Duchy

11. Data: 2017-07-22 13:32:47

Temat: Re: Duchy
Od: Pszemol <P...@P...com> szukaj wiadomości tego autora

<Kviat> wrote:

> No i oczywiście, w przeciwieństwie do grawitacji, jeszcze nie było
> żadnej obserwacji ducha. Ani krasnoludków...

Tak, tak - ja też nie widziałem duchów - staram się szukać wspólnego języka
i używać pojęć już w cyrkulacji :-)

12. Data: 2017-07-22 13:32:48

Od: Pszemol <P...@P...com> szukaj wiadomości tego autora

<Kviat> wrote:

> Potrafimy mierzyć i wykrywać grawitację, ale nośnika nie znamy.
> Więc jak na razie możesz to przyjąć jako przykład istnienia informacji
> bez materialnego lub energetycznego nośnika.

No ciekawe... muszę się zastanowić :-)

> (Nie twierdzę, że takiego nośnika grawitacji nie ma... ale też nie
> twierdzę, że duchy istnieją ;) - chciałeś przykład, to dostałeś)

Tak, tak - dzięki :-)

> Hipotetycznie, gdybyśmy mogli w miarę szybko zamieniać ogromne ilości
> masy na energię (i w drugą stronę), to moglibyśmy zbudować grawitacyjny
> nadajnik alfabetu Morse'a, bez znajomości nośnika dla grawitacji.
> ;)

E tam, szybko/powoli to pojęcia względne...
Z jaką szybką zmianą pola grawitacyjnego mieliśmy do czynienia przy
ostatnich eksperymentach z odbiornikiem? Ile to mogłoby być bitów na
sekundę?

> To, że nie znamy nośnika grawitacji, nie oznacza, że możemy wykluczyć
> istnienie grawitacji.
> (Co oczywiście do istnienia duchów mnie nie przekonuje...)

Tak, tak... próbowałem udowodnić ich niemożność istnienia ale mi się nie
udało ;-)

13. Data: 2017-07-22 13:51:34

Od: Pszemol <P...@P...com> szukaj wiadomości tego autora

<Kviat> wrote:

> Zapomniałem dodać, że odbiornik już mamy:
> https://pl.wikipedia.org/wiki/Detektor_fal_grawitacy
jnych

Tak, tak - to ważne odkrycie i głośno było o tym w zeszłym roku w Stanach.

Swoją drogą jak o tym wtedy czytałem to nie doczytałem chyba albo nie umiem
owinąć wokół tego swym rozumem jak taki detektor działa: odbieramy falę
grawitacyjną, czyli zaburzenie gęstości czasoprzestrzeni, poruszająca się
przez nią z prędkością światła kantka, fałdka :-) Jak ją mierzyć, skoro
wszystko co użylibyśmy do tego pomiaru, nazwijmy to "linijką", również
znajdzie się w obszarze fałdki. Innymi słowy, jak mierzą lokalne
rozciągnięcie czy skurczenie się przestrzeni skoro im się linijka też
rozciąga i kurczy? :-) Muszę o tym doczytać kiedyś, bo to ciekawe...

14. Data: 2017-07-22 14:22:52

Od: Kviat szukaj wiadomości tego autora

W dniu 2017-07-22 o 13:51, Pszemol pisze:

> [...]
> rozciągnięcie czy skurczenie się przestrzeni skoro im się linijka też
> rozciąga i kurczy? :-) Muszę o tym doczytać kiedyś, bo to ciekawe...

W tym linku powyżej napisali jak się to mierzy.

Pozdrawiam
Piotr

15. Data: 2017-07-22 14:37:05

Od: Kviat szukaj wiadomości tego autora

W dniu 2017-07-22 o 13:32, Pszemol pisze:

> E tam, szybko/powoli to pojęcia względne...

No oczywiście. Chodziło mi o sensowną "rozmowę", a nie czekanie miliarda
lat na nadanie kropki czy kreski :)
https://pl.wikipedia.org/wiki/LIGO

"11 lutego 2016 międzynarodowy zespół naukowców poinformował o pierwszym
w historii zarejestrowaniu fal grawitacyjnych. 14 września 2015, niemal
w tym samym czasie, fale zostały wykryte przez oba detektory LIGO[4][5].
Zarejestrowane fale grawitacyjne pochodziły ze zderzenia układu dwóch
czarnych dziur, do którego doszło ponad miliard lat temu."

