Pojemniki z tworzywa a kontakt z tłuszczami.

11. Data: 2015-04-01 11:20:40

Temat: Re: Pojemniki z tworzywa a kontakt z tłuszczami.
Od: FEniks <x...@p...fm> szukaj wiadomości tego autora

> Ale to "poza" służy *wyłącznie* identyfikacji na potrzeby recyklingu,
> żadnych wniosków co do kontaktu z żywnością nie należy z tego wyciągać.

No niezupełnie. Wprawdzie przejrzałam wczoraj wieczorem tylko na szybko
tę dyrektywę o opakowaniach do żywności, więc moje wnioski nie muszą być
w 100% słuszne, ale: pojawia się tam coś o oznakowaniu "drogi produktu"
(nie wiem, czy dobrze zapamiętałam to sformułowanie, ale sens taki mi
się wydał). Ten symbol nie musi służyć tylko recyklingowi, ale ogólnie
oznaczeniu chemicznego składu produktu do różnych celów. Faktycznie w
dyrektywie podany jest tylko ten jeden znak (kieliszek i widelec), ale
są też wymienione szczególne substancje, które wymagają doprecyzowania.
Zresztą spojrzałam na moje plastikowe pojemniki i prawie na każdym jest
określony rodzaj tworzywa.

Tak z innej beczki - zastanawiam się, jak to się dzieje, że ludzie
narzekają i wyśmiewają wręcz unijną biurokrację, a jak przychodzi co do
czego, to oczekują bardzo ścisłych wytycznych.

Ewa

12. Data: 2015-04-01 11:38:11

Od: FEniks <x...@p...fm> szukaj wiadomości tego autora

> To co napisano w linku wygląda na typowe mądrości ludowe (z rodzaju
> Bardzo Dużych)

Aha, a to już jest osobna sprawa. Grunt, że na opakowaniach można
znaleźć informację o rodzaju tworzywa np. polistyren, a resztę można
sobie sprawdzić samemu gdziekolwiek, w takim źródle, które się uważa za
wiarygodne.

Ewa

13. Data: 2015-04-01 12:31:25

Od: Wiesiaczek <W...@v...pl> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 01.04.2015 o 11:38, FEniks pisze:

> [...]
> znaleźć informację o rodzaju tworzywa np. polistyren, a resztę można
> sobie sprawdzić samemu gdziekolwiek, w takim źródle, które się uważa za

Reasumując, te trzy strzałki w trójkącie oznaczają produkt nadający się
do recyklingu, a podana razem z nimi nazwa tworzywa pozwoli na dobór
odpowiedniej metody tego recyklingu.
Nie ma to nic wspólnego z dopuszczeniem lub nie tworzywa do kontaktu z
żywnością.

Oczywiście nikt Ci nie zabroni sprawdzać, czy politereftalan etylenu
nadaje się do przechowywania żywności czy nie :)

--
Wiesiaczek (dziś z DC)

"Ja piję tylko przy dwóch okazjach:
Gdy są ogórki i gdy ich nie ma" (R)

14. Data: 2015-04-01 15:07:33

Od: FEniks <x...@p...fm> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 2015-04-01 o 12:31, Wiesiaczek pisze:

> [...]

> Oczywiście nikt Ci nie zabroni sprawdzać, czy politereftalan etylenu
> nadaje się do przechowywania żywności czy nie :)

Z dopuszczeniem nie ma wspólnego, ale można z tego oznaczenia
wywnioskować więcej, jeśli komuś bardzo na tym zależy, np. sprawdzić
sobie ten polistyren, bo nie jest on żadną tajemnicą. Jest tyle różnych
materiałów, że trudno sobie nawet wyobrazić, żeby na każdym opakowaniu
zaznaczali wszystkie szczegółowe informacje. Musiałaby to być chyba
jakaś wielka tabela - jakie produkty, z jaką zawartością tłuszczu,
alkoholu, ile dni, w jakiej temperaturze mogą być przechowywane.
Paranoja jakaś. Chyba że ktoś kocha biurokrację.
Natomiast ta dyrektywa o pojemnikach przeznaczonych do kontaktu z
żywnością mówi także o dodatkowych zaleceniach/uszczegółowieniach
odnośnie różnych materiałów i w załączniku wymienia ich kilkanaście,
łapie się tam właściwie wszystko. Więc niekoniecznie tylko recyklingowi
ma służyć informacja o materiale, z którego pojemnik jest wykonany .

