Problem z kartaczami

1. Data: 2007-03-30 07:01:57

Temat: Problem z kartaczami
Od: Gosia Plitmik <p...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

Mam pytanie, co zrobic by kartacze się nie rozwalały w trakcie
gotowania?Jak myślicie, kartacze najpierw robic, gotowac, a potem
zamrozic?Zamrozic surowe?Ostatnio mi przeleciały przez łyżke
cedzakową;-(za mało skrobi?Mąki?
--

Gosia

2. Data: 2007-03-30 08:27:40

Temat: Re: Problem z kartaczami
Od: "JaMyszka" <f...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

On 30 Mar, 09:01, Gosia Plitmik wrote:
> [...]
> gotowania?Jak myślicie, kartacze najpierw robic, gotowac, a potem
> zamrozic?Zamrozic surowe?Ostatnio mi przeleciały przez łyżke

Kartacze? Kartacze się piecze, przynajmniej tak nasza Bożenka mówi
http://groups.google.pl/group/pl.rec.kuchnia/browse_
frm/thread/4dbe6da4628e3e6b/259c0601540b11d3?lnk=gst
&q=kartacze&rnum=1&hl=pl#259c0601540b11d3
Gotuje się cepeliny - w tym linku też jest przepis na nie.
Cały czas miałaś wrzątek, jak wrzucałaś kluski do wody?
Moi rodzice roztwór wodny, w którym gotowali "kluski
ziemniaczane" (pod tą nazwą w domu były robione), to zaprawiali
skrobią, która wydzielała się z odsączanych, surowych ziemniaków. I
chociaż przegotowana skrobia nie jest już taka kleista, ale płynna, to
jednak nie wypłukiwana była skrobia z klusek.
Często sobie robili kluski ziemniaczane na mleku (wałeczki grubości
palca). Uwielbiali to!
Aha... Ja bym zamrażała podgotowane/podsmażone.
Serwujesz z mikroweli czy z wody?

--
Pozdrawiam :)
JM

3. Data: 2007-03-30 08:59:23

Od: "nazgul" <x...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

do tartych ziemniaków (to co przetarte ma byc dokładnie odciśnięte z wody -
tak jak odciska sie np. ser biały)
do tego koniecznie dodajemy jeszcze maką ziemniaczana.

nic sie nie rozkleja i nie rozpływa.
podajemy z wody polane czywiscie skwareczkami mocno przysmarzonymi drobno
pokrajanymi.

oczywiście na drugi dzięń podsmazone na patelni. - wtedy sa juz nieco
twardawe.

btw. u mnie w domu tzw. kartacze to były po prostu pyzy.
potem z niesmakiem skonstatowałem że to co gzie indziej nazywa sie pyzami
jest pozbawiona nadzienia mączna kulką ;-(

4. Data: 2007-03-30 11:09:41

Od: "JaMyszka" <f...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

On 30 Mar, 10:59, "nazgul" wrote:
> do tartych ziemniaków (to co przetarte ma byc dokładnie odciśnięte z wody -
> tak jak odciska sie np. ser biały)

Nie, no...
Odciskanie tartych ziemniaków a sera białego - to dwie różne
technologie.
Miąższ ziemniaczany należy jak najszybciej odcisnąć, by nie zciemniał.
Natomiast ser, po przelaniu do płóciennego woreczka, pozostawiamy do
obcieknięcia i dopiero potem poddajemy go prasie. Gdybyśmy ser zaraz
odciskali, to dość dużo by nam go wyszło z tego woreczka.

> do tego koniecznie dodajemy jeszcze maką ziemniaczana.

Jasne! I nie tylko;p

> [...]
> btw. u mnie w domu tzw. kartacze to były po prostu pyzy.
> potem z niesmakiem skonstatowałem że to co gzie indziej nazywa sie pyzami
> jest pozbawiona nadzienia mączna kulką ;-(

Z nazwą "kartacze" spotkałam się tu na grupie. U mnie w domu chodziły
jako kluski ziemniaczane, czasami zwane pyzy. Ale już z nadzieniem, to
były kołduny. A zamiast "kartacze" chodziła nazwa "kiszki
ziemniaczanej".

5. Data: 2007-03-30 11:13:17

Od: "Bożena" <n...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

"JaMyszka" wrote in message
s.com...

[...]
***********
Nieprawda!!!! Nigdy czegoś takiego nie powiedziałam.
Piecze się kiszkę ziemniaczaną czyli "vederai", cepeliny (te z surowym
miesem w środku, a nie z gotowanym, w niektórych częściach Polski zwane
kartaczami) gotuje się.

