Re: Czy glutaminian sodu szkodzi?

1. Data: 2010-12-01 17:47:46

Temat: Re: Czy glutaminian sodu szkodzi?
Od: Ikselka <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Tue, 30 Nov 2010 10:22:13 +0100, Marek napisał(a):

> W międzyczasie znalazłem artykuł opisujący w jaki sposób glutaminian
> mózg uszkadza:
>
> http://www.teraz-zdrowie.pl/glutaminian-sodu-e621-w-
wiekszosci-produktow-%E2%80%93-bardzo-szkodliwy/

Intuicyjnie od zawsze oraz obecnie z powodów zawartych w artykule naprawdę
jestem przeciwniczką tzw cudownych "Przypraw do...", tzn gotowych mieszanek
przyprawowych i fiksów do okreslonych potraw. Do tych mieszanek bowiem
dodawany jest mniej lub bardziej skrycie glutaminian jako gwarant
"udania_się" i "smakowitości" potrawy, a co za tym idzie przyzwyczajenia
gospodyni (zwłaszcza młodej i niedoświadczonej, bo na ten target są
nakierowane te mieszanki) do stałego stosowania owego fixu/przyprawy_do, co
zwiększa w sposób zastraszający spożycie glutaminianu, jeśli wziąć pod
uwagę mnogość tych mieszanek i nasilenie ich użycia łącznie z innymi
produktami spożywczymi wymienionymi w artykule.

2. Data: 2010-12-01 17:56:19

Od: "Dariusz K. Ładziak" <d...@n...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik Ikselka napisał:

> [...]
> uwagę mnogość tych mieszanek i nasilenie ich użycia łącznie z innymi
> produktami spożywczymi wymienionymi w artykule.

Kwas glutaminowy jako taki szkodliwy być nie może - jest jednym z
podstawowych aminokwasów budujących białka Gdyby sam w sobie był
szkodliwy - to Chiny, Indochiny i Japonia dawno by się wyludniły -
przecież ich kuchnia ocieka wręcz sosem sojowym.
Szkodliwość glutaminianu sodu polega na tym że jest czysty - sama sól
kwasu glutaminowego, bez (zawartych w naturalnych hydrolizatach
białkowych jak sos sojowy czy maggi) pozostałych aminokwasów - w
rezultacie ta nadmiarowa ilość kwasu glutaminowego nie bardzo może być
wykorzystana do budowania białek (bo do układanki nie pasuje).

--
Darek

3. Data: 2010-12-01 18:31:24

Od: "Panslavista" <p...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

""Dariusz K. Ładziak"" <d...@n...pl> wrote in message

> [...]

rezultacie ta nadmiarowa ilość kwasu glutaminowego nie bardzo może być
wykorzystana do budowania białek (bo do układanki nie pasuje).

Jest śmiertelnie niebezpieczny dla ciśnieniowców - jako sól sodowa nabija
fantastycznie ciśnienie.

4. Data: 2010-12-01 21:44:22

Od: Ikselka <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Wed, 01 Dec 2010 18:56:19 +0100, "Dariusz K. Ładziak" napisał(a):

> [...]
> rezultacie ta nadmiarowa ilość kwasu glutaminowego nie bardzo może być
> wykorzystana do budowania białek (bo do układanki nie pasuje).

No więc myślę o czystym - stosowanym nadmiarowo, tzn. powszechnie i niemal
we wszystkim.

5. Data: 2010-12-01 21:45:49

Od: Ikselka <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Wed, 1 Dec 2010 19:31:24 +0100, Panslavista napisał(a):

> Jest śmiertelnie niebezpieczny dla ciśnieniowców - jako sól sodowa nabija
> fantastycznie ciśnienie.

Ależ wystarczy sobie poczytać - specjalnie dla Twego przedmówcy powtarzam
podany przez kogoś link:

6. Data: 2010-12-01 23:55:37

Od: "Dariusz K. Ładziak" <d...@n...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik Panslavista napisał:

> Jest śmiertelnie niebezpieczny dla ciśnieniowców - jako sól sodowa nabija
> fantastycznie ciśnienie.

Nie tak strasznie. Właśnie wysokociśnieniowcy używają go w zastępstwie
soli - bo działa znacznie silniej jako wzmacniacz smaku od chlorku sodu
- w efekcie podobny efekt smakowy uzyskuje się przy znacznie mniejszej
ilości spożytego sodu.
Ale fakt, nadciśnieniowcy w ogóle sód powinni dawkować bardzo
precyzyjnie a współczesny przemysł spożywczy wali soli bez opamiętania
do wszystkiego.

--
Darek

7. Data: 2010-12-01 23:58:34

Od: "Dariusz K. Ładziak" <d...@n...pl> szukaj wiadomości tego autora

> Ależ wystarczy sobie poczytać - specjalnie dla Twego przedmówcy powtarzam
> podany przez kogoś link:
> http://www.teraz-zdrowie.pl/glutaminian-sodu-e621-w-
wiekszosci-produktow-%E2%80%93-bardzo-szkodliwy/

"polepszacze smaku mogą się kumulować" - i to stwierdzenie wystarczy.
Bełkot. Mechanizm szkodliwości glutaminianu zaczyna się w momencie
opisanym przeze mnie - od niezbilansowania zestawu aminokwasów i
pozostawienia niezagospodarowanego kwasu glutaminowego. Nie sama
substancja a jej nadmiar w stosunku do innych szkodzi.

--
Darek

8. Data: 2010-12-02 00:00:05

Od: Ikselka <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Thu, 02 Dec 2010 00:55:37 +0100, "Dariusz K. Ładziak" napisał(a):

> Ale fakt, nadciśnieniowcy w ogóle sód powinni dawkować bardzo
> precyzyjnie a współczesny przemysł spożywczy wali soli bez opamiętania
> do wszystkiego.

Nawet do pieczywa - bo kilkunastoprocentowy zysk jest na wadze, gdyż sól
wiąże wodę. czasem chleb jest tak słony, że jeść się nie da.

9. Data: 2010-12-02 05:25:44

Od: "Panslavista" <p...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

> Nawet do pieczywa - bo kilkunastoprocentowy zysk jest na wadze, gdyż sól
> wiąże wodę. czasem chleb jest tak słony, że jeść się nie da.

Bo fajanse sypią sól do mieszarki, czasem z grudami. Sól sypka powinna
zostać wymieszana z mąką przed połączeniem z wodą.

10. Data: 2010-12-02 12:03:53

Od: Ikselka <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Thu, 2 Dec 2010 06:25:44 +0100, Panslavista napisał(a):

> Bo fajanse sypią sól do mieszarki, czasem z grudami. Sól sypka powinna
> zostać wymieszana z mąką przed połączeniem z wodą.

Soli powinno być w ogóle kilka razy mniej, niż dają. Rzecz tu nie w
sposobie, lecz w ilości.

SKOPEK...
Re: ma ktoś SUPER PRZEPIS
Re: Sól do kawy
ANGELINA JOLIE New Latest SEXY Tape RELEASED
czajniki elektryczne zelmera