Bimber

1. Data: 2003-01-29 10:26:10

Temat: Bimber
Od: "Miruk" <m...@i...net.pl> szukaj wiadomości tego autora

Jak zrobić dobry ten z tematu?.

1. Data: 2003-01-29 10:56:31

Temat: Re: Bimber
Od: "zbisa" <z...@z...ita.pwr.wroc.pl> szukaj wiadomości tego autora

"Miruk" <m...@i...net.pl> wrote in message
news:b18a8g$jn5$1@news.tpi.pl...
> Jak zrobić dobry ten z tematu?.

... a co do produkcji biopaliwa przymierzasz sie?
Powiadaja ze rok bitwy pod Grunwaldem, troche cierpliwosci i przez rurke!
Ale czy warto az tyle fatygi, kiedy tego towaru w brod dookola ...
pozdrawiam! zbisa

1. Data: 2003-01-29 12:50:27

Od: "Qwax" <...@...Q> szukaj wiadomości tego autora

> Jak zrobić dobry ten z tematu?.

Odpowiedź:

prof. dr hab. Ignacy Siemion
Wydział Chemii UWr., ul.Joliot-Curie 14, 50-383 Wrocław
(anegdotka wydziałowa)

Na spotkaniu towarzyskim (chemicy z wydziału) dla żartu zadano szefowi
(prof. od chemii organicznej) pytanie: jak zrobić bimber? Profesor
(pochodzący ze wsi - zresztą brat aktora o tym samym nazwisku)
odpowiedział:
"Bierze się dwa worki ziemniaków, wannę....." i w tym miejscu wszyscy
zgromadzeni parsknęli śmiechem. Nikt nie zanotował, dla potomności, co
dalej.

Pozdrawiam
Qwax

1. Data: 2003-01-29 18:57:29

Od: b...@i...com.pl (Barbara Czaplicka) szukaj wiadomości tego autora

From: "Qwax" <...@...Q>

> [...]

"Bierze się dwa worki ziemniaków, wannę....." i w tym miejscu wszyscy
zgromadzeni parsknęli śmiechem. Nikt nie zanotował, dla potomności, co
+++++++++++++++=

Nic nie wycinam :-)))
anegdotka jest przepiekna :-))))))
Pozdrowka :-)
Barbara

---

1. Data: 2003-01-29 19:17:46

Od: "Asia " <a...@N...gazeta.pl> szukaj wiadomości tego autora

Mowia, ze jak ktos zna historie to potrafi zrobic dobry bimber :)
Tzw Wodka Ksiezycowka, czy Grunwaldzka itd.
Wyztarczy znac date bitwy pod Grunwaldem:
1410, co daje: 1kg cukru, 4litry wody i 10 dkg drozdzy.
Dalsze wskazowki znajdziesz czytajac tutaj opowiadanie zamieszczone pod tym
adresem: http://www.szczurbiurowy.republika.pl/index.html
Znajdziesz tutaj cala szczegolowa instrukcje :))

1. Data: 2003-01-30 10:33:37

Od: Aleksander Kłosiewicz <s...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik Miruk <m...@i...net.pl> w wiadomości do grup dyskusyjnych
napisał:b18a8g$jn5$...@n...tpi.pl...
> Jak zrobić dobry ten z tematu?.

Nie jest to zbyt trudne ale wymaga pewnej uwagi.

