Re: Dieta optymalna- kilka pytan

From: "Krystyna*Opty*" <k...@p...onet.pl>
Newsgroups: pl.misc.dieta
Subject: Re: Dieta optymalna- kilka pytan
Date: Fri, 6 Jun 2003 12:05:50 +0200
Sender: k...@p...onet.pl@l2434.biaman.pl

Użytkownik "Mike" <m...@k...wox.org-nospam> napisał w wiadomości
news:slrn.pl.bdvhhj.1bn.mike@krakow.wox.org...

> 1. Czy tygodniowy "test" diety optymalnej to wystarczająca ilość czasu,
> aby zauważyć "poprawę" w stanie zdrowia, samopoczuciu itd?

Jeśli ktoś np. ma kilka dokuczliwych zaburzeń ze strony przewodu pokarmowego
(wzdęcia, kolki, zgagę, wrzody żołądka, czy dwunastnicy, zaparcia itp)
to już w pierwszym tygodniu odczuwa wyraźną poprawę samopoczucia
i przestaje się czuć jak nadęty balon.

> 2. Korzystając z "dietetyka" na stronie dot. diety optymalnej
> wyliczyłem, że potrzebuję ok 100g białka, od 190-250g tłuszczu i ok 60g
> cukru. Czy te parametry są OK, czy może zmniejszyć ilość poszczególnych
> składniów?

Osobom dorosłym na okres przebudowy zaleca się białka 1 g/ kg wagi należnej.
Osobom o wysokim wzroście i młodzieży (jeszcze rosnącej, czyli także
Ciebie) - półtorej porcji produktów bialkowych.
Do przebudowy potrzebna jest też spora ilość energii.
Nie chodzi jednak o to byś się do tłuszczu zmuszał, masz jeść go tyle, ile
masz ochotę go zjeść. Chodzi jedynie o to byś odblokował psychiczne obawy
przed jedzeniem tłuszczu wynikające z powszechnie wciskanej wszystkim
propagandy o jego rzekomej szkodliwości - jest to "bzdura na resorach"!!!
Dla przykładu - poczytaj jak sobie z jedzeniem tłuszczu radzą kulturyści w
jeszcze bardziej restrykcyjnej diecie (węglowodanów max. tylko 20 g/dobę)
jaką stosują - diecie ketogenicznej. Ta dieta jednak jest szkodliwa dla
nerek i wątroby, dlatego lekarze jej nie zalecają.
http://www.sfd.pl/topic.asp?topic_id=30166

> 3. CO JEŚĆ, żeby było łatwo, szybko i przyjemnie? Poszukałem na google w
> archiwum grupy i znalazłem kilka fajnych przepisów, ale chciałbym więcej
> przykładów. W ujęciu dobowym bo przeliczanie ilości z tabel
> przyda mi się może później, ale w czasie "testu" po prostu mi się nie
chce.

Przy braku wagi musiałbyś w takim razie skorzystać z tabel z przelicznikami
wagowymi, np. z tej:
http://www.zdrowezycie.pl/Interaktywne/kalkulator/As
p/WszystkieProdukty.asp
Jak mówi przysłowie: "Umiesz liczyć? Licz na siebie." : )
Bez liczenia ani rusz, jak nie policzysz - to się przeliczysz i w końcu
życie Cię z własnych błędów rozliczy, mnożąc cierpienia,
których sobie na pewno nie życzysz... ;)

Czy dla osoby bez problemu z nadwagą IG danego pokarmu ma aż
> takie znaczenie?

Gdy się je tłusto i w zalecanej ilości i proporcji, to węglowodany tak
szybko się nie wchłaniają. W takich okolicznościach IG rzeczywiście ma
trochę mniejsze znaczenie, niż na dietach niskotłuszczowych.

> 6. Zaczynam od jutra (ooops, jutro już w zasadzie nastało i zaczynam od
> dziś :-)), przełknę te tony tłuszczu? To będzie radykalna zmiana nawyków
> żywieniowych. Mogą wystąpić jakieś "przejściowe" skutki uboczne?

