Oprawy do garazu - akryl, czy poliweglan ?

31. Data: 2015-03-24 10:55:48

Temat: Re: Oprawy do garazu - akryl, czy poliweglan ?
Od: Waldemar <w...@z...fu-berlin.de> szukaj wiadomości tego autora

Am 24.03.2015 um 07:13 schrieb 666:
> [...]
> używane są świetlówki o wydajności świetlnej ok. 80 lm/w, czyli w tym
> punkcie nie ma przewagi led-ów.
> Natomiast istotną sprawą jest, jak lampy wyposażone w led-y reagują na
> częste włączanie, powiedzmy 150 razy na dobę na okres półtorej minuty.
> Do świetlówek teoretycznie są startery i oprawy zapewniające "ciepły
> start" i 'gorący start" (wstępne 2-4 sekundowe podgrzewanie elektrod,
> zapobiegające awaryjności świetlówek), tyle że nie jesteś w stanie
> dopytać się u sprzedawcy, w jaki układ elektroniczny wyposażona jest ta

Przewaga LEDów nad świetlówkami jest właśnie duża ich odporność na
częste załączanie. Świetlówki potrzebują też czasu, by świecić pełnym
światłem. Te 80lm/W masz dopiero po paru minutach. Ale jak to nasi
mawiają, diabełek chowa się w szczegółach: jak zasilacz do LEDów jest do
dupy, to lampę trafi wcześniej szlag. Ale to samo dotyczy świetlówek.
Świetlówki często załączane w sposób tradycyjny (starter, dławik) trafia
szlag statystycznie po kiluset załączeniach. W garażach i podobnych
miejscach może to być po kilku miesiącach. Tam, gdzie lampa świeci w
sposób ciągły, lub prawie ciągły, świetlówki mają rację bytu.
Elektroniczne obciążenia, praca z podwyższoną częstotliwością,
podgrzewanie elektrod itd wydłuża skutecznie czas życia świetlówki, ale
jest też droższe. Sterowanie LEDem, nawet porządnie zrobione jest dużo
tańsze i kompensuje wyższą cenę samych lamp. W efekcie cena porządnej
oprawy świetlówkowej i takiejże oprawy LEDowej jest taka sama. Ale w
LEDach nie ma rtęci ;-).

A co do "dopytywania się u sprzedawcy": jak chcesz kupić więcej takich
lamp, to szukasz sprzedawcy, który ci te informacje da. Jak jest w miarę
normalny, a ty chcesz kupić powiedzmy 100-500 opraw z możliwością
dalszej współpracy, to byłby idiotą nie zdobywając tej informacji.
Oprócz tego zawsze można kupić jedną oprawę na dzień dobry i dokonać
sekcji ww.

Waldek

32. Data: 2015-03-25 03:00:14

Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl> szukaj wiadomości tego autora

Pan Waldemar napisał:

> Przewaga LEDów nad świetlówkami jest właśnie duża ich odporność
> na częste załączanie. Świetlówki potrzebują też czasu, by świecić
> pełnym światłem. Te 80lm/W masz dopiero po paru minutach.

Jeszcze jest przewaga w geometrii tego świecenia. W świetlówce
kompaktowej te rury rozmaicie pozwijane, jedna drugą zasłania,
czort wie ile tam ze środka się światła wydostanie, a ile nazad
zamieni się w ciepło. Jako całość świeci to z grubsza dookólnie.
Niby jak oldskulowa żarówa, ale nie zawsze tego akurat chcemy.
LED potrafi świecić w coś zbliżonego do półsfery, albo wręcz w
wąski stożek. Często to jest pożądane -- wiele opraw do żarówek
czy świetlówek *stara się* osiągnąć ten efekt. Ale wychodzi
słabo, bo sprawność odbijania marna. Stąd częste wrażenie, że
przy oświetleniu pomieszczeń lub ulic LEDami sprawność zamiany
prądu w światło jest ze dwa razy lepsza. A jak ktoś chce LEDami
dookólnie, to oczywiście też może.

Jarek

--
a światłość w ciemności świeci i ciemność jej nie ogarnęła

Pokój przedszkolaków - potrzebne inspiracje
Jak poprawić akustykę?
Czosne co zrobić
Pompa głębinowa
sok zasładzany czy nie?