------------
Destylacja
Alkohol (spirytus) z przefermentowanych moszczy, zacierów
owocowych czy zacierów zbożowych odpędza się drogš destylacji,
polegajšcej na odparowaniu cieczy i skropleniu się wytworzonej
pary. Odpędzenie spirytusu jest możliwe dzięki różnicy punktów
wrzenia alkoholu etylowego, wrzšcego przy 78,3C i wody o temp.
wrzenia 100C. Polega to na tym, ze przy podgrzewaniu w zamkniętym
naczyniu alkoholu w jakimœ roztworze (np. wina) wydziela się on z
tego płynu w postaci pary spirytusowej, która odprowadzana jest
przewodem (rurkš) do innego naczynia i ochładzajšc się tam podlega
skropleniu, w rezultacie czego powstaje odpędzony surowy spirytus.
W naczyniu zawierajšcym wino pozostanie po destylacji płyn
pozbawiony alkoholu.
Pomimo znacznej różnicy w punktach wrzenia alkoholu i wody przy
destylacji ich mieszaniny alkohol etylowy, jako bardziej lotny,
będzie szybciej przechodził w stan pary a nie woda. Z poczštku
wydziela się nie tylko czysty alkohol, jako płyn lotniejszy,
ulatniajš się obydwa te składniki jednoczeœnie. przy czym
temperatura wrzenia tego roztworu wody i alkoholu jest wyższa niż
temperatura wrzenia alkoholu absolutnego, gdyż woda jakby w pewnej
mierze powstrzymuje alkohol od utleniania się. Przy wrzeniu
mieszaniny dwóch płynów więcej ulatnia się bardziej lotnej cieczy,
a więc i para mieszaniny doprowadzonej do wrzenia będzie zawierała
więcej lotniejszego płynu od mniej lotnego. Rozdzielenie tych
płynów umożliwia nam właœnie destylacja.
Zależnie od swej mocy spirytus (alkohol etylowy) posiada różne
punkty wrzenia, co wykazuje poniższe zestawienie:
Jeżeli odfermentowany moszcz owocowy (wino) ma 10% obj. alkoholu,
to w najprostszym aparacie destylacyjnym przy pierwszej
destylacji, odbierajšc z niego wszystek alkohol, otrzyma się
spirytus o mocy ok. 30% obj. alkoholu, przy wydajnoœci 32%.
Destylujšc np. 10 I przefermentowanego zacieru uzyska się ok. 3.2
l spirytusu o przybliżonej mocy 30% obj. alkoholu. Gdy zaœ ten
odebrany destylat z trzech rzutów. w iloœci 10 l. przepuœci się
ponownie przez aparat destylacyjny, otrzyma się drugi destylat już
o mocy 55-60% obj. alkoholu, przy wydajnoœci 59-63% czyli 5,9-6.3
1. Przy trzecim odpędzeniu zebranego spirytusu o mocy 55-60% obj.
alkoholu, w iloœci 10 l, osišgnšć można moc spirytusu ok. 75% obj.
alkoholu, przy wydajnoœci ok. 62,5%.
W celu otrzymania 1 litra wódki o mocy 40% obj. alkoholu należy
przeznaczyć 4-5 1 przefermentowanego zacieru o mocy 10% obj.
alkoholu, który po trzykrotnej destylacji da nam spirytus o mocy
ok. 75% obj. alkoholu (do dalszego rozcieńczenia)
Wszystkie aparaty odpędowe, których tradycja sięga ponad 700 lat,
spełniajš trzy zasadnicze funkcje:
1)odpędzenie z zacieru odfermentowanego alkoholu w postaci pary,
2)wzmocnienie pary, czyli wzbogacenie jej w alkohol,
3)skroplenie pary alkoholowej w płyn (spirytus).
Najprostszy mały aparat odpędowy do destylacji okresowej składa
się z:
-kociołka (arab. alembik) mb szklanej butli, gdzie zacier się
podgrzewa do temperatury wrzenia,
-częœci aparatu przyjmujšcej wydzielonš z zacieru parę alkoholowš,
