Podwyzszone GGTP

1. Data: 2009-10-27 07:10:15

Temat: Podwyzszone GGTP
Od: majer <a...@n...ma> szukaj wiadomości tego autora

Witam
O czym moze swiadczyc w badaniu krwi podwyzszone az 2,5 krotnie GGTP?
Pozostale wyniki aspat, alat i cala reszta sa w normie. Nie naduzywam
alkoholu.

2. Data: 2009-10-27 22:08:27

Temat: Re: Podwyzszone GGTP
Od: "BUC" <3...@a...gda.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "majer" <a...@n...ma> napisał w wiadomości
> Witam
> O czym moze swiadczyc w badaniu krwi podwyzszone az 2,5 krotnie GGTP?
> Pozostale wyniki aspat, alat i cala reszta sa w normie. Nie naduzywam
> alkoholu.

To jest tak: badania laboratoryjne to badania DODATKOWE. Nie można z wyniku
pojedynczego badania wnioskować o czymkolwiek, potrzebny jest obraz
kliniczny pacjenta.

Gdyby się Pan/Pani podzielił większą ilością informacji to możnaby coś
więcej powiedzieć.

Jaki jest wiek pacjenta, czy ma jakieś choroby współistniejące, czy badanie
było na czczo i przede wszystkim dlaczego badnie zostało wykonane?

3. Data: 2009-10-28 06:18:16

Od: majer <a...@n...ma> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
>
> Jaki jest wiek pacjenta, czy ma jakieś choroby współistniejące, czy badanie
> było na czczo i przede wszystkim dlaczego badnie zostało wykonane?

Mezczyzna, 35 lat. Chorob wspolistniejacych (o ile mi wiadomo) nie mam.
Badanie bylo na czczo. Zostalo zlecone bo od dluzszego czasu odczuwam
pieczenie w zoladku po nawet niewielkiej ilosci alkoholu (np. po dwoch
piwach) a ostatnio nawet po jogurcie owocowym.

4. Data: 2009-10-28 12:57:20

Od: "BUC" <3...@a...gda.pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> pieczenie w zoladku po nawet niewielkiej ilosci alkoholu (np. po dwoch
> piwach) a ostatnio nawet po jogurcie owocowym.

Gdzie dokładnie jest zlokalizowane 'pieczenie'? Jak szybko po posiłku się
pojawia? Czy występuje w przerwach między posiłkami? Czy posiłek przynosi
początkowo ulgę w pieczeniu? Czy bierzesz jakieś leki? Jak często pijesz
alkohol i w jakich ilościach? Czy miałeś kiedyś żółtaczkę? Czy miałeś kiedyś
(jeśli tak to kiedy) zabiegi operacyjne? Czy przechodziłeś ostatnio
infekcję?

Co do wzrostu GGTP to występuje ono u alkoholików (do jego unormowania
potrzeba u alkoholików nawet do kilku tygodni) oraz w chorobach wątroby i
dróg żółciowych tj.: kamica, zapalenie pęcherzyka żółciowego itp. Badanie
jest na pewno do powtórzenia za jakiś czas.

5. Data: 2009-10-28 13:23:13

Od: majer <a...@n...ma> szukaj wiadomości tego autora

> Gdzie dokładnie jest zlokalizowane 'pieczenie'?

Gorna czesc zoladka

Jak szybko po posiłku się
> pojawia? Czy występuje w przerwach między posiłkami?

Praktycznie od razu

Czy posiłek przynosi
> początkowo ulgę w pieczeniu?

Trudno powiedziec - ale chyba raczej nie

Czy bierzesz jakieś leki?

Nie

Jak często pijesz
> alkohol i w jakich ilościach?

raz w tygodniu 3-4 piwa. Mocny alkohol sporadycznie

Czy miałeś kiedyś żółtaczkę?

Nie

Czy miałeś kiedyś
> (jeśli tak to kiedy) zabiegi operacyjne? Czy przechodziłeś ostatnio
> infekcję?

