Oświetlenie w Ogrodach Zimowych

1. Data: 2006-11-27 11:33:41

Temat: Oświetlenie w Ogrodach Zimowych
Od: "13bojownik" <i...@1...com> szukaj wiadomości tego autora

Zajmuję się oświetleniem specjalistycznym fauny i flory. Do tej pory
ograniczałem się wyłącznie do akwarystyki i terrarystyki. Obecnie
dysponuję ofertą również dla ogrodów zimowych, niemniej jednak
moje wiadomości na ten temat są czysto teoretyczne. Opieram się na
wskazówkach w literaturze i informacjach pochodzacych od producentów
tego typu źródeł światła. Sam niestety nie dysponuję warunkami do
prowadzenia doświadczeń nad stosowaniem różnego typu źródeł
światła i ich skutkami dla flory. Jeżeli wśród uczestników grupy
dyskusyjnej jest osoba mająca doświadczenie w stosowaniu oświetlenia
specjalistycznego zwłaszcza w okresie zimowym w ogrodach zamkniętych
- proszę o pomoc.
Zależy mi głównie na informacjach:
1. Czy rzeczywiście jest skuteczne i potrzebne oświetlanie
świetlówkami typu: FLORA GLO, FLUORA, GRO-LUX, SUN GLO, AQUASTAR,
POWER GLO, BIOLUX oraz metalohalogenkami?
2. Jeżeli osiągnął Pan(Pani) sukcesy w tego typu uprawach to z
jakich źródeł światła korzystano?
3. Jakie stosowano natężnie oświetlenia (ile świetlówek, na jakiej
powierzchni i z jakiej wysokości)?
Z góry dziękuję za fachową pomoc, za którą chętnie zrewanżuję
się upustem przy ewentualnym zakupie dokonanym w moim sklepie
internetowym www.13bojownik.com.
Pozdrawiam
Sławek Stańczyk

2. Data: 2006-11-27 12:45:57

Temat: Re: Oświetlenie w Ogrodach Zimowych
Od: "mirzan" <l...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

> 1. Czy rzeczywiście jest skuteczne i potrzebne oświetlanie
> świetlówkami typu: FLORA GLO, FLUORA, GRO-LUX, SUN GLO, AQUASTAR,
> POWER GLO, BIOLUX oraz metalohalogenkami?

Jeśli handlujesz lampami, to nie masz wyjścia, musisz posiać zielsko
w kartonie,założyć na górze lampę i samemu obserwować.Ile typów lamp,
tyle poletek z roślinami.Czyjeś obserwacjenie nie dadzą żadnego porównania.
Pozdrawiam.Mirzan

3. Data: 2006-11-27 21:06:35

Od: "13bojownik" <i...@1...com> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> w kartonie,założyć na górze lampę i samemu obserwować.Ile typów lamp,
> tyle poletek z roślinami.Czyjeś obserwacjenie nie dadzą żadnego porównania.

Dziekuje za szybką odpowiedź ale niestety nie wniosła ona nic
nowego.
Gdybym miał utrzymywać ponad 30 typów akwariów (a każde to średni
koszt ok 5-10 tys zł,- rocznie) i testować na nich świetlówki nie
podpierając się doświadczeniami kolegów to przyznasz, że takiego
wydatku nawet wrocławskie zoo nie mogłoby sobie zafundować.
Jestem specjalistą od oświetlenia a nie od ogrodów zimowych i
"czyjeś obserwacje" są bardzo wskazane i cenne. Po to chyba jest to
forum...
A swoją drogą "zielsko w kartonie" to chyba spore uproszczenie
tematu. Informacje zawarte w literaturze sugerują że warunki glebowe
mają również niemały wpływ na dobór rodzaju oświetlenia (choć
niezbyt duży ale jednak).

4. Data: 2006-11-27 21:38:43

Od: "mirzan" <l...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

Informacje zawarte w literaturze sugerują że warunki glebowe
> mają również niemały wpływ na dobór rodzaju oświetlenia (choć
> niezbyt duży ale jednak).

Próbowałem naświetlać rośliny rurą za 60 zet, zachwalaną przez
sprzedawcę jako bardzo dobra do roślin nadwodnych.Guzik warta,
gorsza od żarówki oszczędnościowej.Zasiej rzeżuchę na ligninie,
pod lampą i będziesz więcej wiedział niż z opowieści znajomych.
Jaki problem zrobić 20 prób, jeśli masz 20 typów lamp. A nawet jak lamp
będzie więcej, to dowiesz sie jak rośnie pod niebieskim a jak pod różowym
czy innym światłem.
Pozdrawiam.mirzan

jak tak sobie troche grupe poczytam...
Miscanty z nasion?
Do panów sadowników.
grusza
Re: oxalis(szczawik zajęczy lub ozdobny)