz...

Wyluzuj. Skup się :-))
Nie nerwy szarpuj.
myśl.

eTaTa
Nie po to Cię odpląkąwałem, by za bezmyślnym smarkaczem ganiać.
Proszę myśl

1. Data: 2001-09-14 17:22:11

Od: "baciu" <m...@k...net.pl> szukaj wiadomości tego autora

> Użytkownik baciu
> No fajnie :-))
> Też nie lubie kup
> ale powiedz, czemu tak ostro?

Co mam powiedzieć?
Jak ostro?

Problem ze stara! Tego sie juz nie da wytrzymac! Jak zyc?
dla Czarka
depresja
Ach, musze Wam cos powiedziec i o cos zapytac :)
Re: nowa na grupie