Nalesniki razowe

1. Data: 2002-06-05 17:39:04

Temat: Nalesniki razowe
Od: "Robert Zmijan" <r...@e...pw.edu.pl> szukaj wiadomości tego autora

Czesc
Dopiero zaczynam przygody z gotowaniem, stad moje
czysto amatorskie pytanie:

Czy ktos moze mi powiedziec jak spreparowac
ciasto na takie nalesniki?
Moze ktos zna kompletny przepis?

Z autopsji wiem, ze sama maka razowa
nie wystarczy, /ciasto zle sie smazy/ dopiero po dodaniu zwyklej
maki zaczyna smazyc sie lepiej, ale to jeszcze nie to co moze
bezpiecznie nadawac sie do zjedzenia.

Pozdrawiam

Robert

1. Data: 2002-06-05 18:12:31

Temat: Re: Nalesniki razowe
Od: "Rena" <r...@p...pl> szukaj wiadomości tego autora

Nalesniki "dla Ewy"

"Mozna wcinac same (pachna oblednie) lub z syropem trzcinowym i bita
smietana [w wersji lakto-] na wierzchu, lub z tym, co komu fantazja podpowie
:)"

Proporcje podane dla 2 osób.

Składniki:

350 ml mleka [w wersji wegańskiej sojowe, moze byc nawet z tych mniej
smacznych i jednoczesnie tanszych, np. polgruntu]
350 ml wody
1/3 kostki drozdzy piekarskich
3 kopiaste lyzki maki kukurydzianej
maka razowa
maka zwykla 500
5-6 lyzek oliwy lub oleju
4-6 lyzeczek cukru
2-3 solidne szczypty soli
cynamon
150 g rodzynek
Przepis:
Rodzynki zalewamy wrzatkiem i zostawiamy na 15-30 minut.

Do szklanki wlewamy odrobine (tak do 1/4 wysokosci) dobrze ogrzanego, ale
nie goracego mleka, wsypujemy lyzeczke cukru i mieszamy. Nastepnie drobimy
drozdze i wrzucamy do mleka. Odstawiamy do wyrosniecia.

Do duzego garnka wlewamy mleko i wode, wsypujemy make kukurydziana, razowa i
zwykla (ja to robie w proporcji 1/1 zazwyczaj). Dokladnie mieszamy, aby nie
bylo grudek. Ciasto musi byc geste, ale bez przesady, bo moze sprawiac
trudnosci przy wylewaniu na patelnie. Radze dodawac make do czasu, az bedzie
odczuwalny opor przy mieszaniu, a jednoczesnie ciasto bedzie sie jeszcze
lalo. Zbyt rzadkie ma z kolei tendencje do przywierania do patelni. Po
wymieszaniu dodajemy cukier i sol do smaku, odsaczone rodzynki, cynamon w
ilosciach zaleznych od upodobania (sam daje calkiem sporo) oraz oliwe i
wyrosniete drozdze. Mieszamy do momentu, az oliwa zemulguje z ciastem i nie
bedzie widac zadnych oczek czy warstewki tluszczu przy brzegu garnka.
Ewentualnie korygujemy gestosc ciasta odrobina maki lub wody.

Smazymy na sporej patelni teflonowej (bez zadnego tluszczu), rozgrzanej na
srednim palniku, dodatkowo skreconym do mniej wiecej 1/2 mocy. Trzeba to
dobrac doswiadczalnie tak, aby nalesnik nie brazowial zbyt szybko po wylaniu
ciasta na patelnie. Gdy zauwazymy, ze brzeg nalesnika ladnie zbrazowial,
mozemy przerzucic go na druga strone. Nalezy zwracac uwage na rodzynki, gdyz
wystaja z ciasta i lubia sie lekko przypalic. Tak wiec druga strone nalezy
smazyc krocej, okrecajac co chwile nalesnik o kilkadziesiat stopni. Dobra
temperature mozna tez poznac po tym, ze w nalesniku tworza sie dziurki od
pracujacych drozdzy - gdy patelnia jest zbyt chlodna, nalesnik jest gladki i
dziurki nie powstaja :)
Nadesłał(a): pat , dnia: 2001-10-21
Źródło / autor: Cooler, gr.dyskusyjna pl.rec.kuchnia

******************

naleśnik

Dla dzieci po 12 mies. życia, jak również dla dorosłych
Proporcje podane dla 3 osób.

Składniki:

mąka razowa - 150g
mąka pszenna - 150g
maka grochowa - ok 30g
sól - wedle uznania
woda duzo (około 3 szklanki)
Przepis:
Groch zmielic na mąkę
Pszenicę zmielić na mąkę,
dodać mąkę pszenną i sól (pół łyżeczki)
zmiksować z wodą tak aby było bardzo płynne

rozgrzać patelnię , mało oleju
Wskazówki i uwagi:
konsystencja - jak słaba śmietana
robimy duże prawie na cała patelnię,
i średnio grube
Nadesłał(a): Andy , dnia: 2000-09-21
Przepis własny autora.