Gosiu, aby cepeliny vel kartacze nie rozpadały się, to:
1. czekamy, aż w odciśniętym z ziemniaków soku osiądzie skrobia i ją
wrzucamy do startych ziemniaków, jeśli wydaje Ci się, że masa jest zbyt
rzadka, to możesz dosypać nieco mąki ziemniaczanej, ale bardzo mało, bo
cepeliny wyjdą Ci kamienne.
2. woda podczas wkładania cepelinów do gara powinna _cały czas_ wrzeć.

Bożenka z Wilna :)
słoneczna miodzio dziewczyna
Strona grupowa - http://kuchenna.host.sk

6. Data: 2007-03-30 11:21:38

Od: "Bożena" <n...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

"JaMyszka" wrote in message
s.com...
<...>
Miąższ ziemniaczany należy jak najszybciej odcisnąć, by nie zciemniał.
*******
Najprzyjemniej i najszybciej ziemniaki się "odciska" w sokowirówce :)

<...>
[...]
**********
JM, zdecydowanie mylą Ci się pojęcia.

Kiszka ziemniaczana to kiszka ziemniaczana - starte, nieodcisniete ziemniaki
z boczkiem, cebula upchane do flaka i upieczone, a kartacze to są cepeliny
czyli zrobione z _surowych_ startych ziemniaków podłużne kluski (nazwa
cepeliny od sterowca zeppelin) z nadzieniem z _surowego_ mięsa. W Polsce są
jeszcze robione pyzy z mięsem czyli okrągłe kluski z gotowanych ziemniaków z
gotowanym mięsem w środku.

7. Data: 2007-03-30 11:46:45

Od: "JaMyszka" <f...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

On 30 Mar, 13:13, "Bożena" wrote:
> [...]
> Piecze się kiszkę ziemniaczaną czyli "vederai", cepeliny (te z surowym
> miesem w środku, a nie z gotowanym, w niektórych częściach Polski zwane

Ano, nie powiedziałaś:]
To coś myszce się pokręciło - jeszcze raz sorry :)

8. Data: 2007-03-30 11:47:45

Od: "JaMyszka" <f...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

On 30 Mar, 13:21, "Bożena" wrote:
> [...]
> czyli zrobione z _surowych_ startych ziemniaków podłużne kluski (nazwa
> cepeliny od sterowca zeppelin) z nadzieniem z _surowego_ mięsa.

Thx za wyjaśnienia:)
Może na usprawiedliwienie powiem, że chciałam pomóc Gosi, a sama
technologia "surowych ziemniaków" jedynie z obserwacji mi znana, bo
przeze mnie nie stosowana:]

> W Polsce są
> jeszcze robione pyzy z mięsem czyli okrągłe kluski z gotowanych ziemniaków z
> gotowanym mięsem w środku.

Hmmm... Może sobie zrobię;)
Dotychczas w tych ziemniakach jedynie śliwki zadawałam i jadłam jako
knedle ze śliwkami:)

9. Data: 2007-03-30 11:50:42

Od: "Panslavista" <p...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

"JaMyszka" <f...@g...com> wrote in message
ps.com...
On 30 Mar, 13:21, "Bożena" wrote:
> [...]

> gotowanym mięsem w środku.

Hmmm... Może sobie zrobię;)
Dotychczas w tych ziemniakach jedynie śliwki zadawałam i jadłam jako

Witaj!

Zarówno w kluskach z gotowanych ziemniaków, jak i z surowych można
wykorzystywać farsz mięsny czy kiełbasę pokrojoną w kostkę.

10. Data: 2007-03-30 12:13:15

Od: "JaMyszka" <f...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

On 30 Mar, 13:50, "Panslavista" wrote:
> [...]
> Zarówno w kluskach z gotowanych ziemniaków, jak i z surowych można
> wykorzystywać farsz mięsny czy kiełbasę pokrojoną w kostkę.

Trafiony, zatopiony...
Mam ziemniaki, a mroziku bigosowe;p
Thx:)

--
Pozdrawiam :)
JM
http://www.bykom-stop.avx.pl/index.html ; http://ortografia.pl/
Bezpieczny wolontariat (Nobel?): http://www.fah.pooh.priv.pl/

KUPA MIECI.....
przyprawy i produkty przy problemach z wątróbką
Sledzie
czy feta zawsze jest taka słona
Proste pytanie.