szpinak na ostro

1. Data: 2004-02-13 14:29:15

Temat: szpinak na ostro
Od: "Asia Kopiczyńska" <a...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

Witam,

Kiedyś jadłam szpinak przygotowywany na ostro. Niestety pamietam tylko kilka
uzywanych składników, a innych nie jestem pewna.
Wiem , że na pewno używało się do przygotowania szpinaku:
1. szpinak (mrożony)
2. curry
3. czosnek
4. jogurt

Nie jestem pewna czy uzywało sie też
1. chili
2. cebulę

Czy może ktos robił szpinak w podobnym wykonaniu? Jesli tak proszę o pomoc.

Pozdrawiam
Aśka

1. Data: 2004-02-13 16:03:34

Temat: Re: szpinak na ostro
Od: Ewa Dacko <e...@k...pl> szukaj wiadomości tego autora

Asia Kopiczyńska:

> [...]
> uzywanych składników, a innych nie jestem pewna.
> Wiem , że na pewno używało się do przygotowania szpinaku:

Coś podobnego, czyli palak paneer:
http://eat.epicurious.com/dictionary/food/index.ssf?
DEF_ID=3025
dają w pobliskiej pakistańskiej knajpce i smakuje mi bardzo.

Gugiel przepisów wyrzuca dużo, te dwa pierwsze z brzegu
wydają mi się sensowne, zerknij:
http://vegetarian.allrecipes.com/az/bsltlyPrfctPlkPn
r.asp
http://www.yumindia.com/Paneer%20Dishes/Palak%20Pane
er.htm

W kwestii przetłumaczenia przepisów mogę pomóc, ale chyba dopiero jutro.

Pozdrawiam,

Evva w pośpiechu

1. Data: 2004-02-13 21:05:02

Od: m...@p...onet.pl szukaj wiadomości tego autora

> [...]
er.htm

> W kwestii przetłumaczenia przepisów mogę pomóc, ale chyba dopiero jutro.

Gdybyś mogła to też bardzo proszę na priva polska wersję przepisów.
Wanda.

1. Data: 2004-02-16 15:32:28

Temat: Palak paneer (bylo: szpinak na ostro) [P]
Od: Ewa Dacko <e...@k...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dopiero teraz się udało, ale jest. Uwagi mile widziane :)

Definicja:
[http://eat.epicurious.com/dictionary/food/index.ssf
?DEF_ID=3025]

palak panir; palak paneer

W Indiach "palak" oznacza "szpinak", "panir" to rodzaj świeżego, niedojrzewającego
sera. Jest zatem logiczne, że potrawy "palak panir" zawierają szpinak i ser panir.
Mogą one zawierać różne inne składniki i być przygotowywane na różne sposoby.
Na przykład "palak panir pulau" to potrawa z ryżu ze szpinakiem, serem, sokiem
z cytryny i różnymi przyprawami takimi jak kolendra, pieprz kajeński,
kumin i gorczyca. "Palak panir sak" zawiera drobno posiekany (czasem mielony)
szpinak i papryczki chili z różnymi przyprawami i smażonymi kawałkami sera.

Uwagi natury ogólnej: w poniższych przepach używa się oryginalnego
paniru (panira?), ricotty albo twarożku zrobionego z mleka i jogurtu.
Eksperymentowałam także z polską i grecką fetą oraz z bardzo gęstą
śmietaną (niemiecki Schmand). Z twarogiem jeszcze nie, bo tu go rzadko
miewamy i TZ nie pozwoliłby zbeszcześcić szpinakiem ;)

Efekty niezłe, choć od pierwowzoru trochę odległe, ale wydaje mi się,
że najważniejszą rolę grają tu przyprawy (imbir, kolendra, czosnek, garam
masala).

Podają to posypane uprażonymi wiórkami z migdałów i z ryżem basmati.
Do pieczonego kurczaka z indyjskimi przyprawami też pasuje.

Przepisy:

***PALAK PANEER #1***
[http://vegetarian.allrecipes.com/az/bsltlyPrfctPlkP
nr.asp]

Składniki:
6 łyżek oliwy z oliwek
2 posiekane ząbki czosnku
1 łyżka świeżo startego korzenia imbiru
2 suszone papryczki chili
1/2 fliżanki (cup - 225 lub 250 ml) drobno posiekanej cebuli
2 łyżeczki mielonego kuminu (kmin rzymski się to nazywa, prawda?)
1 łyżeczka mielonych nasion kolendry
1 łyżeczka mielonej kurkumy
3/4 filiżanki kwaśnej śmietany
3 funty (pounds - ok. 450 g) świeżego szpinaku, podartego na kawałki
1 duży pomidor podzielony na ćwiartki
4 gałązki świeżych liści kolendry [*]
8 uncji (ounce - ok. 30 g) serka ricotta
gruboziarnista morska sól do smaku

1. W dużym rondlu podgrzać 3 łyżki oliwy i czosnek, pół łyżki imbiru, chili
(niekoniecznie) i cebulę, aż zbrązowieją. Dodać kumin, kolendrę, kurkumę i śmietanę.
Dodawać stopniowo po garści szpinaku i gotować łącznie ok. 15 min. Zdjąć z ognia
i lekko ostudzić.

