Odp: Osy na dzialce

Data: 2003-07-10 22:40:03
Temat: Odp: Osy na dzialce
Od: "Piotr Siciarski" <p...@r...pl>

Użytkownik Basia Kulesz <b...@i...pl> w wiadomości do grup
dyskusyjnych napisał:
> Owszem, zajrzałam:
> zmienność generowana przez kultury in vitro (somatyczna embriogeneza).
> Dalej chcę wiedzieć, co to właściwie znaczy w odniesieniu do nasion. I
> bardzo proszę łopatologicznie i bez tych długich słów!

Są dwa rodzaje s.e. - pośrednia i -bezpośrednia, ale nie będziemy mieszać
(mam nadzieję, że nie obrazisz się za łopatologię, bo sama prosiłaś).

Łopata, (ale bez zdolności pedagogicznych)
1.Embryo = zarodek.
2.W probówce roślina mateczna rozłożona na poszczególne komórki.
3.W _pewnych_ warunkach na kulturze in vitro/w probówce tworzą się embriony,
które
4.otacza się _odpowiednimi_ substancjami
Tak otrzymujemy pojedyncze nasiono.

Jeśli nasiono otacza "prawdziwa" łuska, to oznacza, że jest to nasiono
wytworzone przez roślinę (choć nie musi być pobierane z natury).

Może 99% wszystkich to przesadziłem, ale nasiona warzywa (które zwykle są
odmianami/mutacjami) głównie z probówki - muszą być identyczne genetycznie.
Te identyczne rzodkiewki, ogórki, pomidorki na zdjęciach kiedyś mnie
zastanawiały:-), a to po prostu identyczne geny.

Pozdrawiam
p...@r...pl