Nori i inne dla Doroty

1. Data: 2000-10-12 07:45:04

Temat: Nori i inne dla Doroty
Od: "maja" <k...@3...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

Witaj ponownie,
Najpierw o czyms miłym: czyli jak zrobic ryz do suschi. Niektorych moze
zdziwic po jaka....gotowac zwykly ryz z takimi ceregielami, ale uwierz,
naprawde warto. A wiec:
potrzeba: 2 1/2 szklanki ryzu (625 ml), 2 3/4 szklanki wody (860 ml), 3
lyzki stolowe sake, 2 lyzki stolowe cukru, 2 male lyzeczki soli.
Ryz wkladamy na sito i zalewamy zimna woda, mieszamy, wyplukujemy i tak
kilka razy az woda bedzie w miare klarowna (okolo 4 razy). Zostawiamy na
sicie do odciekniecia okolo 60 minut.
Wrzucamy ryz do garnaka (najlepiej z grubym dnem) i zalewamy woda: 2 3/4
szklanki. Dodajemy sake i gotujemy pod przykryciem (!) az cala woda zostanie
wchlonieta przez ryz. Zdejmujemy z ognia i zostawiamy garnek na 15 min.
Potem delikatnie mieszamy (chodzi o spulchnienie ). Garnek z ryzem
przykrywamy sciereczka (sucha), zeby ta wchlonela nadmiar pozostalej wody.
(okolo 10 min). Do miseczki sol, cukier, ocet (zapomnialam ile....!!!!!!
tego octu, napisze pozniej)-mieszamy i dodajemy do ryzu. Mieszamy.
Calosc do plaskiej miski. A teraz wystarczy juz ochlodzic caly ryz (bo do
tej pory jest jeszcze hot). Japonczycy przykladaja do tego baaaaaaaardzo
duza wage. Wachluja go, delikatnie mieszaja. Generalnie chodzi o to aby
wystygl jak najszybciej ale nie nalezy go zbyt mocno mieszac, bo sie
zepsuje. Ja uzywam zwyklej drewnianej lychy i jest ok.
Po wystudzeniu miske z ryzem przykrywamy wilgona sciereczka i odstawiamy na
4 godziny w temp. pokojowej (wtedy zacznie dzialac marynata z octu, sake
.........)
Moje rady to: warto wziac garnek naprawde z grubym dnem, bo moze sie ryz
przypalic. Co prawda wskazane jest nie zagladac do niego jak sie gotuje, ale
ja nie posiadam jakis super-ekstra garnkow Zeptera, wiec odkrywam, zeby
widziec co i jak. Mis ie za pierwszym razem nieco przypalil, ale wielkiej
tragedii nie bylo

A teraz o cenach:
sprawdzalam w Warszawie w markecie:
wasabi 43 g-13,70 zł
nori 50g/op.-14 zl
sos sojowy 150 ml-9,40 zł
ryz 1 kg-22-25 zł
ocet-ja uzywalam octu jablkowego i bylo ok (mozna)
sake 84-100 zl (butla 750 ml)

To juz chyba wszystko
Trzymam kciuki za kolacje i chyba sama tez sie o taka pokusze.

1. Data: 2000-10-12 19:06:20

Temat: Re: Nori i inne dla Doroty
Od: Gruby. < boruta@icbleu-nospam.org> szukaj wiadomości tego autora

On Thu, 12 Oct 2000 09:45:04 +0200, "maja" <k...@3...com.pl> wrote:

> [...]
>sake 84-100 zl (butla 750 ml)
>
>To juz chyba wszystko
>Trzymam kciuki za kolacje i chyba sama tez sie o taka pokusze.

Moj sposob jest podobny tylko ze :
zagotowywujesz ryz na srednim ogniu
jak zacznie sie gotowac podkrecam ogien na full na 3-4 minuty
po tym czasie zmniejszam ogien do prawie zera na okolo 15 minut.Nie
powinno sie podnosic pokrywki pod zadnym pozorem - praktyka albo
szklana pokrywka.
Nigdy nie wkladaj ryzu do metalowego naczynia i nie uzywaj metalowych
lyzek.(szklo porcelana i drewno).
Ryz po ugotowaniu powinien byc lekko kleisty.w czasie formowania ryzu
maczaj palce w wodzie - pomaga sklejac.

Art.(Gruby )

1. Data: 2000-10-13 07:17:48

Od: "Dorota" <b...@f...hoga.pl> szukaj wiadomości tego autora

Droga Maju, serdecznie Ci dziekuje za cenne rady, rzeczywiscie sposob
przyrzadzania ryzu wydaje sie byc bardzo skomplikowany ale skoro mowisz, ze
warto :-)
To widocznie warto!

Teraz pozostalo mi tylko czekac na przyjazd, poproszonych o nabycie
stosownych produktow, znajomych z Warszawy.

Bardzo serdecznie pozdrawiam
Dorota
ps w razie jakis problemow z konstruowaniem sushi czy mozna prosic o rade?

1. Data: 2000-10-13 14:31:01

Od: "maja" <k...@3...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

zawsze,
a do robienia suschi kup sobie mala mate do zwijania-bez tego ani rusz.

1. Data: 2000-10-17 10:07:03

Od: "Dorota" <b...@f...hoga.pl> szukaj wiadomości tego autora

dzieki, dzieki i jeszcze raz dzieki :-))

Użytkownik "maja" <k...@3...com.pl> napisał w wiadomości
> zawsze,
> a do robienia suschi kup sobie mala mate do zwijania-bez tego ani rusz.

Re: jak czyscic srebrne?
Re: jak czyscic srebrne?
Re: Probowania
Re: Folia aluminiowa