Ograniczenia świadomości.

1. Data: 2003-09-08 11:41:58

Temat: Ograniczenia świadomości.
Od: "Bacha" <b...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Na wstępie witam wszystkich po wakacjach.

Przytoczona przez Kartezjusza w jego "Zasadach" formuła: "Cogito ergo sum"
("Myślę więc jestem") nie może stanowić dowodu na własne istnienie, jak tego
pochopnie chcą niektórzy. Wówczas bowiem jakiekolwiek inne zwierzę
istniałoby daleko mniej, zaś kamień nie istniałby wcale. ;)
Formuła ta wskazuje jedynie na posiadanie pewnej właściwości zwanej
świadomością. Idzie tu zarówno o świadomość istnienia własnego, jak i
istnienia świata, w którym egzystujemy oraz dynamiki właściwej tym dwu
odrębnościom. Zwykliśmy określać to mianem rzeczywistości.
Ową rzeczywistość możemy przy pomocy zmysłów dostrzegać i przy pomocy umysłu
percypować a nawet przy pomocy logiki dedukować to, co bezpośrednio zmysłami
dostępne nie jest.
Rozmaite przyrządy świadomie konstruowane pozwalają nieraz znacznie
poszerzyć zakres postrzegania poza to, co dane zmysłom bezpośrednio (choćby
np. przyrządy optyczne jak teleskop czy mikroskop). Postęp techniczny w tym
zakresie wskazuje wyraźnie na to, że dane nam jest poznać jedynie niewielką
część otaczającej rzeczywistości. Z naturalnego założenia w pierwszym
rzędzie tą, która niezbędna jest dla biologicznego przetrwania.
Hoimar von Ditfurth (autor "Dzieci Wszechświata") przedstawia poglądowo tą
sytuację przez analogię do życia kleszcza.
Otóż owad ten podąża na krzew, gdzie sytuuje się na gałęzi. Istota tej
instynktownej taktyki polega na trwaniu w oczekiwaniu, które trwać może
nawet wiele lat. Gdy jednak jakieś ciepłokrwiste stworzenie będzie
przypadkiem przechodziło pod krzewem, kleszcz natychmiast otrzymuje sygnał
chemiczny w postaci zapachu kwasu masłowego, wytwarzanego przez gruczoły
potowe zwierzęcia. Natychmiast budzi się z odrętwienia przywracając funkcje
życiowe i spada na żywiciela. Przedziera się przez sierść do gołej skóry w
którą się wwierca. Następnie nasyca się krwią aby odpaść, złożyć jaja i po
spełnieniu swej misji zginąć.
Jaki zatem obraz Wszechświata może mieć taki kleszcz?
Jest nim owa gałąź i zapach kwasu masłowego.
Wszechświat w życiu kleszcza zawężony jest jedynie do tych dwóch elementów.
Bogactwo naszych doznań jest nieporównywalnie większe, ale także w
najwyższym stopniu ograniczone.
A mimo to człowiek poznał istotę kwantów i stworzył teorię względności, co
pozwala mi optymistycznie stwierdzić, że sprawa naszej świadomości i jej
ograniczeń jest wprawdzie skomplikowana ale nie beznadziejna. ;)
Tak mi się skojarzyło przy wydłubywaniu kleszcza z uda (że też mnie akurat
pod tą gałąź poniosło).
W lesie mieszanym zalecam tylko w ciuchach. ;))

Pozdrówka. Bacha.

1. Data: 2003-09-08 11:48:03

Temat: Re: Ograniczenia świadomości.
Od: Amnesiak <amnesiac_wawa@_zero_spamu_poczta.onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

On Mon, 8 Sep 2003 13:41:58 +0200, "Bacha" <b...@p...onet.pl>
wrote:

> [...]
>Wszechświat w życiu kleszcza zawężony jest jedynie do tych dwóch elementów.
>Bogactwo naszych doznań jest nieporównywalnie większe, ale także w

Gadaliśmy już o tym na psp, tylko inne zwierzątka nas interesowały.
;-)

--
Amnesiak
------

1. Data: 2003-09-08 11:50:43

Od: "ksRobak" <e...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Bacha" <b...@p...onet.pl>

> [...]
> mnie akurat pod tą gałąź poniosło).
> W lesie mieszanym zalecam tylko w ciuchach. ;))

Gdyby człowiek poznał istotę kwantów, gdyby teoria względności
była ostateczna - to człowiek mógłby się uważać za troszkę
większego kleszcza. Póki co jest zwykłym krwiopijcą. :-)
\|/
re:

1. Data: 2003-09-08 11:58:04

Od: "Bacha" <b...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Amnesiak napisał w wiadomości

Bacha:
[...]

