Ćwiczenia przy zmianach zwyrodnieniowych

1. Data: 2007-10-25 05:19:42

Temat: Ćwiczenia przy zmianach zwyrodnieniowych
Od: "Zofia" <Z...@z...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

Witam!

Szukam w Internecie (lub ewentualnie w postaci książki)
zestawu ćwiczeń gimnastycznych odpowiednich
dla 60-letniej kobiety ze stwierdzonymi zmianami
zwyrodnieniowo-zniekształcającymi w stawach kolanowych.
Chodzi mi o ćwiczenie bezpieczne, ale skuteczne,
możliwe do wykonania w domu bez pomocy osób trzecich.
Opis ćwiczeń może być po polsku lub po angielsku.

Będę wdzięczna za wszelkie informacje.

Pozdrawiam
Zofia

2. Data: 2007-10-25 11:01:15

Temat: Re: Ćwiczenia przy zmianach zwyrodnieniowych
Od: tomek wilicki <t...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Zofia wrote:

> Będę wdzięczna za wszelkie informacje.

o tym powinien zdecydować lekarz ew fizjoterapeuta który ma przed oczyma
historię choroby i - przede wszystkim - rodzaj tych zmian, bo w kolanach
różne rzeczy mogą się dziać.

w "ciemno" mogę polecić tzw rowerek - czyli leżąc na plecach pedałowanie w
powietrzu, raz w jedną raz w drugą stronę (raz do przodu, raz do tyłu).
Jest bardzo niska szansa na to, że ćwiczenie zaszkodzi, jako że obciążenie
stawu jest praktycznie zerowe, a kolana 'oddychają' przy tym ile wlezie.
Dodatkową zaletą ćwiczenia jest wzmacnianie mięśni brzucha, co z reguły
doskonale wpływa na kręgosłup, trawienie, samopoczucie i jeszcze wiele
innych rzeczy. Przeciwskazanie to przede wszystkim schorzenia kręgosłupa.

Można też z leżenia na plecach z wyprostowanymi nogami po prostu napinać
mięśnie, jakby "wpychając" kolana w stronę ziemi - ale to już jest nieco
bardziej ryzykowne.

Bezwzględnie pamiętaj o rozgrzewce przed każdym jednym bardziej obciążającym
ćwiczeniem. Glukozamina jako suplement bywa w takich wypadkach bardzo
dobrym rozwiązaniem, tak samo jak konieczne jest zadbanie o dobry poziom
wapnia, magnezu, fosforu i witaminy D3. Należy uważać, aby nie powodować
dużych, nagłych obciążeń stawów - np szybkie wchodzenie po schodach czy
nawet marsz pod górkę, jeśli stawy nie są rozgrzane, może przyczynić się do
pogorszenia stanu stawów.

Zwróć też uwagę na to, jak siadasz - czy nogi spoczywają w pozycji w miarę
naturalnej, nie są skrzywione w stawach kolanowych. Ogólnie wszystkie te
czynności które wykonujesz długo powinny być rozpatrzone pod kątem
ewentualnej szkodliwości - np czy nie masz niewygodnego łóżka.

--
www.vegie.pl

3. Data: 2007-10-25 13:10:22

Od: "Zofia" <Z...@z...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

Bardzo dziękuję.

> o tym powinien zdecydować lekarz ew fizjoterapeuta który ma przed oczyma
> historię choroby i - przede wszystkim - rodzaj tych zmian, bo w kolanach
> różne rzeczy mogą się dziać.
Wiem, ale wynik prześwietlenia już mam, natomiast na wizytę u ortopedy
muszę poczekać, więc szkoda mi czasu i w międzyczasie chciałabym już
sobie jakoś pomóc.

> [...]
> doskonale wpływa na kręgosłup, trawienie, samopoczucie i jeszcze wiele
> innych rzeczy. Przeciwskazanie to przede wszystkim schorzenia kręgosłupa.
To mi bardzo odpowiada.

> Można też z leżenia na plecach z wyprostowanymi nogami po prostu napinać
> mięśnie, jakby "wpychając" kolana w stronę ziemi - ale to już jest nieco
> bardziej ryzykowne.
I to także spróbuję, obserwując co się będzie działo.

> Bezwzględnie pamiętaj o rozgrzewce przed każdym jednym bardziej obciążającym
> ćwiczeniem.
A jak taka rozgrzewka powinna wyglądać, oczywiście w moim przypadku?

> Glukozamina jako suplement bywa w takich wypadkach bardzo
> dobrym rozwiązaniem
Biorę ją od wczoraj, koleżanka mi doradziła.

> tak samo jak konieczne jest zadbanie o dobry poziom
> wapnia, magnezu, fosforu i witaminy D3.
Magnez z witaminą B6 biorę i tak. Co do pozostałych skladników,
to tylko tyle ile jest w pożywieniu.

