Pycha piernik

1. Data: 2004-10-16 09:50:32

Temat: Pycha piernik
Od: Sławek SWP <s...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Wczoraj na wieczór postanowiłam zrobić piernik.
Zagotowałem miodu z wodą (1+1 szklanki) i przelałem do miski, dosypałem mąki
(0,5kg), sparzonych rodzynek (torebkę), sody oczyszczanej (nie pełną
łyżeczkę), jajek (3szt), cynamonu (1 łyżkę), otarłem sporo skórki z cytryny
(z 2 cytryn).
To wszystko trochę postało (tak z godzinę) i hajda do pieca - znaczy
piekarnika.

No i całość wyszła trochę piekąca. Czy jest jakiś sposób żeby nie dawać sody
? Ale żeby nie powstał kamień do polowań na mamuty ... :-)

--------
Przy odpowiedzi na priv proszę usunąć oczywiste 2 nadwyżki tekstu
--------
Sławek SWP
Zajrzyj na : http://teampoland.republika.pl/

1. Data: 2004-10-16 10:45:30

Temat: Re: Pycha piernik (p na pierniki)
Od: "Agata" <a...@g...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik Sławek SWP <s...@w...pl> w wiadomości do
grup dyskusyjnych napisał:ckqqu9$det$...@a...news.tpi.pl...
> Wczoraj na wieczór postanowiłam zrobić piernik.
(ciach)

...a nie jest przypadkiem tak, ze nawet jesli twardy...to wymaga czasu
(dni!) na dojrzanie...zbierze wilgoc z calego otoczenia (wchlonie chmury) i
bedzie doskonalym lekko sprezynujacym piernikiem!? I troche sie
rozpogodzi?....

;)
Niepelna lyzeczka to nie jest taka drastyczna ilosc...

a dla ciekawosci polecam sprobowac z takim czyms co prawda to pierniki
...wklejam z portalu wyborczej z forum...niestety nie zapamietalam autora

CHWALONE PIERNIKOWE NA SWIETA

Zapachniało nadchodzącymi świętami, bo dziś zarobiłam ciasto na pierniczki.
Tak, tak, jeśli chcecie wypróbować znakomity
staropolski przepis, który mam od mamy, to już nadszedł właściwy czas, bo
sekret przepyszności tych pierniczków tkwi między innymi w dojrzewaniu
ciasta. Szczerze Wam powiem - podobnie wybornymi jeszcze mnie nikt nie
poczęstował. Jakiś rok temu już podawałam ten przepis, ale nie można go
znaleźć przez Szukaj więc piszę jeszcze raz. Aha - zawsze się udają
Składniki:
1 kg mąki
1/2 litra miodu
2 szklanki cukru
1 kostka smalcu
1/2 szklanki mleka
3 płaskie łyżeczki sody oczyszczonej
3 jajka
szczypta soli
1 torebka gotowej przyprawy do pierników, ale to nie wystarczy, do tego
osobno:
imbir cynamon gałka muszkatałowa kardamon (czasem trudno kupić, więc można
opuścić)
mielone goździki

W dużym rondlu na małym ogniu rozpuszczamy miód, smalec i cukier na
jednolitą masę i czekamy.
Kiedy ostygnie dodajemy mieszając i ugniatając rękami mąkę, jajka, sodę
rozpuszczoną w chłodnym mleku, szczyptę soli oraz przyprawy - do gotowej
mieszanki dodajemy oryginalnych przypraw, tak by wszystkich było pół
szklanki (jak ktoś nie lubi aromatycznie to można wziąć troszkę mniej, ale
ja polecam tą pełnię korzennych aromatów).
Zagniatamy na jednolitą masę, odklejamy ręce (i oblizujemy mniam mniam) po
czym miskę okrywamy ręcznikiem i folią, ale nie całkiem szczelnie i stawiamy
w chłodnym miejscu (balkon, lodówka) na 4-5 tygodni.
Tak więc mam przed sobą 5 tygodni walki ze sobą by nie wyjeść pysznego
surowego ciasta
Przed świętami wałkujemy ciasto, niezbyt cienko, bo będzie twarde i wycinamy
fantazyjne wzory (ale radość dla dzieci,
obowiązkowo bałwanki, choinki i aniołki!) lub korzystamy z foremek. Jak
sobie przypomnę to napiszę do ilu stopni nagrzewamy piekarnik. Pieczemy
10-15 minut do zarumienienia, czas zależy od grubości i wielkości
pierniczka, wyjmujemy i jak ostygną bierzemy się za artystyczną robotę
(koniecznie z dziećmi!)
Przygotowujemy lukier z cukru pudru i białka, pisaki tortowe, którymi też
możemy zabarwić go na różne delikatne kolory, polewę czekoladową, wiórki
kokosowe, rozdrobnione orzeszki, płatki migdałów, kolorową cukrową posypkę i
mamy cudnie pachnącą zabawę na cały wieczór.
Potem układamy w kartonie, leciusieńko kropimy wodą i przykrywamy folią, by
na Wigilię były miękkie. Aha - twarde też są pycha.Jejku jak mi ślinka
cieknie!!! Życzę smacznego i fantazji przy zdobieniu!" autor nieznany
agataw

1. Data: 2004-10-16 11:41:16

Od: Sławek SWP <s...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

W: ckqtlo$1gn5$...@m...aster.pl,
Od: Agata <a...@g...com.pl>
Było:
> [...]
> (dni!) na dojrzanie...zbierze wilgoc z calego otoczenia (wchlonie
> chmury) i bedzie doskonalym lekko sprezynujacym piernikiem!? I

Twardość to ma taką że ... mmmmhhhhyy pycha :D
Ale nie lubię tego piekącego smaku :-(
Jakiś wyczulony jestem ...

