Ciasto drozdzowe!!!!

1. Data: 2003-11-11 20:23:31

Temat: Ciasto drozdzowe!!!!
Od: "monia" <ainom@buziaczek_nospam.pl> szukaj wiadomości tego autora

Zlitujcie sie, to moja pierwsz zachcianka - 8 m-c ciązy:)))))))
Mam ochotke na ciasto drozdzowe z wielka i pyszna kruszonka, ale nigdy tego
nie robiłam.
Prosze o sprawdzony przepis taki co mi na 100% wyjdzie!
Na sama mysl o kruszonce na tym ciescie - cieknie mi i dzidzi slinka!!!!
Pozdrawiam
Monika i dzidzia oczywiscie:)

1. Data: 2003-11-12 07:18:40

Temat: Re: Ciasto drozdzowe!!!!
Od: "zuczek" <z...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Pierwszy przepis już podawałam kiedys i nawet doczekal sie jakichs
pochlebnych slow - nic dziwnego -P.Janasowa wygrała nim konkurs ciast
dożynkowych, drugi to z mniamniama, co prawda tu z lukrem a nie kruszonką,
ale możesz zawsze użyć tej z poprzedniego przepisu

1) DROZDZOWKA Z WIECLAWIC Pani Janasowej
Skladniki:
Ciasto:
70 dag maki tortowej (+ 5 lyzek)
5 jajek ( 3 cale ; 2 zoltka)
8 dag drozdzy
1 szklanka mleka
15 dag cukru
1 cukier waniliowy
10 dag oleju
1/2 lyzeczki soli
1 zapach pomaranczowy
Kruszonka:
1/4 kostki (zimnej) margaryny
3 lyzki cukru pudru
4 lyzki maki tortowej
1 cukier waniliowy

Cukier, mleko, drozdze i maka (5 lyzek) rozmieszac i odstawic do
wyrosniecia. Gdy zaczyn wyrosnie, dodac reszte skladnikow i wyrabiac reka 30
minut (tak w oryginale, ale ja pochodzę z pokolenia "leniwych" i uzywam do
tego mojego mocnego miksera-5-7 minut tymi skręcanymi koncówkami do
wyrabiania). Odstawic do wyrosniecia. Gdy potroi objetosc wylozyc na
wysmarowana forme, odstawic do wyrosniecia na 15 minut, zagnieść składniki
kruszonki i posypac nia ciasto. Piec 30-35 minut w 180`C (sprawdzac
patyczkiem).

2) http://www.mniammniam.pl/pu.php?u=7&p=1191#opinie

smacznego
ita

1. Data: 2003-11-12 07:18:57

Od: "Misielin" <MichalSadowski@_NOSPAM_acn.waw.pl> szukaj wiadomości tego autora

Mam tą samą przypadłość co ty tyle że wcześniejszą fazę.
Znalazłam ten przepis w archiwum. Tam wszyscy zachwalali, że nigdy nie
zdarzyło się żeby nie wyszedł. Sama właśnie biorę się do roboty.

pozdrawiamy

Placek drożdżowy wielkopolski,

Rozczyn: szklanka letniego mleka, 8 dag drożdży, łyżeczka cukru, łyżka
mąki. Rozcieramy drożdże z cukrem, rozpuszczamy w mleku, dodajemy łyżkę mąki
i stawiamy w ciepłym miejscu, by wyrósł.

Ciasto: 75 dag mąki krupczatki przesiewamy do dużej miski. Rozpuszczamy w
rondelku pół kostki masła. Do mąki dodajemy szklankę cukru, mieszamy,
wlewamy wyrośnięty rozczyn, 2 całe jaja i 5 żółtek. Wszystko mieszamy
łopatką lub mikserem. Dodajemy szczyptę soli, 2.5 łyżki oliwy z oliwek,
paczkę cukru waniliowego, dalej mieszamy. Po trochu wlewamy masło, cały czas
mieszając. Wrzucamy garść rodzynek. Wyrabiamy ciasto aż do momentu, kiedy
zacznie odchodzić od ręki. Zostawiamy do wyrośnięcia, przykryte ściereczką.

