Strona główna Grupy pl.sci.medycyna Czy mikrokrystalicznsa celoluza, talk, szelak nie sa szkodliwe ? Re: Czy mikrokrystaliczna celuloza, talk, szelak nie sa szkodliwe ?

Re: Czy mikrokrystaliczna celuloza, talk, szelak nie sa szkodliwe ?

Data: 2002-02-01 17:24:27
Temat: Re: Czy mikrokrystaliczna celuloza, talk, szelak nie sa szkodliwe ?
Od: Lukasz Komsta <l...@a...pl>

Dariusz wrote:

> Ile jest talku i czemu raz twierdzisz ze talk jest szkodliwy a w
> tabletkach nie.

Posłużę się porównaniem. Czy sok pomarańczowy jest szkodliwy?
Twierdzisz, że nie. To wstrzyknij go sobie w tyłek, albo w żyłę.
Konsekwencje tego mogą być tragiczne. No więc jak to jest? Jest
szkodliwy, czy nie?

Następne porównanie. Wypij łyżeszkę rtęci, a nic ci się nie stanie. A
powdychaj jej opary i już jest zatrucie. To w końcu rtęć jest szkodliwa,
czy nie?

Fundamentalna prawda toksykologii stwierdza, iż toksyczność substancji
może się bardzo różnić w zależności od drogi podania. Tutaj jest sekret
tego, co Cię trapi.

> To jaka jest procentowo wagowa zawartosc talku w takiej tabletce ?

"Talk jest klasyczną, powszechnie stosowaną substancją poślizgową.
Wywiera on wielokierunkowe działania, tj. wpływa zarówno na sypkość
granulatu, jak i działa antyadhezyjnie. Jest jednak konieczne dodawanie
go w stosunkowo dużych ilościach (do 10%), co wpłuwa niekorzystnie na
właściwości tabletek (długi czas rozpadu, zmniejszona odporność
mechaniczna) oraz może powodować adsorbowanie substancji leczniczych w
stopniu uniemożliwiającym jej resorpcję z przewodu pokarmowego. Ponadto
wysuwano zastrzeżenia działania drażniącego ostrych brzegów kryształów
talku na śluzówkę żołądka lub pochwy. Z tego względu wiele przepisów
urzędowych ogranicza dozwoloną ilość talku dodawanego do masy
tabletkowej.

FP IV wprowadzając oznaczenie popiołu nierozpuszczalnego w kwasie solnym
(w praktyce głównie talk) ogranicza jego ilość w tabletkach do 10%, w
drażetkach do 30%. Farmakopea radziecka X ogranicza ilość talku w
tabletkach do 3%".

prof. Leszek Krówczyński, Zarys technologii postaci leku, Warszawa 1977,
strona 271.

Jako swój własny komentarz do zagadnienia podkreślę, że talk
farmaceutyczny jest postacią krystaliczną, a nie włóknistą, inaczej nie
spełniałby swej funkcji jako składnik poślizgowy.

Ponadto:

-talk stosowany w farmacji ma być _wolny_ od widocznych pod mikroskopem
włókien azbestu (FP V, III/326)
-aktualna monografia tabletek (FP V V/116) nie przewiduje badania
popiołu nierozpuszczalnego w kwasie solnym. Być może taka norma jest
podana przy innej okazji, ale nic mi o tym nie wiadomo.

Jeśli uważasz, iż talku w tabletkach powinno być mniej, napisz do
Komisji Farmakopei Polskiej (adres najprawdopodobniej identyczny z
adresem IL).

> Nie zmieniaj tematu.
> Rozmawiamy o talku i jego postaci wloknistej.

Nie zmieniam tematu, podaję analogiczny przykład dotyczący azbestu.

> Czy potwierdasz zatem, ze jest tez rakotworczy ?

Patrz wyżej. Wiadomo, iż jest rakotwórczy przy narażeniu drogą
oddechową, postuluje się rakotwórczość przy stosowaniu na skórę.

--
* Lukasz Komsta * LK4107-RIPE *
* http://www.komsta.net/ * ICQ 14892426 *