Ewa

15. Data: 2015-04-01 16:32:38

Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl> szukaj wiadomości tego autora

Pani Ewa napisała:

> [...]
> są też wymienione szczególne substancje, które wymagają doprecyzowania.
> Zresztą spojrzałam na moje plastikowe pojemniki i prawie na każdym jest

Dyrektywę czytałem bardzo dawno temu, niewiele szczegółów pamiętam.
"Droga produktu" kojarzy mi się z czymś innym -- prawną regulacją tego,
skąd się dana substancja wziąć mogła. I tak na przykład w przypadku
alkoholu (C2H5OH) prawodawstwo europejskie wymaga, by ten do celów
spożywczych pochodził z procesów fermentacji. Tymczasem taki sam alkohol
etylowy da się wyprodukować na drodze syntezy chemicznej. Amerykańskie
przepisy nie mają podobnych ograniczeń, więc tam można sprzedawać
legalnie wódkę zrobioną z ropy naftowej czy gazu ziemnego. Komuś może
wydać się to strasznem, lecz pamiętać trzeba, że rzecz dotyczy bardzo
prostej substanchi chemicznej, która nie ma przed nami żadnych tajemnic.
Taka syntetyczna gorzała może być nawet bardziej zbliżona do ideału
wymarzonego przez miłośników czystej, niż najlepszy nawet rektyfikat.

> Tak z innej beczki - zastanawiam się, jak to się dzieje, że ludzie
> narzekają i wyśmiewają wręcz unijną biurokrację, a jak przychodzi co
> do czego, to oczekują bardzo ścisłych wytycznych.

Ja wyśmiewam biurokrację (nie tylko unijną) oraz poszczególne dyrektywy.
Zawszę potrafię przy tym podać konkretny powód narzekania -- przeważnie
szkodliwość danej regulacji, którą da się dokładnie opisać. Szkodliwość
albo podstawową (ingerencja pogorszy sytuację zamiast polepszyć) albo
szkodliwość na etapie wykonania (oj nie tak, panowie, nie tak!). Takie
przepisy stanowią pewien procent wszystkich wydawanych, dość niewielki,
ale to one najbardzie rzucają się w w oczy. Trzeba je wyśmiewać. Więcej,
trzeba dążyć do zmiany, albo przynajmniej do znalezienia sposobu ich
neutralizacji i ominięcia.

Poza tym jest całe mnóstwo przepisów całkiem zbędnych. Takich, które
niczego nie polepszają, ale rzadko też szkodzą. Może nawet większość
należy do tej kategorii. Dlatego trzeba śmiać się po prostu z biurokracji
jako takiej. Urzędnik musi zdawać sobie sprawę z tego, jak nisko znajduje
się w strukturze społecznej. Zarękawki i do roboty -- jest od tego jak
aktor od grania, że pozwolę sobie na użycie znanej metafory. Jeśli mu
się tego nie będzie wciąż przypominać, to mu się we łbie poprzewarca,
pomyśli sobie, że jego miejsce nie w czeladnej, lecz w salonie.

No i w końcu ta ostatnia grupa -- przepisy, które wszystkim ułatwiają
życie. O tych najmniej jest do opowiedzenia, to nudne. Zapłaciliśmy za
ich powstanie, robota została wykonana, i tyle.

Oczywiście nie wolno tego mylić ze zrzędzeniem biednych istot zagubionych
we współczesnym świecie. Najśmieszniejsi są tacy, co wciąż labidzą z powodu
nastania ustalonego ładu prawnego i wzmocnienia administracji. Jednocześnie
wkładają sobie w sygnaturki tęskne wezwania do takich zmian głoszone cztery
wieki temu. Ale ludzie, którzy nie mają swojego zdania i tylko powtarzają
co im inni powiedzieli, nigdy nie będą czuć się pewni siebie.

Jarek

--
Tutaj w większości wypadków znikała wszelka logika, a zwyciężał §, dusił §,
bałwanił §, parskał §, śmiał się §, groził §, zabijał §, i nie przepuszczał

16. Data: 2015-04-01 16:38:46

Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl> szukaj wiadomości tego autora

Pani Ewa napisała:

> [...]
> alkoholu, ile dni, w jakiej temperaturze mogą być przechowywane.
> Paranoja jakaś. Chyba że ktoś kocha biurokrację.

Tu nie chodzi o miłość do biurokracji. Jeśli już, to do technologii
i ekonomii. Normy uległy zaostrzeniu, odkąd technologia dojrzała do
tego, by tanio wytwarzać substancje, które są bezpieczne w kontakcie
z każdym rodzajem żywności. Dziś już nie mają racji bytu warunkowe
dopuszczenia. Ktoś kupi oranżadę, do butelko po niej wleje wino albo
rakiję czy inny bimber, zaszkodzi mu -- i na co nam to wszystko?