************

1. Data: 2002-06-05 18:53:07

Od: "Asia Slocka" <a...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Rena"

> 1/3 kostki drozdzy piekarskich
> 3 kopiaste lyzki maki kukurydzianej
> maka razowa
> maka zwykla 500
> cynamon
> 150 g rodzynek

Fajnie byłoby gdyby ktoś jeszcze znał przepis na naleśniki
a nie skomplikowane wariacje na temat naleśników :-)
Mi zwykłe razowe nie wychodzą:-(
Asia Słocka

1. Data: 2002-06-06 07:42:14

Od: "Mapet\(ka\)" <l...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

> Fajnie byłoby gdyby ktoś jeszcze znał przepis na naleśniki
> a nie skomplikowane wariacje na temat naleśników :-)
> Mi zwykłe razowe nie wychodzą:-(

to znaczy chodzi Ci o zwykle najzwyklejsze ciasto na nalesniki czy zwykle
razowe ciasto na nalesniki?
:)
Mapet

--
"Primum non stresere..."

1. Data: 2002-06-06 07:58:24

Od: "Asia Slocka" <a...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Mapet(ka)" <

> to znaczy chodzi Ci o zwykle najzwyklejsze ciasto na nalesniki czy zwykle
> razowe ciasto na nalesniki?

Jak napisałam: zwykłe razowe :-)
Czyli razowe, ale bez drożdży, rodzynek itd.
Asia Słocka

1. Data: 2002-06-06 08:16:19

Od: "Basia" <b...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

> Fajnie byłoby gdyby ktoś jeszcze znał przepis na naleśniki
> a nie skomplikowane wariacje na temat naleśników :-)
> Mi zwykłe razowe nie wychodzą:-(

Asiu, jak robilas te nalesniki co Ci nie wychodzily? Na czym polegalo to
niewychodzenie?
Ja czasem robie nalesniki z mąką razową - po prostu częśc mąki pszennej
białej zastępuję pszenną razową a poza tym normalnie - woda, mleko, jajka,
troche oleju do ciasta.
Ciasto z mąką razowa musi dluzej"odpoczywac", bo ta maka musi speczniec.
Jak mialam make sojową to zamiast jajek ją dawałąm - jedna łyżka mąki
zamiast jednego jajka.

pozdrawiam
Basia

1. Data: 2002-06-06 08:19:09

Od: "Asia Slocka" <a...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Basia"
> Asiu, jak robilas te nalesniki co Ci nie wychodzily? Na czym polegalo to
> niewychodzenie?
Mąkę białą zastąpiłam razową, choć małoziarnistą.
One w ogóle nie chciały się usmażyć, na jakimkolwiek ogniu
i jakimkolwiek czasie w środku zostawały surowe.
Pół na pół mąki to dla mnie nie jest już razowe:-)

Asia Słocka

1. Data: 2002-06-06 08:46:20

Od: "Basia" <b...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

> Pół na pół mąki to dla mnie nie jest już razowe:-)

Wiem, ale z zupełnie razowymi mialam podobne klopoty
Szukalas moze przepisow w ksiazkach typowo wegeterianskich albo
makrobiotycznych? Moze tam sa jakies ciekawe wytyczne co do nalesnikow z
maki razowej.

Basia

1. Data: 2002-06-06 20:05:34

Od: "Robert Zmijan" <r...@b...com> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Asia Slocka" <a...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

> Mąkę białą zastąpiłam razową, choć małoziarnistą.
> One w ogóle nie chciały się usmażyć, na jakimkolwiek ogniu
> i jakimkolwiek czasie w środku zostawały surowe.

Mialem dokladnie ten sam problem, skórka z obu
stron byla dokladnie wysmazona, ale srodek surowy,
nawet przy bardzo cienkiej warstwie wylanego na
patelnie ciasta.
Pewna znajoma gospodyni powiedziala
mi, ze dzieje sie tak dlatego, poniewaz maka razowa
jest bezglutenowa.(w co osobiscie nie wierze, jesli
maka razowa zrobiona jest np. z zyta) owszem,
czytalem, ze bezglutenowa jest maka kukurydziana,
ryzowa, ziemniaczana itp.. ale nie zytnia.

Nalezy przypuszczac, ze jest cos w mące
zwyklej, czego nie ma w razowej albo na odwrot i to
"cos" powoduje zle smazenie.

Pozdrawiam

Robert

1. Data: 2002-06-06 20:33:35

Od: PatryCCCja <k...@s...pl> szukaj wiadomości tego autora

Asia Slocka wrote:
> Jak napisałam: zwykłe razowe :-)
> Czyli razowe, ale bez drożdży, rodzynek itd.

ja kiedys robilam pol na pol z maki razowej i bialej z dodatkiem maki
kukurydzianej zamiast jajek.
kiedys zrobilam tak samo ale z samej razowej - smakowaly i mi i mojemu
wojtkowi wybornie, ale trudniej sie je robilo lamliwe i delikatne byly
cholery jak nie wiem co. musialam przewracac je na druga strone
podrzucajac. jak sie do nich zabieralam z lopatka to sie niszczyly.
moze make sojowa powinnam dodac? nie wiem czy kukurydziana rownie dobrze
zlepia co sojowa....
a moze goracej wody? nie wiem, to narazie moje pomysly, ale niewyprobowane
- generalnie uwielbiam placki i nalesniki ale nie nawidze smazyc ;P

pozdr.
pat
--
vege.pl http://www.vege.pl