Orzech włoski

1. Data: 2003-03-15 11:30:03

Temat: Orzech włoski
Od: "Dirko" <d...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Jakiś czas temu toczyła się dyskusja o tym, kiedy orzech włoski zaczyna
owocować. Oto co na ten temat pisze fachowiec, G. Hodun: "Obecnie, coraz
częściej, sadzi się drzewka orzecha szczepione na siewkach J. regia lub
rzadziej J. nigra. Do uszlachetniania wykorzystuje się przede wszystkim
krajowe odmiany orzecha, stosunkowo wytrzymałe na mróz, mało wrażliwe na
choroby, o smacznych, łatwych do wyłuskania jądrach.
W odróżnieniu od siewek, szczepione odmiany orzecha włoskiego dokładnie
powtarzają cechy rośliny matecznej i wcześniej wchodzą w owocowanie - już w
2 - 3 roku po posadzeniu. Znaczące plony dają w
5 - 6 roku, kiedy to większość siewek nawet nie zaczyna owocować"

Ciekawa odmiana "Targo": wcześnie wchodzi w owocowanie, plenna, o dużej
wytrzymałości na mróz i średniej wrażliwości na antraknozę. Rodzi średniej
wielkości, owalne, o cienkiej skorupie, dobrze wypełnione, łatwe do
wyłuskania orzechy, których jądra nie kruszą się podczas łuskania.
Pozdrawiam słonecznie Ja...cki 1026 hPa

2. Data: 2003-03-15 13:36:02

Temat: Re: Orzech włoski
Od: "Bpjea" <b...@...pl (usun 'x' - z powodu spamu)> szukaj wiadomości tego autora

Orzechy szczepione wczesniej zaczynaja owocowac, ale nie osiagaja takich
rozmiarow jak drzewa na wlasnych korzeniach. Czyz nie? Wieksze drzewo daje w
tym przypadku wiecej owocow (trudno, ze trzeba na to dluzej czekac). Jezeli
owoce i tak zbiera sie z ziemi, wielkosc nie gra takiej roli jak w przypadku
np. jabloni. Takie szczepione orzechy beda zapewne lepsze dla mniej
cierpliwych i przy okazji skazanych na maly ogrodek.
Siew orzechow jest tanszy, a przy okazji orzech powtarza w duzym stopniu
cechy drzewa matecznego, jak czytalem.
Zastanawiam sie jedynie, dlaczego wiekszy nacisk kladzie sie na wyszukiwanie
odmian o lepszych owocach (i w miare odpornych), niz na wyszukiwanie
odporniejszych na mroz (z pominieciem jakosci owocow) dla ich stosowania
jako drzew ozdobnych, czy lesnych (cenne drewno). Spotkalem sie z opinia, ze
orzech wloski nie przedstawia soba wartosci dekoracyjnej. Ja sie z tym nie
zgadzam.

Pozdrawiam,
Bpjea

3. Data: 2003-03-15 16:09:09

Temat: Odp: Orzech włoski
Od: "Katarzyna Tkaczyk" <k...@e...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik Bpjea <b...@...pl (usun 'x' - z powodu spamu)> w wiadomości do
grup dyskusyjnych napisał:b4va7n$2gl$...@a...news.tpi.pl...

> [...]
ze
> orzech wloski nie przedstawia soba wartosci dekoracyjnej. Ja sie z tym nie

Durna opinia, przecież orzechy mają bardzo ładna korę, pokrój niczego sobie,
liście niebrzydkie,ktoś próbował szukać dziury w całym i juz.
Kaśka

Tulipany Zosi i Krzysia
Orchidea
konkursy, spotkanie i takie tam