W czasie, kiedy ciasto rośnie, przygotowujemy kruszonkę: 1/3 kostki masła,
1 całe jajko, 3/4 szklanki cukru, 3/4 szklanki mąki, otarta skórka z jednej
cytryny. Siekamy kruszonkę nożem i zagniatamy szybko końcami palców.
Smarujemy sporą blachę masłem i posypujemy mąką. Wykładamy ciasto na blachę,
posypujemy kruszonką. Nagrzewamy piekarnik do 180 stopni. Blachę z ciastem
stawiamy w pobliżu nagrzewającego się piekarnika - ciasto musi jeszcze
trochę podrosnąć. Wstawiamy placek na 20 minut do nagrzanego piekarnika -
powinien mieć kolor złoty. Sprawdzamy patyczkiem, czy ciasto jest
upieczone - powinien być suchy. Jeśli nie jest, zostawiamy ciasto na jeszcze
parę minut. Po wyjęciu można posypać cukrem pudrem.

1. Data: 2003-11-12 09:06:45

Od: Izabela Kopij <i...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

ja drozdzowe robie tak:
troszke drozdzy rozpuszczam w letnim mleku dodaje 2-3 lyzki cukru, szczypte
soli i troche maki, mieszam, -- ma wyjsc cos o konstynencji ciasta
nalesnikowego. Odstawiam w cieple miejsce i czekam az podrosnie.
jak urosnie wlewam do miski, dodaje jajka (zaleznie od tego ile ich mam w
lodowce -- od 3 do 5) dodaje make, cukier, i wyrabiam reka az ciacho bedzie
odchodzic od reki. Na koniec dodaje troszke rozpuszczonego masla i dalej
mieszam i mieszam. (jak kto lubi mozna dodac bakalie -- np rodzynki)
odstawiam ciasto do wyrosniecia.
jak wyrosnie przekladam do formy leciutko opruszam maka przykrywam
sciereczka i odstawiam do wyrosniecia.
Jak podrosnie do nagrzanego piekarnika i piec. jak zacznie sie rumienic
wyjac, posypac kruszonka (maka utarta z cukrem i maslem) i upiec do konca.

Ciezko mi podac jakiekolwiek miary do przepisu -- mama pokazala w taki
wlasnie sposob mi jak sie robi drozdzowe, jej zas babcia, itd...
nie zdarzylo mi sie, zeby ciacho nie wyszlo:)

Izza
--
Izabela Kopij
i...@p...onet.pl

1. Data: 2003-11-12 10:37:01

Od: "monia" <ainom@buziaczek_nospam.pl> szukaj wiadomości tego autora

Bardzo dziekuje za przepisy i zabieram sie do pracy:))))
Zycze milego dnia
Monika

1. Data: 2003-11-13 17:15:18

Temat: Odp: Ciasto drozdzowe!!!!
Od: "Janek" <j...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

Jan M

Uzytkownik "Izabela Kopij" <i...@p...onet.pl> napisal w wiadomosci
| ja drozdzowe robie tak:
| troszke drozdzy rozpuszczam w letnim mleku dodaje 2-3 lyzki cukru,
> [...]

Robimy prawie identycznie poza posypywaniem kruszonka, ktora dajemy przed
wlozeniem ciasta do piecyka - ale wydaje mi sie, ze Twoj sposob jest lepszy
bo ciasto napewno nie opada ??? Prosilbym o potwierdzenie moich przewidywan
bo jedynym mankamentem naszej technologii jest wlasnie opadajace na srodku
ciasto :(((.

Pozdrawiam Jan

1. Data: 2003-11-17 16:51:55

Temat: Re: Ciasto drozdzowe!!!! - relacja z porażki i pytania
Od: Wojciech Ściesiński <w...@N...prv.pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia 12.11.2003 08:18, Użytkownik zuczek napisał :
> Pierwszy przepis już podawałam kiedys i nawet doczekal sie jakichs
> pochlebnych slow - nic dziwnego -P.Janasowa wygrała nim konkurs ciast

> 1) DROZDZOWKA Z WIECLAWIC Pani Janasowej

Zabrałem się dzisiaj za pieczenie tego ciasta. Była to moja pierwsza
drożdżówka w życiu i ... porażka :-( Nawet wiem dlaczego - pomyliłem się
przy odmierzaniu mleka i wlałem go za dużo w stosunku do reszty
składników. Później z racji braku doświadczenia w tym zakresie ... nie
wpadłem na to, że ciasto jest zbyt rzadkie. Cierpliwie przeszedłem
wszystkie etapy (muszę przyznać, że drożdżówka wymaga cierpliwości).

