Re:

From: Marek Bieniek <a...@s...re.invalid>
Newsgroups: pl.sci.medycyna
Subject: Re:
Date: Wed, 20 Oct 2004 10:46:44 +0100

On Tue, 19 Oct 2004 22:21:37 +0200, Vlad wrote:

> Trafiłes w sedno.

Niestety...

[...]
> jak czytam teraz niektóre posty ( zuzanka ) to widze ,że homo sovietitus
> przejdzie jeszcze długa drogę aby wrócic na łono cywilizacji . To nie
> tylko mit Judyma ale i postawa "wszyscy mamy równe żołądki" maja silne
> korzenie w Polsce .

A do tego jeszcze mit lekarzy jako ludzi rzeczywiście świetnie
zarabiających (wszystkich, bez wyjątku)...

Obecnie z racji miejsca czasowego pobytu mam nieco inne spojrzenie na ta
sprawę, niż miałem jeszcze rok temu nawet. W UK nikogo nie dziwią 6
tygodniowe i dłuższe kolejki do szpitala, półroczne terminy na wizytę u
specjalisty (w Polsce wzywa się w takiej sytuacji telewizję i gazety), a
mimo tego zawód lekarza nadal jest prestiżowy, a najniższe zarobki ponad
10 x wyższe, niż w Polsce...

Ja akurat do Polski wrócę, bo mam tam co nieco do zrobienia i bardzo bym
chciał na swoim podwórku uruchomić kilka rzeczy, których nauczyłem się
tutaj. Niestety mam pełną świadomość tego, że po pierwsze nie wpłynie to
w żaden sposób na moją sytuacje materialną, a po drugie - że z powodu
ogólnej niemożności i braku środków moje możliwości są bardzo
ograniczone... W tej sytuacji jedyne co mogę doradzić ludziom, którzy
myślą o pójściu na medycynę to to, żeby się dwa razy zastanowili, a
jesli już pójdą - to żeby w czasie studiów uczyli się języka, w którym
mówi się w kraju do którego wyjadą.

Ministerstwo zdrowia bardzo specyficznie patrzy na problem emigracji
lekarzy - rozwiązaniem tego problemu ma być nie zatrzymywanie lekarzy w
kraju poprzez poprawę ich statusu materialnego (który stanowi przecież
główny czynnik prowokujący do emigracji), a zwiększenie naboru na studia
medyczne i podwojenie ilości rezydentur. Znaczy twierdzi się, że lekarzy
jest za dużo i to nie prawda, że wyjeżdżają, ale jeśli jacyś wyjadą, to
i tak się narobi nowych...
Ten kraj jest chory. Szkoda gadać. Wracam do pracy.

m.
Marek Bieniek (mbieniek na epic pl)