Re: Ćwiczenia przy zmianach zwyrodnieniowych

From: "Zofia" <Z...@z...com.pl>
Newsgroups: pl.sci.medycyna
Subject: Re: Ćwiczenia przy zmianach zwyrodnieniowych
Date: Thu, 25 Oct 2007 15:10:22 +0200

Bardzo dziękuję.

> o tym powinien zdecydować lekarz ew fizjoterapeuta który ma przed oczyma
> historię choroby i - przede wszystkim - rodzaj tych zmian, bo w kolanach
> różne rzeczy mogą się dziać.
Wiem, ale wynik prześwietlenia już mam, natomiast na wizytę u ortopedy
muszę poczekać, więc szkoda mi czasu i w międzyczasie chciałabym już
sobie jakoś pomóc.

> w "ciemno" mogę polecić tzw rowerek - czyli leżąc na plecach pedałowanie w
> powietrzu, raz w jedną raz w drugą stronę (raz do przodu, raz do tyłu).
> Jest bardzo niska szansa na to, że ćwiczenie zaszkodzi, jako że obciążenie
> stawu jest praktycznie zerowe, a kolana 'oddychają' przy tym ile wlezie.
> Dodatkową zaletą ćwiczenia jest wzmacnianie mięśni brzucha, co z reguły
> doskonale wpływa na kręgosłup, trawienie, samopoczucie i jeszcze wiele
> innych rzeczy. Przeciwskazanie to przede wszystkim schorzenia kręgosłupa.
To mi bardzo odpowiada.

> Można też z leżenia na plecach z wyprostowanymi nogami po prostu napinać
> mięśnie, jakby "wpychając" kolana w stronę ziemi - ale to już jest nieco
> bardziej ryzykowne.
I to także spróbuję, obserwując co się będzie działo.

> Bezwzględnie pamiętaj o rozgrzewce przed każdym jednym bardziej obciążającym
> ćwiczeniem.
A jak taka rozgrzewka powinna wyglądać, oczywiście w moim przypadku?

> Glukozamina jako suplement bywa w takich wypadkach bardzo
> dobrym rozwiązaniem
Biorę ją od wczoraj, koleżanka mi doradziła.

> tak samo jak konieczne jest zadbanie o dobry poziom
> wapnia, magnezu, fosforu i witaminy D3.
Magnez z witaminą B6 biorę i tak. Co do pozostałych skladników,
to tylko tyle ile jest w pożywieniu.

> Należy uważać, aby nie powodować
> dużych, nagłych obciążeń stawów - np szybkie wchodzenie po schodach czy
> nawet marsz pod górkę, jeśli stawy nie są rozgrzane, może przyczynić się do
> pogorszenia stanu stawów.
Na duże obciążenia w tej chwili po prostu nie pozwala ból.
Te zwyrodnienia dały o sobie znać po silnym upadku na oba kolana.

Nie wiem czy wskazane są spacery, po płaskim, wolne i w wygodnym obuwiu,
nawet jeśli powodowałyby lekki ból?

> Zwróć też uwagę na to, jak siadasz - czy nogi spoczywają w pozycji w miarę
> naturalnej, nie są skrzywione w stawach kolanowych.
Zwrócę uwagę.

> Ogólnie wszystkie te
> czynności które wykonujesz długo powinny być rozpatrzone pod kątem
> ewentualnej szkodliwości - np czy nie masz niewygodnego łóżka.
Czasami mam wrażenie, że materac jest za miękki. Ale zmiana materaca to już
większe przedsięwzięcie. Może w przyszłości.

Jeszcze raz dziękuję i pozdrawiam
Zofia