Path: news-archive.icm.edu.pl!news.rmf.pl!agh.edu.pl!news.agh.edu.pl!news.onet.pl!lub
lin.pl!uw.edu.pl!newsgate.cistron.nl!newsgate.news.xs4all.nl!194.109.133.84.MIS
MATCH!newsfeed.xs4all.nl!newsfeed5.news.xs4all.nl!xs4all!feeder.news-service.co
m!feeder1.cambriumusenet.nl!feed.tweaknews.nl!postnews.google.com!j8g2000yqd.go
oglegroups.com!not-for-mail
From: J-23 <k...@g...pl>
Newsgroups: pl.sci.filozofia,pl.sci.psychologia
Subject: Re: Byt z założenia
Date: Wed, 9 Jun 2010 22:56:35 -0700 (PDT)
Organization: http://groups.google.com
Lines: 95
Message-ID: <a...@j...googlegroups.com>
References: <6...@n...onet.pl>
NNTP-Posting-Host: 217.113.228.34
Mime-Version: 1.0
Content-Type: text/plain; charset=ISO-8859-2
Content-Transfer-Encoding: quoted-printable
X-Trace: posting.google.com 1276149396 26692 127.0.0.1 (10 Jun 2010 05:56:36 GMT)
X-Complaints-To: g...@g...com
NNTP-Posting-Date: Thu, 10 Jun 2010 05:56:36 +0000 (UTC)
Complaints-To: g...@g...com
Injection-Info: j8g2000yqd.googlegroups.com; posting-host=217.113.228.34;
posting-account=ZcysqQoAAAD2tKN9mQ6s-nDaS4c9I9sr
User-Agent: G2/1.0
X-HTTP-UserAgent: Mozilla/5.0 (Windows; U; Windows NT 5.1; pl; rv:1.9.2.3)
Gecko/20100401 Firefox/3.6.3 GTB7.0 (.NET CLR 3.5.30729)
GTBA,gzip(gfe)
Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.sci.filozofia:203871 pl.sci.psychologia:546742
Ukryj nagłówki
On 9 Cze, 22:51, "AW" <o...@h...com> wrote:
> W świadomości są przede wszystkim doznania somatyczne i zmysłowe. To są fakty
> absolutne - doznania źródłowe, wstępne. Wtórnie zaś, w świadomości powstaje
> reprezentacja rzeczywistości, składająca się z doznań zmysłowych, zintegrowanych
> i ujętych w logiczą całość systemem pojęć. Każdy byt i każdy obiekt to twór
> subiektywny, zmysłowo-pojęciowy. Ponadto, występują tu też pojęcia w formie
> wolnej, abstrakcyjnej. Taka oto jest kolejność poznawcza.
>
> Jednakże, w ramach wewnętrznego odzwierciedlenia rzeczywistości, kolejność można
> odwrócić. I na przykład, upadłe, zdeprymowane umysły negują własną
> podmiotowość. Uzanają swoją wewnętrzną reprezentację rzeczywistości za
> rzeczywistość w rzeczy samej: obiektywną, pierwotną i nadrzędną. W ten sposób
> wykreślają same siebie z relacji poznawczej.
>
> Choć nie zawsze zdajemy sobie z tego sprawę, dla nas, ludzkich podmiotów, własna
> świadomość jest absolutnie wszystkim. W niej mieści się cała znana nam
> rzczywistość, zaś poza nią wyjść się nie da - nawet myślą. Oznacza to, że
> ewentualne byty poza świadomością istnieć mogą, choć nie muszą. Czy istnieją
> czy też nie, jest absolutnie nie do wykazania. Bo jeśli coś zostaje wykazane,
> to JUŻ istnieje w świadomości. Nie wynika z tego oczywiście, że własna
> świadomość jest już wszystkim w sensie ostatecznym, choć i tak być może.
> Solipsyzmu nie da się ani wykluczyć, ani udowodnić. To kwestia czystego wyboru.
>
> Założenie całkowicie solipsystyczne to negacja wszelkich bytów zewnętrznych, z
> innymi świadomościami włącznie. Ekstemalny solipsysta ma się za wyłączny i
> jedyny byt, a więc za Boga. Skoro nie dopuszcza istnienia innych bytów, sam
> łatwo popada w rozszczepienie jaźni, lub mnogą osobowość. Nie rozpoznaje
> własnej, wewnętrznej reprezentacji rzeczywistości jako takiej, lecz uznaje ją za
> byt absolutny. Nie ma więc potrzeby, aby odróżniać byty obiektywne od
> subiektywnych. Nie uznaje też potrzeb innych istot. Nie figuruje u niego żadna
> moralność ani empatia. Jedyny cel to panowanie nad światem i absolutna władza.
> Tak oto powstaje satanizm.
>
> Z drugiej zaś strony, można przyjąć, że treści przejawiające się w świadomości
> WSKAZUJĄ na istnienie bytów niezależnych, poza naszą świadomością. Na przykład,
> możemy przypisać niezależny byt innym świadomościom, choć przejawiają się nam
> one tylko jako specyficzy zbiór subiektywnych doznań. A więc, ich potrzeby
> można uznać za równie ważne jak i nasze. Podobnie może istnieć całe
> nieskończone spektrum bytów poza nami, a więc bytów obiektywnych, niedostępnych
> naszej świadomości. I dopiero w połączeniu z nimi, stanowimy kompletny
> Wszechbyt. Choć nie da się tego wykazać, mamy prawo tak utrzymywać. Wierzymy
> wiec w Boga wykraczającego poza wymiar dostępny naszej świadomości. To też,
> oczywiście, tylko zbiór pojęć, mieszczący się nie gdzie indziej a właśnie w
> świadomości. Jednakże, wynika z tego potrzeba łączności z szerszym Wszechbytem
> oraz etyczne podejście innych istot w naszym świecie. Wybór nalezy do nas.
>
> AW
>
> .
>
> --
> Wysłano z serwisu OnetNiusy:http://niusy.onet.pl
cogito ergo sum - Kartezjusz
nie mylic z: kobito ergo sum...
wprawdzie niektorzy uwazaja ze jak juz sum to i mysla, ale nie zawsze?
J-23 itede...
|