Re: [Elektryka] Wybijanie różnicowoprądówki

Data: 2005-11-18 07:19:04
Temat: Re: [Elektryka] Wybijanie różnicowoprądówki
Od: Bartolomeo <b...@o...pl>

Arbiter wrote:

> Pad?o tu ju? kilka odpowiedzi, ale nikt nie wspomnia? o jednej zasadniczej
> sprawie - jak w instalacji gdzie zwarte jest zero robocze (N) z bolcem
> (gdzie powinno by? PE) mo?e dzia?a? zabezpieczenie r?nicowpr?dowe??

Instalacja w całym mieszkaniu jest w zasadzie dwuprzewodowa (budynek z
początku lat 80-tych).
Zabezpieczenie różnicowoprądowe działa (sprawdziłem doświadczalnie, choć
przypadkowo) gdy dotknie się przewodu fazowego stojąc na podłodze bez
odpowiedniej izolacji.

> Wy??czniki r?nicowopr?dowe stosuje si? tylko w instalacjach TNC-S gdzie
> rozdzielone s? przewody N i PE. Z tego co m?wisz, to masz albo instalacje
> TNC ( z przewodem PEN - dwuprzewodow?, zero zwarte z ochron?) Albo b??dnie
> ??czysz przew?d N z PE ( niebieski z ??to zielonym)

Mam instalację TNC

> Prawdopodobnie to drugie bo raczej ?aden elektryk nie zastosowa? by
> wy??cznika RCD w instalacji TNC. Wi?c czym pr?dzej roz??czaj te przewody a w
> gniazdku, do bolca pod??cz przew?d ochronny PE - ??to-zielony. Przy
> sprawnie dzia?aj?cej instalacji samo zwarcie tych przewod?w powinno
> powodowa? wy??czenie RCD.

Czy istnieje jakieś przeciwskazanie do podłączenia bolca w kontakcie
do instalacji wodnej (nie gazowej!)?
Różnica potencjałów pomiędzy N a w/w instalacją wynosi 0,2V?

Typowe uziemnienie, przewód PE nie dochodzi do mojego mieszkania.

Pozdrawiam,
Bartek