Nie

> Co do wzrostu GGTP to występuje ono u alkoholików (do jego unormowania
> potrzeba u alkoholików nawet do kilku tygodni)

Ale w tym przypadku takze inne wyniki Aspat Alat bylyby zle (chyba?)

oraz w chorobach wątroby i
> dróg żółciowych tj.: kamica, zapalenie pęcherzyka żółciowego itp.

Tego sie boje ;-(

6. Data: 2009-10-28 15:19:35

Od: "BUC" <3...@a...gda.pl> szukaj wiadomości tego autora

> Gorna czesc zoladka
>
> Jak szybko po posiłku się
>
> Praktycznie od razu
>

> Czy posiłek przynosi
>

> Trudno powiedziec - ale chyba raczej nie
>

> Czy bierzesz jakieś leki?
>
> Nie
>
> Jak często pijesz
>
> raz w tygodniu 3-4 piwa. Mocny alkohol sporadycznie
>
> Czy miałeś kiedyś żółtaczkę?
>
> Nie
>
> Czy miałeś kiedyś
>
> Nie

> Ale w tym przypadku takze inne wyniki Aspat Alat bylyby zle (chyba?)

> [...]

Aspat i Alat nie rosną w ostrej kamicy. Jeżeli jest to proces dłużej
trwający to wtedy mogą wzrastać. W kamicy powinna wzrosnąć fostataza
alkaliczna (ALP).

Dolegliwości które Pan/Pani opisuje są niecharakterystyczne. Najbardziej
pasuje tu wrzód żołądka i kamica (ale w górnej części brzucha może boleć
nawet od jelita grubego). Niezbędna jest dalsza diagnostyka (endoskopia,
USG).

7. Data: 2009-10-29 06:11:07

Od: majer <a...@n...ma> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> pasuje tu wrzód żołądka i kamica (ale w górnej części brzucha może boleć
> nawet od jelita grubego). Niezbędna jest dalsza diagnostyka (endoskopia,

Wlasnie zapisalem sie na USG. Skierowanie do gastroendorologa tez mam
(ale jeszcze nie zapisuja na przyszly rok ;-( - pojde prywatnie)

Dziekuje za wszelkie informacje

8. Data: 2009-10-29 21:20:03

Od: "Stokrotka" <o...@a...pl> szukaj wiadomości tego autora

A tszustka to nie jest?

--
Nie jestem medykiem. (tekst w nowej ortografi: ó->u, ch->h, rz->ż lub
sz, -ii -> -i)

9. Data: 2009-10-29 22:36:20

Od: "BUC" <3...@a...gda.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Stokrotka" <o...@a...pl> napisał w wiadomości
>A tszustka to nie jest?
>
> --

Teoretycznie mógłby być to problem związany z trzustką. Choroby trzustki
mogą dawać wzrost GGTP. Na ostre zapalenie to nie wskazuje bo boli za mało,
ewentualnie przewlekłe... Poza tym ból mało charakterystyczny dla bólów
trzustkowych i nic nie napisano o zwiększonej aktywności amylazy w surowicy
(chociaż to też by nie wykluczyło zapalenia przewlekłego).

10. Data: 2009-10-30 13:07:55

Od: "majer" <a...@n...ma> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> bólów trzustkowych i nic nie napisano o zwiększonej aktywności amylazy w
> surowicy (chociaż to też by nie wykluczyło zapalenia przewlekłego).

Jesli mowa o trzustce to musze wspomniec ze moja mam przeszla cztery lata
temu ostre zapalenie trzustki. Dostala go nagle - alkoholu nie pila prawie
wcale, odzywiala sie raczej zdrowo.

obowiązkowe szczepienia
Czy mogę zrobić badania nie u mojego lekarza rodzinnego
krew w oku
czy antyperspiranty są bezpieczne?
Tombak-cytryna przez rok?