> [...]
> autora
>
> CHWALONE PIERNIKOWE NA SWIETA
>
> Zapachniało nadchodzącymi świętami, bo dziś zarobiłam ciasto na

Czy jak te ciasto poczeka 4-5 tygodni to ta gorycz zniknie ?
W książce kucharskiej napisali, że można poczekać i kilka miesięcy a także
rok i więcej ... z pieczeniem.
A może dołożyć tych przypraw co są w tym przepisie ?
W każdym bądź razie w tym tygodniu robię ponownie piernik tylko teraz będzie
czekał do świąt.

Jak gęste ma być surowe ciasto ? Oczekujące na pieczenie ...

--------

1. Data: 2004-10-16 12:08:03

Od: "Agata" <a...@g...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik Sławek SWP <s...@w...pl> w wiadomości do
grup dyskusyjnych napisał:ckr1jh$j6c$...@n...news.tpi.pl...

> [...]
będzie
> czekał do świąt.
>
> Jak gęste ma być surowe ciasto ? Oczekujące na pieczenie ...

....chwilowo musze leciec...
znajde Ci ten watek (dyskusje) na wyborczej...bo sam mozesz nie trafic ;)
tylko ze nie teraz....
tam przeanalizowali to ciasto...i tam tez jest sprawdzone....jesli bedziesz
mial ochote zadasz pytanie samemu autorowi :)

nie chce fantazjowac....

a pieczenie (to w zoladku) swiadczy o jakis uchybieniach w zdrowiu ;) -
nadwrazliwosci....niektorych piecze po jablkach do szarlotki...coz...zagaga?
;)

lece....

agataw

1. Data: 2004-10-16 20:02:39

Temat: Re: Pycha piernik
Od: "Basiek" <smilingdolphin_nospam@nospam_wp.pl> szukaj wiadomości tego autora

> No i całość wyszła trochę piekąca. Czy jest jakiś sposób żeby nie dawać
sody
> ? Ale żeby nie powstał kamień do polowań na mamuty ... :-)

Ja mam pyszny przepis z soda. Nie czuje zadnego piekacego smaku, moja
rodzina go uwielbia i znika w zastraszajacym tempie. (porzekladam go zawsze
masa kawowa)

Składniki:
1/2 kg gotowanych ziemniaków
1/2 kg mąki
1/2 kg miodu
0,375 kg cukru
1 łyżeczka przyprawy piernikowej
2 jajka
2 łyżeczki sody oczyszczonej
25 dkg tłuszczu

Przygotowanie:
Miód rozpuścić na ciepło z cukrem (najpierw wlać miód, potem cukier, bo się
skarmelizuje).
Lekko skarmelizować. Dodać tłuszcz.
Gotowane ziemniaki podlewać stopniowo roztopionym miodem i tłuszczem
rozcierając.
Lekko ostudzić, potem dodać resztę składników.
Wstawić do nie rozgrzanego piekarnika.
Piec 180 - 190 stopni około 35 minut.

Pozdrawiam.
Basiek.

1. Data: 2004-10-16 20:09:22

Od: "Agata" <a...@g...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik Agata <a...@g...com.pl> w wiadomości do grup dyskusyjnych
napisał:ckr2gg$1o37$...@m...aster.pl...

53&v=2&s=0

agataw

1. Data: 2004-10-17 20:30:45

Od: "Krystyna" <k...@k...de> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> skarmelizuje).
> Lekko skarmelizować. Dodać tłuszcz.
> Gotowane ziemniaki podlewać stopniowo roztopionym miodem i tłuszczem

Czy te gotowane ziemniaki maja byc wczesniej przepuszczone przez maszynke?

pzdr
Krystyna Rysch

1. Data: 2004-10-18 05:28:38

Od: "Jini" <j...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

super że umieściłaś tu ten przepis - od jakiegoś czasu szukam dobrego
przepisu na pierniczki aby wypróbować teraz i na święta zrobić jak najlepsze
:)
przetestuję i ten przepis i o efektach dam znać :-)
Pozdrawiam.

Jini - anioł kobieta ;-)

1. Data: 2004-10-18 07:17:32

Od: "Basiek" <smilingdolphin_nospam@nospam_wp.pl> szukaj wiadomości tego autora

> Czy te gotowane ziemniaki maja byc wczesniej przepuszczone przez maszynke?
> pzdr
> Krystyna Rysch

Dobrze byloby je przepuscic przez maszynke, choc mnie nigdy nie chce sie
tego robic i ugniatam je na cieplo, tylko ze wtedy pozostaja grudki :-(
Ale chyba nastepnym razem przepuszcze przez maszynke.
Pozdrawiam.
Basiek.

1. Data: 2004-11-21 08:30:58

Od: "Radek K." <r...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik Agata napisał:

> a pieczenie (to w zoladku) swiadczy o jakis uchybieniach w zdrowiu ;) -
> nadwrazliwosci....niektorych piecze po jablkach do szarlotki...coz...zagaga?
> ;)

Poza tym soda bywala przez nasze babcie stosowana jako lekarstwo na
zgage, to i takowej nie powinna powodowac, tym bardziej w takim stezeniu.

smietana do zapiekanek
halogen w kuchence elekrycznej
Kasztany?
Bombilla