> Z jaką szybką zmianą pola grawitacyjnego mieliśmy do czynienia przy
> ostatnich eksperymentach z odbiornikiem?

O ile mnie pamięć nie myli, na grupie pl.sci.fizyka kilka miesięcy temu
był o tym wątek. Tam raczej nie chodzi o szybkość zmiany, ba ta jest
determinowana szybkością rozchodzenia się fali grawitacyjnej, lecz o
natężenie czy siłę fali. Z tego można wyliczyć masę obiektów, które się
zderzyły i kiedy się zderzyły (ewentualnie jak daleko od nas) i gdzie
się zderzyły.
Mam nadzieję, że nic nie pokręciłem, a nie chce mi się kopać po wątkach.

> Ile to mogłoby być bitów na
> sekundę?

Bitów czego? ;)

To zależy z jaką częstotliwością będzie próbkował informację.
Jeżeli pobierzesz bit raz na sekundę, to będziesz miał 1 bit/sekundę,
jak pobierzesz 10 bitów w ciągu sekundy, to będziesz miał 10
bitów/sekundę...
;)

Pozdrawiam
Piotr

16. Data: 2017-07-22 14:48:03

Od: "Pszemol" <P...@P...com> szukaj wiadomości tego autora

"Kviat" wrote in message news:5973439c$0$5154$65785112@news.neostrada.pl...

jnych

> W tym linku powyżej napisali jak się to mierzy.

No niby tak, ale:

"Używano dwóch wiązek laserowych wysyłanych wzdłuż dwóch ramion
interferometru. Zmiana w interferencji powracających po odbiciu od luster
wiązek zawierała informację o zmianie długości ramion interferometru w
wyniku przejścia fali grawitacyjnej."

To przecież kurczy się cała czasoprzestrzeń, wszystkie 4 wymiary...
Włącznie z wiązką testową lasera. Czyli kurczy Ci się nie tylko
mierzony przedmiot, ale i "linijka" której używasz do jego mierzenia.

17. Data: 2017-07-22 14:54:27

Od: "Pszemol" <P...@P...com> szukaj wiadomości tego autora

"Kviat" wrote in message news:597346f0$0$5161$65785112@news.neostrada.pl...

> [...]
> Zarejestrowane fale grawitacyjne pochodziły ze zderzenia układu dwóch
> czarnych dziur, do którego doszło ponad miliard lat temu."

No ale ten miliard lat nie bierze się z metody zastosowanej do detekcji
ani sposobu nadawania informacji tylko pochodzi z odległości między
odbiornikiem a źródłem nadawania tych fal grawitacyjnych...

Swoją drogą jeśli foton jest nośnikiem fal EM to taka fala grawitacyjna
przecież rozchodzi się też za pomocą takich "fotonów/grawitonów",
a więc masz nośnik a twierdziłeś że grawitacja nie ma nośnika :-)

> [...]
> zderzyły.
> Mam nadzieję, że nic nie pokręciłem, a nie chce mi się kopać po wątkach.

Szybkość zmiany natężenia pola grawitacyjnego, a więc szybkość
przejścia strzałki fali w dolinkę nie jest tu miernikiem szybkości
rozchodzenia się fali, bo ta wynosi "c", tylko jest miernikiem
częstotliwości zaburzenia grawitacyjnego w nadajniku...
Jak machasz w powietrzu długim sznurem to masz tam dwie
prędkosci: jedna to prędkość przesuwania się strzałki fali po sznurze
a druga to prędkość zmian strzałki na dolinkę fali: częstotliwość.

> Bitów czego? ;)

Bitów informacji oczywiście. Czy dalej mówimy o informacji?

Mówiłeś o budowie nadajnika Morsea.

18. Data: 2017-07-22 15:20:13

Od: Kviat szukaj wiadomości tego autora

W dniu 2017-07-22 o 14:48, Pszemol pisze:

> [...]
> Włącznie z wiązką testową lasera. Czyli kurczy Ci się nie tylko
> mierzony przedmiot, ale i "linijka" której używasz do jego mierzenia.