2. Przełożyć wszystko do malaksera lub miksera i dodać pomidora, pozostałe pół
łyżki imbiru i liście kolendry (do smaku). Miksować przez 15-30 sek. albo do momentu,
kiedy szpinak jest całkowicie posiekany. Przełożyć z powrotem do rondla i podgrzewać
na małym ogniu.

3. Na średniej patelni podgrzać na średnim ogniu 3 łyżki oliwy i smażyć
ser do zbrązownienia. Odsączyć i dodać do szpinaku. Gotować przez 10 minut
na małym ogniu. Dosolić do smaku.

4 porcje.

[*] fresh cilantro leaves:
http://www.foodsubs.com/HerbsUniv.html#cilantro

***PALAK PANEER #2***
[http://www.yumindia.com/Paneer%20Dishes/Palak%20Pan
eer.htm]

Składniki
200 g pokrojonego w kostkę sera paneer
0,5 kg szpinaku
2 cebule
2,5 cm kawałek świeżego imbiru
5 ząbków czosnku
3 posiekane zielone papryczki chili
3 posiekane pomidory
2 łyżeczki brązowego kardamonu [**]
sól do smaku
2 łyżki oliwy
1/4 fliżanki (cup) kwaśnej śmietany

Przygotowanie:
* Usmażyć kostki sera aż będą jasno brązowe i odstawić
* Umyć i posiekać szpinak. Ugotować w 1/2 filiżanki wody na małym ogniu przez
10 minut. Ostudzić i zmiksować na gładko.
* Zmiksować cebule, pomidory, imbir, czosnek, papryczki i kardamon.
* Podgrzać olej, dodać pastę pomidorowo-cebulową i gotować przez 6 minut do
oddzielenia oleju.
* Dodać zmielony szpinak, sól i trochę wody. Gotować przez 5 min.
* Dodać kostki sera i śmietanę.
* Gotować na bardzo małym ogniu przez 2 minuty - aż ser zmięknie.

[**] brown cardamom:
http://www.foodsubs.com/SpiceInd.html#brown%20cardam
om

***PALAK PANEER #3***
[http://www.fatfreekitchen.com/vegetables/palak-pane
er.html]

Składniki:
1 średni pęczek świeżego szpinaku
1 mała pokrojona marchewka
1 mały pokrojony ogórek
1 drobno posiekana cebula
2 pokrojone pomidory
1/2 filiżanki zielonego groszku
3 zielone papryczki
2,5 cm kawałek świeżego imbiru - posiekany
3 łyżki oleju
1 l chudego mleka
1 łyżka jogurtu
1 łyżeczka soku z lemonek
1 łyżeczka sproszkowanego chili
2 łyżeczki sproszkowanej kolendry
1/2 łyżeczki sproszkowanej kurkumy
1/2 łyżeczki garam masala
sól do smaku

Przygotowanie sera:
W głębokim rondlu zagotować mleko z jogurtem i sokiem z limonek. Dobrze zamieszać,
gotować przez 5 min. Oddzieli się ser (zastanawiam się, czy to wyjdzie z polskiego
mleka i czy w związku z tym można by po prostu użyć twarogu - E.D.)
Odcedzić całą wodę. Przenież serek na ściereczkę i rozsmarować tak, żeby
utworzył grubą (0,5 cm) warstwę na środku ściereczki. Przykryć pozostałą
częścią ściereczki i położyć na tym coś ciężkiego na 4-5 h.
Wyjąć ser i pokroić na kawałki o wymiarach 1 x 1.5 x 0.5 cm.

Przygotowanie warzyw:
Umyć szpinak i usunąć grubsze łodyżki.
Do głębokiego rondla włożyć szpinak, marchew, ogórek, papryczki, 1 pomidora
i imbir. Dodać 1 filiżankę wody i przkryć. Podgrzewać na średnim ogniu aż
szpinak zmięknie (ok. 5 min.)
Zdjąć rondel z ognia i ostudzić. Odcedzić wodę i odstawić ją na bok. Przenieść
całą zawartość rondla do malaksera i zmiksować na pastę.
Postawić rondel na średnim ogniu. Wlać olej. Kiedy będzie gorący, dodać posiekaną
cebulę i podsmażyć ją do zbrązowienia. Dodać groszek i pomidory i gotować przez 2
min.
Dodać wszystkie przyprawy i gotować przez 5 min. Potem dodać zmiksowany szpinak
i gotować przez następne 5 minut.

Dodać kostki sera i wymieszać.

Smacznego :)

Evva

PS. Wando, zaraz wyślę do Ciebie na priv.

Gdzie w Warszawie kupię dobre whisky w dobrej cenie?
Czy do plesniakow pasuje miod akacjowy?
lasania2 :)
filet ze szapragami i serem
lazania...