U mnie na przykład przez pierwsze 2-3 dni wystąpiło samopoczucie podobne jak
przy grypie, przyspieszyło także serce. W pierwszym tygodniu lepiej ciężko
nie pracować, okres przebudowy jest dla organizmu sporym wysiłkiem podobnym
do remontu. Po tych trzech dniach wszystko u mnie wróciło do normy odejmując
stopniowo wszystkie dolegliwości i choroby, jakie miałam. I tak jest od
pięciu lat. Właśnie dokładnie dzisiaj mija! : )

Czy DO
> może w jakiś sposób pomóc tłustej, skłonnej do trądziku cerze?

Tak, pomaga.

> 7. Słyszałem gdzieś (ale nie powiem gdzie, bo nie pamiętam), że DO jest
> ogólnie bardzo dobra, tylko siada po niej wątroba. To pewnie ploty, jako
> że w trawieniu tłuszczów wątroba nie bierze udziału, no ale licho nie
> śpi. Miał ktoś z was optymalnych problemy z wątrobą?

Strachy na lachy.
Na grupie <dieta.optymalna.ogloszenia> na stronie
http://www.dieta-optymalna.info/
lub na serwerze: news.plocman.pl - możesz poczytać listy , są też na temat
wątroby.
Polecam też wątek: "Kompendium żywienia optymalnego"
z dnia 2002-11-14 - pochodzi z "Książki Kucharskiej" J.Kwaśniewskiego.

> 8. Fundamentalne chyba pytanko: Rozumiem pojęcie "dieta optymalna"
> niewątpliwie coś takiego istnieje, ale... skąd lekarz wojskowy z
Ciechocinka
> wie/jak do tego doszedł/na podstawie
> jakich przesłanek, jak powinny wyglądać proporcje tłuszczu, białka i
> cukrów? Skąd wiadomo, że człowiekowi potrzeba akurat tyle i tyle białka
> a tyle cukru???

Metodą prób i błędów, ktore starał się eliminować, dokładnie jak w tej
sentencji:
"Celem nauki nie jest otwieranie drzwi nieskończonej mądrości,
lecz położenie kresu nieskończonym błędom." Bertold Brecht

Jak zwykle koleje losu i w dużej mierze daaawno temu zrządził przypadek,
że J.K. zajął się dietetyką, a potem jego własne problemy ze zdrowiem i
własnej rodziny. I tak się potoczyło, dokładnie według zasady, która powinna
przyświecać każdemu szanującemu się lekarzowi: "Lekarzu - ulecz się sam!".
A potem - lecz innych... Na szczęście już tak się dzieje mimo tak totalnego
oporu i wrogości ze strony ekspertów jedynie słusznych diet i metod leczenia
i obecnie lekarzy optymalnych jest około 100, z tego część z nich jest w
innych krajach.

> Zaznaczam, nie czytałem "Diety Optymalnej", opieram się jedynie na
> informacjach z Internetu, więc jeżeli odpowiedź na jakieś znajduje się w
> książcę, i tak proszę o nią na grupę. Książkę i tak sobie sprawię
> zapewne, jeżeli DO mi się spodoba.

"Żywienie optymalne" jest z tych najtańszych i zawiera wszystkie najbardziej
potrzebne informacje, a można nabyć na przykład tu:
http://www.wgp.com.pl/

> Dziękuję za odpowiedzi i oczekuję rzeczowych argumentów, nie jestem
> sekciarzem, wyznawcą fanatycznym dr. Kwaśniewskiego(mam wrażenie, że
> optymalni także nie),

Obawiam się, że i tak będziesz o to posądzany, żebyś nie wiem jak się
odżegnywał od tej etykietki. Musisz sobie zdać sprawę, że albo się boisz
takich posądzeń, albo się na nie uodpornisz. Takie jest już życie,
szczególnie w kraju nietolerancji...
Mam nadzieję, że Polacy przejdą przez ten krytyczny okres jak przez
przysłowiową odrę, że jest to nieuniknione w dobie naszych społecznych
przemian ustrojowych i za jakiś czas te strachy znikną wraz z innymi
objawami typowymi dla ciemnogrodu.

> po prostu myślę, że warto spróbować.

Dokladnie.
Młodzi ludzie także mają swoją stronę, na której mogą mieć ze sobą kontakt:
http://mlodziez.optymalni.one.pl/

A spora dawka wiedzy jest na stronie lekarza optymalnego:
http://strony.wp.pl/wp/arkadiakrotoszyn/

Pozdrawiam
Krystyna