Ale nie jednocześnie na całej długości linijki.
Dlatego używa się dwóch ramion, które nie są równoległe do siebie.
Co najmniej jedno z tych ramion będzie ustawione zgodnie z kierunkiem
fali (albo pod jakimś niezerowym kątem).

czoło fali
-->

fala grawitacyjna | tu jeszcze po staremu
---------------------------------------------- linijka

Wiązka lasera leci tam i z powrotem. Jak leci gdy nic się nie dzieje, to
wiemy jakie ma parametry. Gdy przechodzi fala grawitacyjna, to wiązka
ulega zaburzeniu, albo inaczej: ma inne parametry niż gdy nic się nie
dzieje.

Pozdrawiam
Piotr

19. Data: 2017-07-22 15:37:05

Od: "Pszemol" <P...@P...com> szukaj wiadomości tego autora

"Kviat" wrote in message news:5973510c$0$5144$65785112@news.neostrada.pl...

> [...]
> wiemy jakie ma parametry. Gdy przechodzi fala grawitacyjna, to wiązka
> ulega zaburzeniu, albo inaczej: ma inne parametry niż gdy nic się nie

No tak, nie wziąłem pod uwagę, że wiązki będą pod kątem, a więc
efekt skracania linijki będzie inaczej działac na jedną a inaczej na drugą.

Good job.

20. Data: 2017-07-22 15:45:53

Od: Kviat szukaj wiadomości tego autora

W dniu 2017-07-22 o 14:54, Pszemol pisze:

> No ale ten miliard lat nie bierze się z metody zastosowanej do detekcji
> ani sposobu nadawania informacji tylko pochodzi z odległości między
> odbiornikiem a źródłem nadawania tych fal grawitacyjnych...

No pewnie. Mój przykład to był żart. Kto normalny zderzałby czarne
dziury do nadawania alfabetem Morse'a? :)

> Swoją drogą jeśli foton jest nośnikiem fal EM to taka fala grawitacyjna
> przecież rozchodzi się też za pomocą takich "fotonów/grawitonów",

Najprawdopodobniej.

> a więc masz nośnik a twierdziłeś że grawitacja nie ma nośnika :-)

Nic takiego nie twierdziłem.
Zwróciłem tylko uwagę, że nośnik jest nieznany, a nie, że go nie ma.

To względem Twojego "dowodu" na nieistnienie duchów. Nie można dowodzić
nieistnienia duchów na podstawie tego, że nie znamy nośnika za pomocą
którego te duchy (rzekomo) się objawiają.

> Bitów informacji oczywiście. Czy dalej mówimy o informacji?

Ale jakiej informacji?
Ten sam kawałek muzyki może zająć 1000 bitów jak i 100000 bitów.
Więc próbkując taki fragment w ciągu sekundy masz albo 1000
bitów/sekundę, albo 100000 bitów na sekundę.
Tyle, że jakość odtworzonego fragmentu muzyki będzie różna...

Ilość bitów pobranych na sekundę zależy od możliwości technicznych i
potrzeb, a raczej o granicę użyteczności takiej informacji dla człowieka
czy komputera, który ma tę informację przetworzyć.

Więc pobranie jednego bitu "informacji" z kawałka muzyki w ciągu sekundy
jest dla nas bezużyteczne. Nawet nie będziesz wiedział, że to fragment
utworu muzycznego :)
Ale pobranie jednego bitu informacji w ciągu sekundy np. z jakiegoś
przełącznika, który przełącza się raz na sekundę jest użyteczna.

Więc jeżeli pytasz ile _można_ pobrać bitów informacji w ciągu sekundy,
to odpowiedź brzmi: dużo :) Tyle, ile pozwala na to jakiś czujnik
czegośtam, urządzenie, które to przekazuje do zapisu (po cholerę nam
informacja, której nie można zapisać?), oraz jakości/rodzaju nośnika, na
której ta informacja jest zapisywana. Więc takie pytanie powinieneś
zadać raczej producentom sprzętu, albo zajrzeć do ich specyfikacji
technicznej.

Albo nadal nie wiem o co pytasz :)

Żartowałem przecież...

Pozdrawiam