którš wzmacnia w tzw. hełmie, spełniajšcym rolę deflegmatora,
-chłodnicy do skraplania wydzielonej i wzmocnionej pary
-odbieralnika spirytusu
Aby wyeliminować w odpędzie spirytusowym alkohol metylowy należy w
pierwszej destylacji pierwszy odciek spirytusu, w iloœci ok. 25-50
ml, wylać, nie dopuszczajšc go do odbieralnika. Istotne też jest,
aby we właœciwym momencie przerwać destylację, obserwujšc iloœć
odebranego alkoholu i badajšc jego moc przy użyciu alkoholomierza.
Chodzi o to, żeby jak najmniej do spirytusu weszło alkoholi
wyższych. o temperaturze wrzenia zbliżonej do temperatury wrzenia
wody. Przedłużona destylacja obniża moc odbieranego spirytusu
rozcieńczanego skroplonš parš wodnš i zanieczyszcza go alkoholami
wyższymi (cięższymi). Moc poczštkowa odbieranego spirytusu, nawet
w pierwszej destylacji. może sięgać nawet do 75% obj.. alkoholu, a
maleje w miarę dalszej destylacji, aż do wyczerpania się alkoholu
etylowego.
Głównymi produktami odfermentowanych zacierów sš. jak wiadomo,
alkohol etylowy I dwutlenek węgla. Lecz oprócz nich powstaje
jednak pewna iloœć różnych zwišzków, okreœlanych jako uboczne
produkty fermentacji alkoholowej. Odpęd spirytusu surowego jest
połšczony tylko z częœciowym oczyszczeniem od lotnych
zanieczyszczeń, które odbierane sš łšcznie z alkoholem etylowym.
Do zanieczyszczeń występujšcych w spirytusie surowym należy m.in.:
alkohol metylowy, o temp. wrzenia 64,70 C I ciężarze w1aœciwym
0,79 15, oraz aldehyd octowy (o zapachu octowym), o temp. wrzenia
20,20C i ciężarze właœciwym 0,7883. Zwišzki te wrš i parujš
wczeœniej niż alkohol etylowy, który wrze w temp. 78,3 C przy
ciężarze właœciwym 0,7894, dlatego pierwszy odciek spirytusu
odrzuca się, aby pozbyć się szkodliwego alkoholu metylowego.
Zanieczyszczenia o temperaturze wrzenia wyższej od temperatury
wrzenia alkoholu etylowego, na które składajš się m.in.:
alkohol propylowy, o temp. wrzenia 96,50C i ciężarze właœciwym
0.8040. oraz alkohol butyIowy, o temp. wrzenia 99,50C i ciężarze
właœciwym 0.8009. nazywa się ogólnie fuzlami i mimo, że się je
również odrzuca przy produkcji wódek gatunkowych, to w spirytusie
surowym jest ich 1- 4 g/ I. Alkohole ciężkie wchodzšce w skład
fuzli sš szkodliwe dla zdrowia i majš działanie narkotyczne na
system nerwowy.
Œwieży, surowy spirytus o niskiej mocy ma niekorzystne walory
zapachowo-smakowe i nawet po rozcieńczeniu wodš ma smak
"bimbrowy".
W celu pozbycia się oleju fuzlowego i znacznego poprawienia smaku
œwieżego spirytusu surowego można go oczyœcić dodatkiem
nadmanganianu potasu, w iloœci 1 g/l spirytusu. Wymieszać w
naczyniu i odstawić aż wytršci się osad, zlać z niego spirytus.
przecedzajšc go 1-2 razy przez papierowy filtr do kawy. Po takim
zabiegu dodaje się do spirytusu 50 g/l sproszkowanego węgla
drzewnego z lipy lub brzozy. Odstawia się naczynie na 3-4
tygodnie, codziennie nim wstrzšsajšc. a następnie przecedza
kilkakrotnie przez papierowy filtr do kawy lub gęstš bibułę. aż do
całkowitego odfiltrowania.
Dla orientacji należy wspomnieć, ze nawet w spirytusach
rektyfikowanych znajdujš się jeszcze pewne iloœci zanieczyszczeń.