Wyciągam po 35 minutach z piekarnika - patyczek wychodzi czysty, ciasto
ma piękną skórkę ... odczekałem aż przestygnie - jakieś 45 minut by mi
przypadkiem nie zrobił się zakalec od krojenia ciepłego i ... ukroiłem a
tam ciasto niedopieczone :-(( od spodu. Próbowałem jeszcze je dopiekać
ale ... po kilku próbach ... poddałem się i ciasto trafiło do ...

Pytania:
1. Jakiej konsystencji powinno być wyrobione ciasto drożdżowe ? Czy da
się to jakoś określić słowami ?

2. Metoda sprawdzanie dopieczenia patyczkiem niestety nie sprawdziła się
bo ... (mym zdaniem) patyczek był "oczyszczany" przez dopieczony wierzch
ciasta. Czy jest inna metoda sprawdzania dopieczenia ?

3. Do pieczenia używam kuchenki mikrofalowej tzn. nie mikrofal tylko
termoobiegu - czyli wychodzi z tego niemalże konwencjonalny piekarnik z
jednym małym wyjątkiem. Tortownicę (cóż, kuchenka nakłada pewne
ograniczenia) stawiałem bezpośrednio na szklanym talerzu. Czy Waszym
zdaniem powinienem wstawiać ażurową podstawkę tak by spód tortownicy też
był ogrzewany powietrzem a nie za pośrednictwem szklanego talerza ?

Efekt uboczny był taki, że w całym mieszkaniu pachniało pięknie ciastem
drożdżowym... :-) więc za kilka dni chyba ponowię moją drożdżówkową
przygodę. Liczę więc na ewentualne uwagi i z góry za nie dziękuję.

Pozdrawiam :-)

--
Wojciech Ściesiński
w...@N...prv.pl

1. Data: 2003-11-18 08:28:56

Od: "KasiaA " <k...@N...gazeta.pl> szukaj wiadomości tego autora

Wojciech Ściesiński <w...@N...prv.pl> napisał(a):

> 1. Jakiej konsystencji powinno być wyrobione ciasto drożdżowe ? Czy da
> się to jakoś określić słowami ?

Ciasto powinno sie zagnieść w kulkę, być elastyczne i sprężyste i mieć
błyszczącą powierzchnię.

Kasia

1. Data: 2003-11-19 18:27:35

Temat: Re: Ciasto drozdzowe!!!! - tym razem sukces
Od: Wojciech Ściesiński <w...@N...prv.pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia 17.11.2003 17:51, Użytkownik Wojciech Ściesiński napisał :

> Zabrałem się dzisiaj za pieczenie tego ciasta. Była to moja pierwsza
> drożdżówka w życiu i ... porażka :-(

Niezrażony poniedziałkową porażką wczoraj tj. we wtorek ponownie
zakasałem rękawy i upiekłem drożdzówkę tym razem dokładniej odmierzając
składniki :-).

Co prawda późno było i już nie zmierzyłem się z kruszonką a ciasto po
upieczeniu polukrowałem. Już prawie zjedzone - zyskało bardzo dobre
recenzje.

Tak więc dziękuję za ten przepis :-)

Pozdrawiam :-)

--
Wojciech Ściesiński
w...@N...prv.pl

1. Data: 2003-11-21 07:31:06

Temat: Odp: Ciasto drozdzowe!!!! - relacja z porażki i pytania
Od: "coca" <m...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

zależy do czego to ciasto jest potrzebne jezeli na buleczki,makownik to
takie zeby dało sie wałkowac na placek też nie może być za żadkie bo po
urośnięciu opadnie a jak cos dajemy na wierzch tym bardziej ciężki ser to
musi być tak gęste żeby się nie lało.

Użytkownik KasiaA <k...@N...gazeta.pl> w wiadomości do grup
dyskusyjnych napisał:bpcl88$c35$...@i...gazeta.pl...

http://www.gazeta.pl/usenet/