Jarek

--
Posłusznie melduję, panie lejtnant, że do tej butelki od koniaku nabrałem
trochę wody do picia. Po tym gulaszu, cośmy go wczoraj jedli, mam jeszcze

17. Data: 2015-04-01 16:58:08

Od: "ZZZ" <n...@n...com> szukaj wiadomości tego autora

> narzekają i wyśmiewają wręcz unijną biurokrację, a jak przychodzi co do
> czego, to oczekują bardzo ścisłych wytycznych.
>
> Ewa

To akurat jest bardzo proste.
Ludzie bardzo nie lubią, jeśli biurokraci określają/ograniczają im samym
sposób życia (wolno Ci robić to, a nie wolno tamtego itp.)
ale za to bardzo lubią żeby biurokraci ograniczenia te narzucali
innym (zwłaszcza producentom, usługodawcom itp.).
Typowe dla moralności Kalego.

ZZ

18. Data: 2015-04-01 17:40:37

Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl> szukaj wiadomości tego autora

ZZZ piszzze:

> [...]
> ale za to bardzo lubią żeby biurokraci ograniczenia te narzucali
> innym (zwłaszcza producentom, usługodawcom itp.).

Nie mogę potwierdzić tak prostej zależności. Lud potrafi się buntować
nawet wtedy, gdy przepisy narzucają innym (producentom, usługodawcom)
coś, co ma służyć wygodzie tego ludu. Tak jest choćby z obowiązkiem
deklarowania dodatków w żywności, na domiar złego równiez w postaci
numerów E-ileś (co w zamyśle biurokraty miało na celu zwolnienie
zwykłego zjadacza chleba z uczenia się kilkudziesięciu języków). Nie
było obowiązku, nie było brzydkich napisów na opakowaniach, nie było
skarg. Teraz jest, że "chcą nas panie powyzabijć tymi E". O ile na
urzędników da się wyznaczyc ludzi o odpowiednim poziomie inteligencji
(byle nie za mądrych, bo w tej robocie zbyt inteligentny zwariuje), to
intelektualnego poziomu społeczeństwa szybko się nie zmieni.

Jarek

--
Jako naród my są dobre,
jako społeczeństwo nie,

19. Data: 2015-04-01 21:40:36

Od: FEniks <x...@p...fm> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> ułatwiają życie. O tych najmniej jest do opowiedzenia, to nudne.
> Zapłaciliśmy za ich powstanie, robota została wykonana, i tyle.

No właśnie. Według mnie krótki symbol rodzaju użytego tworzywa nie jest
nadmiarem biurokracji. Każdy na tej podstawie może sobie sprawdzić
szczegóły i nawet śledzić najnowsze doniesienia naukowców na temat
szkodliwości danej substancji.

> Ale ludzie, którzy nie mają swojego zdania i tylko powtarzają co im
> inni powiedzieli, nigdy nie będą czuć się pewni siebie.

Czasem mam wrażenie, że czują się nawet nadmiernie. Czy to działa na
zasadzie kompensacji?

Ewa

20. Data: 2015-04-02 01:09:05

Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl> szukaj wiadomości tego autora

Pani Ewa napisała:

> [...]
> nie jest nadmiarem biurokracji. Każdy na tej podstawie może sobie
> sprawdzić szczegóły i nawet śledzić najnowsze doniesienia naukowców

To nie jest sytuacja, w której nadmiar informacji może być szkodliwy.
Tutaj zamieszczenie tych danych nie kosztuje nic. Trzeba tylko chcieć.
A jak nie, to być zmuszonym. I to jest własnie przykład takiego dobrego
przepisu. Jak kto wykorzysta informację, że coś jest zrobione z tego
czy innego polimeru, to już jego sprawa.

> Czasem mam wrażenie, że czują się nawet nadmiernie. Czy to działa na
> zasadzie kompensacji?

Może być całkowity brak zdolności do autorefleksji. Kompensacja też
-- co już zakłada jakąś świadomość działań. Podobnie sprawianie na
otoczeniu wrażenia pewności siebie, podczas gdy tej pewności brak.

--
Jarek

Mazurki
Puszysta marchewkowa
jaki blender do orzechow ?
Jaki placek na święta?
Oliwa z oliwek w przepisie na ciasto na pizze