Prawda, że to nic trudnego ?? ;-)))

--
pozdr.Alex
"Smakoszostwo jest aktem naszej władzy sądzenia, którym

1. Data: 2003-01-30 13:26:09

Od: "Dirk Smith" <p...@u...de> szukaj wiadomości tego autora

Asia wrote:

> Dalsze wskazowki znajdziesz czytajac tutaj opowiadanie zamieszczone
> pod tym adresem: http://www.szczurbiurowy.republika.pl/index.html

O jezu, kto jescze nie przeczytal, to polecam. Nie zabardzo kulinarne, ale
wlasnie sie kulam ze smiechu....
DS

1. Data: 2003-02-01 12:48:08

Od: "RoboD" <r...@p...com> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Aleksander Kłosiewicz" <s...@w...pl> napisał w wiadomości

> W celu pozbycia się oleju fuzlowego i znacznego poprawienia smaku
> świeżego spirytusu surowego można go oczyścić dodatkiem
> nadmanganianu potasu, w ilości 1 g/l spirytusu. Wymieszać w
> naczyniu i odstawić aż wytrąci się osad, zlać z niego spirytus.
> przecedzając go 1-2 razy przez papierowy filtr do kawy. Po takim
> zabiegu dodaje się do spirytusu 50 g/l sproszkowanego węgla
> drzewnego z lipy lub brzozy. Odstawia się naczynie na 3-4
> tygodnie, codziennie nim wstrząsając. a następnie przecedza
> kilkakrotnie przez papierowy filtr do kawy lub gęstą bibułę. aż do
> [...]

Prawie całkowite pozbycie się bimbrowego smaku jest możliwe
przez poddanie rozcieńczonego (40 - 50%) spirytusu filtracji
przez węgiel aktywowany. Rzecz w tym, że aby filtracja była udana
węgiel musi mieć odpowiednią budowę wewnętrzną (mezo, makro
i mikro pory) oraz zewnętrzą. Granulat nie może być zbyt mały, bo
wtedy zatka filtr, ani zbyt duży gdyż powierznia styku alkoholu i węgla
będzie zbyt mała. Odpowiedni granulat ma wielkość do 0,8-0,9 mm.
Zgadzam się, że filtrację poprawia wcześniejsze moczenie w
alkoholu węgla przez około miesiąc.
Jeszcze jedną i to badzo skuteczną metodą ma poprawę
bibmrowego smaku jest skorzystanie przy destylacji z kolumny
rektyfikacyjnej. Przy jednokrotnym procesie osiąga się domowy
spirytus o mocy ok. 94-95%.

Robert

1. Data: 2003-02-07 20:24:49

Od: SKiBA <s...@n...net> szukaj wiadomości tego autora

>Nie jest to zbyt trudne ale wymaga pewnej uwagi.
>------------
>Destylacja
>Alkohol (spirytus) z przefermentowanych moszczy...
> (...)...spirytusach
>rektyfikowanych znajdujš się jeszcze pewne ilo?ci zanieczyszczeń.
>Prawda, że to nic trudnego ?? ;-)))

No to sama destylacja jest juz dla mnie jasna, ale teraz jeszcze
fermentacja?
Jak sie to robi najlepiej, aby uzyskac optymalny zacier, czy jak to
sie nazywa?
A moze jest cos wiecej na ten temat na internecie? Ktos wie?

Pozdrowienia

SKiBA
Holandia, Francja i Fotogaleria:
http://ski-ba.w.interia.pl/
lub
http://home.wanadoo.nl/skib/

Polska Wschodnia:
http://sk-i-ba.w.interia.pl/

1. Data: 2003-02-11 07:54:44

Od: "RoboD" <r...@p...com> szukaj wiadomości tego autora

Witam!

> Jak sie to robi najlepiej, aby uzyskac optymalny zacier, czy jak to
> sie nazywa?
> A moze jest cos wiecej na ten temat na internecie? Ktos wie?
> Pozdrowienia

http://www.geocities.com/kiwi_distiller

To niemal encyklopedia, ale w jezyku angielskim.

Pozdr Robert

sosik do lososia?
POMOCY! Kto potrafi najtaniej ugotować dobry obiad dla 4 twarzy!
Fondue
paczki wysmienite
TVP1