Re: Do Dirka- kto nie chce niech nie czyta.

Data: 2003-07-07 08:56:19
Temat: Re: Do Dirka- kto nie chce niech nie czyta.
Od: a...@o...pl

Użytkownik "Piotr Siciarski" <p...@r...pl> napisał w wiadomości
news:beafpv$3v5$2@nemesis.news.tpi.pl...

> Użytkownik <a...@o...pl> w wiadomości do grup dyskusyjnych
> napisał:2...@n...onet.pl...

> mnie oświeci :
>
> Jak mam być żarówką, to krótko:

> vitro??
>
> A zwyczajnie, uszkodzeniem np.liścia. Wysterylizowany nóż np.

I na "czystego" MS-a, bez dodatków ?? Tniemy , do kolby lub na szalkę i do
ciemnicy ?? A jeżeli są jakieś dodatki to dlaczego musimy je tam umieścić
?? Sama komórka , czy ich zespół nie wie że ma się dzielić i to w dodatku
nie różnicować, pozostając zbiorowiskiem ( w tym wypadku fakt !!)
niezróżnicowanych , niezorganizowanych komórek, które przez odpowiednie
dodanie jeszcze czegoś możemy potem zamienić w całą roślinę ??

> następstwa w rozpatrywaniu rośliny jako zbiorowiska nie połączonych ze
sobą
> komórek ??
>
> Ano, o to chodzi, że w każdej uszkodzonej komórce, niezależnie. Przetniesz
> nożem jedną - to ona tworzy kallus, sąsiednia do niej siedzi cicho (tzn.
> wiele oddaje -
> gradient stężeń itd., ale kallusa nie tworzy).

Gradiet..... sam gradient nie zainicjuje powstawania kalusa w jednej komórce
i nie zahamuje jego powstawania w drugiej obok.....
Aby się tak działo to ten sygnał musi gdzieś powstać, gdzieś dotrzeć ,
spowodować jakieś zmiany...... I jest to sygnał .......

> Przytnie coś Nawój w PKWŁ na zrazy - masz kallus:-)

Upraszczając zgoda, ale dlaczego się on tworzy?? Czy sygnałem jest tylko i
wyłącznie cięcie?? Co powoduje jego rozrost i co go odżywia i co powoduje
jego późniejsze różnicowanie na tkanki ?? Dlaczego taką ranę możemy tylko
zabezpieczyć przed wysychaniem i nie musimy nic dodawać tak jak jest to w
przypadku in vitro??

> nie trzeba tego robić??
>
> Zależy co chcemy z tą kupą komórek zrobić. Możesz trzymać jako kallus
przez
> 100 lat (pasażując tylko).

Tu zgoda... Ale po co są te pasaże ( wyłączmy kwestię sterylności pożywki i
NPK+ mikroelementy)?? Dlaczego po pewnym czasie komórki zaprzestają
podziałów?? Jeżeli te komórki mogą radzić sobie same to umieszczane powinny
być na czystym MS-ie?? I już same powinny wiedzieć co dalej robić.....

>Jeżeli chcesz mieć organy to musisz odróżnicować
> kallus za pomocą dawek auksyn i cytokinin - co chcesz? korzenie? łodygę?

Tylko dlaczego musimy je dodawać?? ( nie chodzi mi o fakt wywołania
róznicowania).

> Tulipan na kwiat cięty czy roślinę w doniczce od Tomaszewskiego?
> Aaaa,
> storczyki chiałeś????:-)))

Przy storczykach to kultur kalusa bym nie używał..( ale to tylko taka nie
istotna uwaga, nie wiem czy mnie nie sprawdzasz ).

> Możesz też zakazić Agrobacterius rhizoma - i masz same włośniki (farmacja,
> farmacja)

> in vivo i czy działają pozostając na miejscu syntezy ??
>
> Boletus mówi na to matka natura, inni któryś z twórców, inni przypadek -
te
> czynniki
> decydują, gdzie co działa i w której komórce powstaje (odrosty korzeniowe,
> kwiaty w kauliflorii itd.).

Ale jakie to są czynniki ?? I dlaczego roślinie in vivo wystarcz tylko
NPK+mikro+ woda i światło słoneczne??

> Ej, AgroNemo, założę się, że w swoim Nautiliusie wieziesz jakieś znane
> nazwisko plrecogrodowe:-))) może nawet z botanem botanikusem rodzina
> jesteś:-))))))))))
Wybacz proszę, nie odpowiem na to pytanie , bo merytorycznie nie jest to
istotne. Jestem nikim.....

Piotrze nie chcę się czepiać.... ale z paroma Twoimi poglądami nie mogę się
zgodzić.
Fakty są takie: komórkę roślinną możemy utrzymać i namnażać poza organizmem
macierzystym, fakt ...., ale pod takimi samymi warunkami jak np. hodowaną in
vitro ludzką skórę do przeszczepu. Sama nie poradzi sobie "w kolbie", a na
każdym z nas jakoś sobie radzi. Tak samo i zespoły komórek roślinnych "w
kolbie" i "w roślinie" ...... Wiem ... ale skóry w całą rękę nie zamienimy,
a kalus w całą roślinkę tak ! Widząc postęp nauki wierzę święcie , że i do
tego dojdziemy; wszak gdzieś w szpiku nosimy komórki macierzyste.... to
tylko kwestia czasu, zrozumienia wszystkich procesów i techniki.....
Roślina jest organizmem i zespołem komórek który nie tylko może
współpracować , ale to robi, choć sygnały jakie tym zespołem sterują są
prostsze niż ludzkie i mają charakter czysto chemiczny.
I choć nie wypływają z centralnego miejsca potrafią sterować rozwojem
całości....... bowiem jest to całość z tkankami i organami, które posiadają
wyspecjalizowane komórki, które funkcjonują w określonym celu..
Choć faktycznie jest to całość o fantastycznych wręcz zdolnościach regeneracyjnych,
których my możemy tylko pozazdrościć........

Pozdrawiam
Nemo