Problem z kartaczami

11. Data: 2007-03-30 12:34:26

Temat: Re: Problem z kartaczami
Od: Krystyna Chiger <k...@h...people.pl> szukaj wiadomości tego autora

Bożena wrote:
(...)
> W Polsce są
> jeszcze robione pyzy z mięsem czyli okrągłe kluski z gotowanych ziemniaków z
> gotowanym mięsem w środku.

Pyzy są z mieszanych ziemniaków surowych z gotowanymi. Z gotowanych
wyłącznie są kopytka, knedle.

Najpiękniejszą muzyką przed snem

12. Data: 2007-03-30 15:48:20

Od: Gosia Plitmik <p...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

JaMyszka napisał(a):

> Kartacze? Kartacze się piecze, przynajmniej tak nasza Bożenka mówi
> http://groups.google.pl/group/pl.rec.kuchnia/browse_
frm/thread/4dbe6da4628e3e6b/259c0601540b11d3?lnk=gst
&q=kartacze&rnum=1&hl=pl#259c0601540b11d3
> Gotuje się cepeliny - w tym linku też jest przepis na nie.
> Cały czas miałaś wrzątek, jak wrzucałaś kluski do wody?
> Moi rodzice roztwór wodny, w którym gotowali "kluski
> ziemniaczane" (pod tą nazwą w domu były robione), to zaprawiali
> skrobią, która wydzielała się z odsączanych, surowych ziemniaków. I
> chociaż przegotowana skrobia nie jest już taka kleista, ale płynna, to
> jednak nie wypłukiwana była skrobia z klusek.
> Często sobie robili kluski ziemniaczane na mleku (wałeczki grubości
> palca). Uwielbiali to!
> Aha... Ja bym zamrażała podgotowane/podsmażone.
> [...]

Z wody, ale szlag mnie trafia, bo ruletka. Raz dobre, a raz w nicośc się
rozpłynely;-(Spróbuję z dodaniem skrobi do wody
--

Gosia

13. Data: 2007-03-30 15:49:16

Od: Gosia Plitmik <p...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

nazgul napisał(a):
> do tartych ziemniaków (to co przetarte ma byc dokładnie odciśnięte z wody -
> tak jak odciska sie np. ser biały)
> do tego koniecznie dodajemy jeszcze maką ziemniaczana.

Popróbuję

> btw. u mnie w domu tzw. kartacze to były po prostu pyzy.
> potem z niesmakiem skonstatowałem że to co gzie indziej nazywa sie pyzami
> jest pozbawiona nadzienia mączna kulką ;-(
Fakt, pyzy bez mięsa, to profanacja;-)

--

Gosia

14. Data: 2007-03-30 15:52:44

Od: Gosia Plitmik <p...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

Bożena napisał(a):

> Gosiu, aby cepeliny vel kartacze nie rozpadały się, to:
> 1. czekamy, aż w odciśniętym z ziemniaków soku osiądzie skrobia i ją
> wrzucamy do startych ziemniaków, jeśli wydaje Ci się, że masa jest zbyt
> rzadka, to możesz dosypać nieco mąki ziemniaczanej, ale bardzo mało, bo
> cepeliny wyjdą Ci kamienne.
> 2. woda podczas wkładania cepelinów do gara powinna _cały czas_ wrzeć.
Wygląda, ze tutaj jest pies pogrzebany;-(wrzuciłam 4 do garnka i spadła
temperatura wody. Powiedz mi jeszcze, w przepisie jest ze gotowac ok 50
minut. Strasznie długo;-(Lepiej jest zrobic, gotowac i zamrozic?, czy
mrozic surowe?
--

Gosia

15. Data: 2007-03-30 15:56:57

Od: Gosia Plitmik <p...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

Bożena napisał(a):

> a kartacze to są cepeliny
> czyli zrobione z _surowych_ startych ziemniaków podłużne kluski (nazwa
> cepeliny od sterowca zeppelin) z nadzieniem z _surowego_ mięsa. W Polsce są
> jeszcze robione pyzy z mięsem czyli okrągłe kluski z gotowanych ziemniaków z
> gotowanym mięsem w środku.

Ja miałam przepis z gotowanym mięsem. Zaraz zerknę, czy masz na
stronie;-)i znowu ruszam do eksperymentów. Przepis mówił, ze to
tradycyjna potrawa litewska.

--

Gosia

16. Data: 2007-03-31 10:11:52

Od: "Sławomir Lewandowski" <k...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> temperatura wody. Powiedz mi jeszcze, w przepisie jest ze gotowac ok 50
> minut. Strasznie długo;-(Lepiej jest zrobic, gotowac i zamrozic?, czy

Jak robię kartacze to już w fazie "produkcji" ciasta wiem czy mi się rozwali
w gotowaniu czy też nie. Trzeba niestety z tym poeksperymentować. Z racji
tego ze u mnie w zasadzie cała rodzina przepada za nimi to sporo ich mrożę
jeszcze przed ugotowaniem. Po prostu troszkę dłużej się gotują. A kiedyś
wrzuciłem gotowe już
(ugotowane) kartacze do frytownicy - rewelacja. Wychodzą z taką fantastyczną
przyrumienioną na złoto skórką - podałem je raz na moich urodzinach i
koleżanka póki nie spróbowała myślała że to pączki ;-)))))
pozdrawiam
Sławek

17. Data: 2007-03-31 10:42:47

Od: Gosia Plitmik <p...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

Sławomir Lewandowski napisał(a):

> [...]
> przyrumienioną na złoto skórką - podałem je raz na moich urodzinach i
> koleżanka póki nie spróbowała myślała że to pączki ;-)))))

Ciekawy pomysł;-)Mam frytkownice, pojda na próbę;-)Ja tez zamroziłam
przed ugotowaniem, ale myslałam ze ugotowane moze lepiej

--

Gosia

18. Data: 2007-03-31 19:19:48

Od: "Sławomir Lewandowski" <k...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Ja tez zamroziłam
> przed ugotowaniem, ale myslałam ze ugotowane moze lepiej

Jakoś tak miałem wrażenie że te już ugotowane po zamrożeniu i ponownym
podgotowaiu są jakieś takie gumowate
pozdrawiam
Sławek

KUPA MIECI.....
przyprawy i produkty przy problemach z wątróbką
Sledzie
czy feta zawsze jest taka słona
Proste pytanie.