Domowy makaron

1. Data: 2004-05-16 10:42:10

Temat: Re: Domowy makaron
Od: tapta <t...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

stanislaw Trepczyk wrote:
> Witam!
> Czy ktos potrafi podac skladniki i przepis na domowy makaron jaki robily
> nasze mamy i babcie? Marzy mi sie rosolek z kury z takim
> makaronem.Ostatni raz jadlem go jakes 30 lat temu.

Ja zagniatam z mąki, jajka i wody. Ale był tu niedawno ciekawy przepis,
gdzie bodajże do 3 szkl. mąki dolewało się szklankę wrzątku i dodawało
łyżkę masła.

> Pamietam tylko ,ze rozrabialo sie ciasto, walcowalo,zwijalo , kroilo i
> wrzucalo do wrzacego rosolu.

Lepiej chyba ugotować go osobno, bo rosół straci klarowność.

tapta
GG:4082847

1. Data: 2004-05-16 10:51:34

Od: "DuzyMis" <d...@a...pl> szukaj wiadomości tego autora

Witam

Ja "w spadku" od ojca dostalem taki przepis:

maka pszenna
jaja
woda przegotowana wystudzona(opcjonalnie mozna z samych jaj - wtedy makaron
jest szlachetniejszy :-)

zawsze robie "na oko" zwykle dal 5 osób z 1kg maki (zawsze zostaje do innych
zastosowan)
formuje na stolnicy kopczyk z maki z dolkiem w srodku do dolka jaja i
mieszam to lyzka drewniana a pózniej wyrabiam rekami
jaj tyle ile zabierze i wyrabiam solidnie az w przekroju bedzie ciasto
jednolite.
Zostawiam na pare minut zeby odpoczelo.
Walkuje placki im ciensze tym lepsze. Podsuszam placki. Skladma je jeden na
drugi posypujac maka zeby sie nie kleily, zwijam w rulon i kroje na
cieniusienkie plasterki (sa specjalne maszynki do makaronu wtedy kroi sie
placki w paski albo od razu ciasto wklada do takiej maszynki ale jezeli
tradycyjnie to tylko recznie :-)).
Pózniej to wszystko na stolnicy roztrzasam i albo zostawiam zeby przeschlo
albo od razu na osolony wrzatek i dalej normalnie jak gotuje sie makaron.
Nigdy nie gotowalem na wrzacym rosole bo na pewno go zagesci i bedzie jak
"kluszczanka" :-)

Smacznego
Duzy Mis

1. Data: 2004-05-16 10:59:53

Od: "I.P." <i...@g...de> szukaj wiadomości tego autora

"DuzyMis" <d...@a...pl> schrieb im Newsbeitrag
> [...]
>
> maka pszenna
> jaja
> woda przegotowana wystudzona(opcjonalnie mozna z samych jaj - wtedy
Szlachetniejszy makaron, to maka i zoltka.
Ilona

1. Data: 2004-05-16 12:30:41

Temat: Domowy makaron
Od: stanislaw Trepczyk <t...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Witam!
[...]
Chetnie bym cos takiego znowu sprobowal.

Stanislaw z Gdanska

1. Data: 2004-05-17 01:52:07

Od: "waldek" <x...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

I.P. wrote:
> "DuzyMis" <d...@a...pl> schrieb im Newsbeitrag

> Szlachetniejszy makaron, to maka i zoltka.
> Ilona
===
Co to jest "zoltka"

waldek
===

1. Data: 2004-05-17 07:09:09

Od: "I.P." <i...@g...de> szukaj wiadomości tego autora

> ===
> Co to jest "zoltka"
>
> waldek
Myslalam, ze jajko sklada sie z bialka i zoltka?
Ilona

1. Data: 2004-05-17 07:23:28

Od: Maria <m...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

stanislaw Trepczyk wrote:
> Witam!
> Czy ktos potrafi podac skladniki i przepis na domowy makaron jaki robily
> nasze mamy i babcie?Marzy mi sie rosolek z kury z takim
> makaronem.

Hmm, ja Ci nie podam dokladnego przepisu (proporcji), bo zawsze robie
"na oko". Zagniatam ciasto z maki, jajek i wody, znacznie twardsze niz
na pierogi, dobrze wyrabiam, walkuje, zostawiam do podsuszenia i kroje.
Makaron nauczylam sie robic od Babci, i teraz podtrzymuje tradycje
domowego makaronu do rosolu.
(Ach, pamietam jak Babcia robiac makaron, czesc kroila na szersze paski
i piekla na blasze pieca, wychodzilo cos w rodzaju macy... Wspomnien
czar...)

Zycze powodzenia, to naprawde nic trudnego!

Maria

1. Data: 2004-05-17 11:30:01

Od: "waldek" <x...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

I.P. napisal(a):

> Myslalam, ze jajko sklada sie z bialka i zoltka?
> Ilona
===
Aha.

A co do makaranu, to jedna z moich babc, zamiast wody dawala mleko (od
krowy).

waldek
===

1. Data: 2004-05-17 12:05:46

Od: "Zbigniew Wantuch" <z...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Sir "waldek" pisze:

> A co do makaranu, to jedna z moich babc, zamiast wody dawala mleko (od
> krowy).

Z mlekiem jest lepszy...
Ale jeśli z wodą to najlepsza jest mineralna niegazowana - smaczniejszy.
No i troszke soli (1/4 łyżeczki do herbaty na 1 kg maki)

Zbyszek

Jak dobrze ostrzyc noże ?
Pyszna przekąska....
Jak uniknąć rutyny w kuchni?