Opieńki - jakis prosty przepis?

1. Data: 2007-10-14 01:03:26

Temat: Opieńki - jakis prosty przepis?
Od: k...@o...pl szukaj wiadomości tego autora

Hej, powiedzcie jak smacznie, prosto i szybko zrobic opienki (jestem
bardzo leniwy) :)

pozdrawiam,

2. Data: 2007-10-14 05:54:12

Temat: Re: Opieńki - jakis prosty przepis?
Od: "Andrzej" <a...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik <k...@o...pl> napisał w wiadomości
ps.com...
> Hej, powiedzcie jak smacznie, prosto i szybko zrobic opienki (jestem
> bardzo leniwy) :)
>
> pozdrawiam,

zapoznaj kobietę, która lubi gotować, następnie poproś żeby coś smacznego z
nich ugotowała :)
Jędrek

3. Data: 2007-10-14 10:39:12

Od: k...@o...pl szukaj wiadomości tego autora

> zapoznaj kobietę, która lubi gotować, następnie poproś żeby coś smacznego z
> nich ugotowała :)
> Jędrek

lubie gotowac

4. Data: 2007-10-14 11:03:37

Od: "Andrzej" <a...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik <k...@o...pl> napisał w wiadomości
ps.com

> lubie gotowac

ale zciemniasz, najpierw mówisz, że jesteś leniwy a potem, że lubisz gotować
zdecyduj się
az

5. Data: 2007-10-14 14:43:47

Od: BBjk <b...@q...pl> szukaj wiadomości tego autora

k...@o...pl pisze:
> Hej, powiedzcie jak smacznie, prosto i szybko zrobic opienki (jestem
> bardzo leniwy) :)

Przede wszystkim opieńki trzeba krótko obgotować i wylać wodę, bo
zawierają pewne szkodliwe dla niektórych osób substancje.

Najbardziej popularne jest marynowanie, ale proponuję Ci kiszenie,
najlepsze są ukiszone wraz z rydzami, bo przechodzą ich barwą i zapachem.
Grzyby układa się warstwami w kamionkowym lub szklanym naczyniu,
przesypuje solą (na 1 kg grzybów 2 dag soli), przykryć, docisnąć.
Po 2-3 tygodniach nadają się do jedzenia.
--
BBjk

6. Data: 2007-10-14 14:58:42

Od: BBjk <b...@q...pl> szukaj wiadomości tego autora

Uzupełnienie:
Grzyby puszczą "sok" wytwarzający sie podczas fermentacji. Jeśli jednak
okazałoby sie po kilku dniach, że jest go za mało, należy dodać trochę
zimnej przegotowanej wody. Tyle tylko, by opieńki były pokryte płynem,
ale nie pławiły się w nim.
Jeśli dozbierasz opieniek, można dołożyć do tych juz zrobionych
świeżych. W miarę kiszenia się uleżą i będą zajmować mniej miejsca, niż
początkowo.
--
BBjk

7. Data: 2007-10-14 14:59:17

Od: "Panslavista" <p...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

"BBjk" <b...@q...pl> wrote in message

> [...]
> przesypuje solą (na 1 kg grzybów 2 dag soli), przykryć, docisnąć.
> Po 2-3 tygodniach nadają się do jedzenia.

Doszedł do mnie przepis - porada - suszone opieńki, wystarcza później
namoczyć obgotować i po wymianie wody ugotowac zupę opieńkową - opowiadająca
zachwycała się. Przed chwila jadłem wrzucone surowe, lekko posolone na
patelnię i dobrze wysmażone - pychotka, czekam aż Maruda obgotuje (kolejne
18kg) - wtedy znowu obsmażę odpatuję i przyrumienię.

8. Data: 2007-10-14 15:13:33

Od: "Panslavista" <p...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

"BBjk" <b...@q...pl> wrote in message
> [...]
> Jeśli dozbierasz opieniek, można dołożyć do tych juz zrobionych
> świeżych. W miarę kiszenia się uleżą i będą zajmować mniej miejsca, niż

Można dodać łyżeczkę cukru i łyżkę zakwasu z żuru.

9. Data: 2007-10-15 11:00:02

Od: "batory" <b...@p...beztego.onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik <k...@o...pl> napisał w wiadomości
ps.com...
> Hej, powiedzcie jak smacznie, prosto i szybko zrobic opienki (jestem
> bardzo leniwy) :)

Najprościej usmażyć na maśle. Mogą być w całości jak małe, mogą być
pokrojone w paseczki, ale jakeś leniwy to i te większe mogą być w całości.
Njalepsze usmażone na częściowo chrupko. Moim zdaniem nie trzeba ich
obgotowywać, nigdy tak nie robiłam i żyję, moja rodzina takoż. Ale jeśliś
przsądny, lub nadmiernie ostrożny i lenistwo Ci w tym nie przeszkodzi -
przed smażeniem obgotuj.
Pozdrawiam - Agnieszka

10. Data: 2007-10-15 11:44:08

Od: BBjk <b...@q...pl> szukaj wiadomości tego autora

batory pisze:
> Moim zdaniem nie trzeba ich
> obgotowywać, nigdy tak nie robiłam i żyję, moja rodzina takoż. Ale jeśliś
> przsądny, lub nadmiernie ostrożny i lenistwo Ci w tym nie przeszkodzi -
> przed smażeniem obgotuj.

Nie wiem, co za przesąd nakazuje obgotować.
Natomiast książki o grzybach, w tym klucz Gumińskiej i Wojewody "Grzyby
i ich oznaczanie" (uważam za najsolidniejsze pl opracowanie) - owszem.
--
BBjk

Harissa
salatka, placki, tarta, tarta, babeczki