> Gadaliśmy już o tym na psp, tylko inne zwierzątka nas interesowały.
> ;-)

A to przepraszam. Coś przegapiłam.

> "Człowiek jest miarą wszystkich rzeczy."

Jedynie dla siebie. ;p

Bacha. ;)

1. Data: 2003-09-08 12:02:03

Temat: Re: Ograniczenia ?wiadomo?ci.
Od: Amnesiak <amnesiac_wawa@_zero_spamu_poczta.onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

On Mon, 8 Sep 2003 14:57:00 +0200, "Qwax" <...@...Q> wrote:

>"Cogito ergo sum"
>istnienie,
>
>Nie może! bo musiała by być najpierw udowodniona!

Ale wg Kartezjusza, została ona udowodniona!

--
Amnesiak
------

1. Data: 2003-09-08 12:11:18

Od: "Bacha" <b...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

"ksRobak" napisał w wiadomości news:bjhqei$89j$1@inews.gazeta.pl...

> [...]
> była ostateczna - to człowiek mógłby się uważać za troszkę
> większego kleszcza. Póki co jest zwykłym krwiopijcą. :-)

Z pozycji Robaka ma prawo tak to wyglądać.
Ludzie jednak aspirują do wyższych szczebli ewolucyjnej drabiny. ;P

Bacha.

1. Data: 2003-09-08 12:16:54

Temat: Re: Ograniczenia ÂświadomoÂści.
Od: "ksRobak" <e...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Amnesiak" <amnesiac_wawa@_zero_spamu_poczta.onet.pl>

> Ale wg Kartezjusza, została ona udowodniona!
> Amnesiak

Kartezjusz pisał o sobie. Myslał więc był.
\|/
re:

1. Data: 2003-09-08 12:28:01

Od: "Bacha" <b...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Qwax w wiadomości news:21496-1063022322@213.17.138.62...

Bacha
> "Cogito ergo sum"
> istnienie,

> Nie może! bo musiała by być najpierw udowodniona!

Przyrodnicy zauważyli pewną prawidłowość.
Mianowicie ewolucja w przyrodzie rozwija się w zależności od istniejących
warunków.
Ptaki i owady latają bo jest powietrze, czyli skrzydło rozwinęło się w
rezultacie istnienia atmosfery. Podobnie płetwy ryb są rezultatem istnienia
wody itd.
Można zatem przez analogię stwierdzić, że człowiek doszedł do świadomości
dlatego, że istnieje świadomość.
Wracamy zatem do tezy Kartezjusza. Musi być jakaś przyczyna tego że myślę, a
że tylko myśl może stworzyć myśl ...
Podobnej odpowiedzi udzielił kardynał John Henry Newman, zapytany dlaczego
wierzy w Boga: "Ponieważ wierzę, że ja sam istnieję". ;)

Pozdrówka. Bacha.

1. Data: 2003-09-08 12:31:56

Od: "ksRobak" <e...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Bacha" <b...@p...onet.pl>

> Z pozycji Robaka ma prawo tak to wyglądać.
> Ludzie jednak aspirują do wyższych szczebli ewolucyjnej
> drabiny. ;P
>
> Bacha.

Ba chacha
bo potrafią więcej zabić niż zjeść
taaa
awans na drabinie ewolucyjnej
najwyższy stopień ewolucjii?
zabić wszystkich!!!
\|/
re:

1. Data: 2003-09-08 12:36:10

Od: "Bacha" <b...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Qwax napisał w wiadomości news:26893-1063024073@213.17.138.62...

> drabiny. ;P

> Aspirować to sobie mogą....
> ... a są jacy są!

Można sobie wyobrazić jacy by byli, gdyby nie aspirowali.
Uprawiasz JeTologię. ;))

Bacha.

Co jest grane ?
poproszę o kozetkę