Pytanie o frytkownice

31. Data: 2014-02-10 19:24:11

Temat: Re: Pytanie o frytkownice
Od: "Dariusz K. Ładziak" <d...@n...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik artustas napisał:
> Kiedyś smażyłem we frytownicy na oleju, jednak fakt szybko się przepalał
> (ja wymieniałem po 2-3 smażeniach), teraz stosuje smalec, po pierwsze
> szybciej zatyka pory i frytki nie są takie tłuste, po drugie są
> smaczniejsze.

Najbardziej poprawnie to byłoby smażyć frytki (i wszystko co jest
nasiąkliwe a smaży się w głębokim tłuszczu) na fryturze - czyli
wytapianym na mokro i dokładnie klarowanym (tez na mokro) łoju wołowym.
Czy frytki, czy paczki czy co tam jeszcze smażymy - prawie wcale nie
nasiąkają, twardy tłuszcz nasycony w temperaturze smażenia pozostaje
stabilny chemicznie (zaś nienasycone tłuszcze z oleju podlegają
utlenieniu wiązań wielokrotnych s powstawaniem mostków tlenowych i
tworzeniem naprawdę dziwacznych megacząsteczek ). I to waśnie te
potworki mostkami tlenowymi pospinane mają własności kancerogenne -
zatem jak smażyć to jedynie na tłuszczach stałych, nasyconych.

Z olejów do smażenia - jedynie olej palmowy, wbrew nazwie będący
tłuszczem stałym (i porównywalny pod względem odporności na utlenianie z
fryturą). tyle że potrafi mieć specyficzny posmak i zapach - nie wszyscy
lubią.

I tylko pytanie - skąd wziąć fryturę bez całego zestawu długotrwałych
czarów opisywanych przez Ćwierczakiewiczową?

--
Darek

32. Data: 2014-02-10 19:28:38

Od: Ikselka <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Mon, 10 Feb 2014 19:12:04 +0100, "Dariusz K. Ładziak" napisał(a):

> Ikselko, frytkownica jest takim samym wynalazkiem jak patelnia
> elektryczna. Jej miejsce w dużej, profesjonalnej kuchni. Jak się smaży
> frytki szesnaście godzin na dobę to lepiej mieć do tego specjalizowany
> sprzęt. Jak się smaży raz na dwa tygodnie - chyba koszyczek (albo wręcz
> łyżka durszlakowa) i garnek wystarczą.

Tutaj oczywiście rozmawiamy z punktu widzenia domowego kucharzenia :-)
--
"To wstyd, żeby w prawie 40-milionowym kraju, w środku Europy trzeba było
żebrać na ulicach o sprzęt medyczny!

33. Data: 2014-02-10 19:30:52

Od: Ikselka <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Mon, 10 Feb 2014 19:24:11 +0100, "Dariusz K. Ładziak" napisał(a):

> [...]
> tłuszczem stałym (i porównywalny pod względem odporności na utlenianie z
> fryturą). tyle że potrafi mieć specyficzny posmak i zapach - nie wszyscy

Kupiłam kiedyś w Allegro, całe 5 kg. Jest świetny. Nie wyczuwam żadnych
specyficznych nut smakowych ani zapachowych. Mam w zamrazarce i wyciągam,
kiedy smażę faworki. Kupię znów.

34. Data: 2014-02-10 19:32:12

Od: Ikselka <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Mon, 10 Feb 2014 19:30:52 +0100, Ikselka napisał(a):

> Kupiłam kiedyś w Allegro, całe 5 kg. Jest świetny. Nie wyczuwam żadnych
> specyficznych nut smakowych ani zapachowych. Mam w zamrazarce i wyciągam,
> kiedy smażę faworki. Kupię znów.

http://allegro.pl/listing/listing.php?string=ceres+t
%C5%82uszcz&search_scope=wszystkie+dzia%C5%82y

35. Data: 2014-02-10 20:08:13

Od: "Stefan" <s...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

> http://allegro.pl/listing/listing.php?string=ceres+t
%C5%82uszcz&search_scope=wszystkie+dzia%C5%82y
> --
za Gomułki moja Mama smażyła pączki i chrust tylko na Ceresie lub Omie
(Oma), tak nas komuna przesladowała :))))
pozdr
Stefan

36. Data: 2014-02-10 20:11:25

Od: Ikselka <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Mon, 10 Feb 2014 20:08:13 +0100, Stefan napisał(a):

> [...]
> za Gomułki moja Mama smażyła pączki i chrust tylko na Ceresie lub Omie
> (Oma), tak nas komuna przesladowała :))))

No właśnie, ceres to jest to. Też go pamiętam z dzieciństwa, więc jak tylko
go zobaczyłam w Allegro, od razu kupiłam :-)

37. Data: 2014-02-10 20:32:57

Od: "Stokrotka" <o...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

W zasadzie zdrowiej, ale włożone surowe długo się pieką i mają hrupiąca
skurkę, co idzie w paże z niezdrowymi ostrymi krawędziami, mogącmi drażnić
jelita.

> Też tak robię z ziemniakami, wcześniej je wstępnie obgotowuję na parze.

A ta wersja jest dla mnie za pracowita.

--
http://ortografia.3-2-1.pl/ w zakładce 'inne' syntezator mowy GdakMini1_08
i program dietetyczny Ananas1_3a

38. Data: 2014-02-10 20:45:13

Od: GalAnonim <s...@s...pl> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 10.02.2014 20:32, Stokrotka pisze:

> W zasadzie zdrowiej, ale włożone surowe długo się pieką i mają hrupiąca
> skurkę, co idzie w paże z niezdrowymi ostrymi krawędziami, mogącmi
> drażnić jelita.

ROTFL

> A ta wersja jest dla mnie za pracowita.

ROTFL po raz 2

GA

39. Data: 2014-02-10 20:50:06

Od: Ikselka <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Mon, 10 Feb 2014 20:32:57 +0100, Stokrotka napisał(a):

> W zasadzie zdrowiej, ale włożone surowe długo się pieką i mają hrupiąca
> skurkę, co idzie w paże z niezdrowymi ostrymi krawędziami, mogącmi drażnić
> jelita.

Co też Ty mówisz, przecież skórkę gryziesz, moczysz śliną, a następnie
trawisz. A poza tym można piec w identyczny sposób bez skórki, jesli sie
boisz (choć bez sensu).

Jest inna sprawa - otóż nie wolno jeść skórki z ziemniaków, które były na
świetle i których skórki przybrały zielony odcień oraz mają kiełki. Trzeba
takie ziemniaki grubo obrać i głęboko wykroić kiełki.

40. Data: 2014-02-10 21:35:17

Od: Qrczak <q...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia 2014-02-10 20:32, obywatel Stokrotka uprzejmie donosi:

> W zasadzie zdrowiej, ale włożone surowe długo się pieką i mają hrupiąca
> skurkę, co idzie w paże z niezdrowymi ostrymi krawędziami, mogącmi
> drażnić jelita.

A wystarczy dobrze pogryźć.

Kobieta została stworzona po to, by umilać życie mężczyźnie, a nie -
żeby cały dzień pracować, wieczorem zaś gotować mu mrożonki.

Antybiotyki w mięsie - cisi zabójcy.
Tastes like chicken... - czym doprawić rzeczy "na parze"? :(
Ryz idealny Joli L-L
Czy mrozić ganache?
Do piweczka :-)