> [...]
> nawet marsz pod górkę, jeśli stawy nie są rozgrzane, może przyczynić się do
Na duże obciążenia w tej chwili po prostu nie pozwala ból.
Te zwyrodnienia dały o sobie znać po silnym upadku na oba kolana.

Nie wiem czy wskazane są spacery, po płaskim, wolne i w wygodnym obuwiu,
nawet jeśli powodowałyby lekki ból?

> Zwróć też uwagę na to, jak siadasz - czy nogi spoczywają w pozycji w miarę
> naturalnej, nie są skrzywione w stawach kolanowych.
Zwrócę uwagę.

> Ogólnie wszystkie te
> czynności które wykonujesz długo powinny być rozpatrzone pod kątem
> ewentualnej szkodliwości - np czy nie masz niewygodnego łóżka.
Czasami mam wrażenie, że materac jest za miękki. Ale zmiana materaca to już
większe przedsięwzięcie. Może w przyszłości.

Jeszcze raz dziękuję i pozdrawiam
Zofia

4. Data: 2007-10-25 16:18:30

Od: tomek wilicki <t...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Zofia wrote:

> A jak taka rozgrzewka powinna wyglądać, oczywiście w moim przypadku?

No właśnie bez stwierdzenia jakiego rodzaju to zmiany oraz jaka jest ogólna
budowa fizyczna / stan zdrowia pacjenta ciężko coś doradzić. Ogólnie jeśli
nie ma kłopotów z innymi stawami a nogi mocno dokuczają, rozgrzewa się...
ręce. Jakieś ćwiczenia podnoszące tętno, intensywność zależy od stanu
serca, typu wymachy, nawet siedząc. Byle ostrożnie, żeby nie uszkodzić z
kolei stawów barkowych :) Pomieszczenie do ćwiczeń powinno być ładnie
natlenione, no o tej porze roku ciężko otwierać okna, przeziębić się można.

Jak już tętno jest podniesione... no właśnie, jaki to rodzaj zmian? Typowe
ćwiczenie to tzw krążenia kolan, czyli stoimy, trzymamy kolana razem
dłońmi, pośladki i stopy cały czas w tym samym położeniu, kolana zataczają
krąg w płaszczyźnie poziomej. Cały czas dociskamy dłońmi rzepki do kolan.
Coś jak narciarze robią na rozgrzewce.

W wypadku ludzi starszych byłbym tutaj ostrożny, raczej po podniesieniu
tętna wykonywałbym coś zbliżonego do krążenia kolan, ale na siedząco.
Następnie rowerek może być etapem rozgrzewki, jako że jest bardzo mało
obciążający.

> Magnez z witaminą B6 biorę i tak. Co do pozostałych skladników,
> to tylko tyle ile jest w pożywieniu.

Magnez zawsze bierze się z wapnem. Branie samego w tym wieku może mieć
nieciekawe konsekwencje, po prostu wypłucze wapń i osteoporoza gotowa. Ale
to już zależy indywidualnie od pacjenta, głównie od wyników badań na
osteoporozę. Co do fosforu i D3 to faktycznie z reguły wystarcza to, co w
pożywieniu (nawet współczesna żywność zawiera tego sporo), ale to też
zależy od tego jaką kto ma dietę.

> [...]
> Te zwyrodnienia dały o sobie znać po silnym upadku na oba kolana.
>
> Nie wiem czy wskazane są spacery, po płaskim, wolne i w wygodnym obuwiu,

Hmm, ogólnie to też zależy od organizmu i rodzaju zmian. U jednego takie
spacery sprawią, że będzie coraz lepiej, bo pobudzą organizm do regeneracji
stawu, u drugiego pogłębią problem. Ja osobiście przynajmniej przez jakiś
czas po upadku unikałbym obciążania kolan i ćwiczył bez obciażeń, chociaż
tu też jest lekkie ryzyko że po prostu nogi odzwyczają się od chodzenia, co
spowoduje wypłukanie substancji odżywczych z kości i stawów.

> Czasami mam wrażenie, że materac jest za miękki. Ale zmiana materaca to
> już większe przedsięwzięcie. Może w przyszłości.

Słuchaj swojego organizmu, on powie kiedy jest mu źle - i będzie mądrzejszy
od wszystkich lekarzy razem wziętych :)

--
www.vegie.pl

5. Data: 2007-10-25 17:29:44

Od: "Zofia" <Z...@z...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

[...]

> Słuchaj swojego organizmu, on powie kiedy jest mu źle - i będzie mądrzejszy
> od wszystkich lekarzy razem wziętych :)

Bardzo dziękuję za wszystkie rady i rozważania.
Teraz sama muszę się nad tym wszystkim zastanowić i próbować ostrożnie
kierując się powyższą zasadą. :-) W pełni się z nią zgadzam - natura jest
na pewno najmądrzejsza.

Pozdrawiam
Zofia

nietypowa glista ludzka?
likwidacja recept - co szanowni lekarze na to?
Krzywa cukrowa??
NFZ stomatologia
Pieprzyki - usuwaniecczy to bezpieczne?