Empanadas - pytania dot. przygotowania

1. Data: 2006-03-08 14:58:51

Temat: Empanadas - pytania dot. przygotowania
Od: Kinga 'Słowotok' <k...@b...gazeta.pl> szukaj wiadomości tego autora

Witajcie,

będę dziś robić empanadas wg przepisu
http://kuchnia.gazeta.pl/kuchnia/2,54041,,,,43692760
,P_KOBIETA_PRZEPISY.html

I mam 2 pytania:
1. Czy cebulę wystarczy zeszklić, czy musi być miękka?
2. Ile się piecze pierogi, bo w przepisie nie jest to napisane?

2. Data: 2006-03-08 15:00:20

Temat: Re: Empanadas - pytania dot. przygotowania
Od: Kinga 'Słowotok' <k...@b...gazeta.pl> szukaj wiadomości tego autora

I czy masło ma być "surowe" czy stopione?

3. Data: 2006-03-08 15:27:55

Od: AgA <i...@w...op.pl> szukaj wiadomości tego autora

Kinga 'Słowotok' napisał(a):

> [...]
> 1. Czy cebulę wystarczy zeszklić, czy musi być miękka?
> 2. Ile się piecze pierogi, bo w przepisie nie jest to napisane?

ja robilam empanadas z ugotowanym na twardo jajkiem, rodzynkami,
zeszklona cebulka i chilli [sporo, pikantnie :)].
pierogi popackalam zoltkiem zeby sie elegancko zrumienily i pieklam
jakies 15min.
maslo twardawe ale nie cegla ;)

pycha! najlepiej smakuje jako zagryzka do piwka ;)

--
AgA

4. Data: 2006-03-08 15:44:05

Od: "eM eL" <badbatz99@CUT_THIS_OUThotmail.com> szukaj wiadomości tego autora

"Kinga 'Słowotok'" <k...@b...gazeta.pl> wrote in message

>I czy masło ma być "surowe" czy stopione?

W przepisach na empanade malso musi byc zimne - pociete na kawalki i
wrobione w make zanim doda sie wody/mleka. Chodzi o to, zby ciasto bylo
takie bardziej krucho-platkowe. Do nadzienia zwykle cebulke sie szkli - i
to bardzo powoli, bez przypalania (zachowuje wtedy slodycz.) Co do
pieczenia, to empanade zwykle piecze sie w srednio goracym piecyku
(200-205C) przez ok 10 minut, zmniejsza sie temperature do ok. 175C i piecze
az stana sie ciemno-zlote, smaruje sie jajkiem ubitym z lyzka mleka i
dopieka przez pare minut w tej samej temperaturze. Maja wtedy ladny zloty
kolor i sie blyszcza...

W ogole ten przepis to jakis taki nijaki - empanada nadziewana kukurydza -
bleeee! Takie nadzienie jest bardziej argentynskie...

2 lyzki oleju do smazenia (mozna na oliwie z oliwek tylko trzeba uwazac na
temperature smazenia...)

1 duza czerwona papryka, nasienniki wyjete b. drobno posiekana. Mozna uzyc
pare kawalkow pieczonej czerwonej papryki zamiast surowej.
1 duza cebula b. drobno posiekana
2 papryczki chile jalapeno (zielone), nasienniki wyjete, b. drobno posiekane

Powyzsze powoli usmazyc na oleju az cebula bedzie zloto-brazowa (nie
przypalac, bo bedzie gorzkie...)

2 -3 jajka na twardo - b. drobno posiekane
1 spory ziemnak, ugotowany i zmasakrowany
duza garsc zielonych oliwek bez pestek, b. drobno posiekanych
2 lyzki rodzynek (obojetnie jakich, byle swieze)
1 lyzka lagodnej czerwonej papryki
1-2 lyzki natki zielonej pietruszki b. drobno pociapanej

Powyzsze skladniki dobrze zmieszac z usmazona cebulka i paprykami i doprawic
sola oraz pieprzem do smaku.

Jesli nie musi byc wegatarianskie, to dodac do nadzienia pol kilo chudego
mielonego wolowego miesa uduszonego na malej ilosci oleju. Dodac pol lyzki
octu albo wytrawnej sherry na chwile przed koncem smazenia - ale
niekoniecznie...Doprawic sola i pieprzem do smaku.

5. Data: 2006-03-08 15:47:00

Od: Kinga 'Słowotok' <k...@b...gazeta.pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> posiekane
>
> Powyzsze powoli usmazyc na oleju az cebula bedzie zloto-brazowa (nie

Dziękuję za pomoc. Kukurydza jako pomysł mi się podoba, dodam papryki i
zobaczę, co z tego wyjdzie, pierogi z mięsem jakoś mi nie podchodzą.
Jutro dam znać, jak wyszło :)

--
KingAM

'just one year of love is better than a lifetime alone'
[Freddie Mercury]

6. Data: 2006-03-08 20:19:48

Od: "eM eL" <badbatz99@CUT_THIS_OUThotmail.com> szukaj wiadomości tego autora

> Dziękuję za pomoc. Kukurydza jako pomysł mi się podoba, dodam papryki i
> zobaczę, co z tego wyjdzie, pierogi z mięsem jakoś mi nie podchodzą.
> Jutro dam znać, jak wyszło :)

No...emapanadas sa czesto z miesem i wcale nie przypominaja w smaku polskich
pierogow z miesem. A kukurydza - to jakas zaraza w Polsce z ta kukurydza
czy takie sa wyobrazenia o kuchniach latynoskich?

7. Data: 2006-03-09 07:55:37

Od: "Marek" <m...@...tkb.pl> szukaj wiadomości tego autora

Co do
> [...]
> piecze az stana sie ciemno-zlote, smaruje sie jajkiem ubitym z lyzka mleka
> i dopieka przez pare minut w tej samej temperaturze. Maja wtedy ladny

Moim zdaniem najlepsze sa smazone na glebokim oleju. Sa wtedy krucha jak
faworki. Z nadzieniem z cebuli kukurydz i pieprzu zilowego. Moja rodzina za
tym przepada.

MP

8. Data: 2006-03-09 09:21:07

Od: Kinga 'Słowotok' <k...@b...gazeta.pl> szukaj wiadomości tego autora

> No...emapanadas sa czesto z miesem i wcale nie przypominaja w smaku
> polskich pierogow z miesem. A kukurydza - to jakas zaraza w Polsce z ta
> kukurydza czy takie sa wyobrazenia o kuchniach latynoskich?

No więc tak. Wszystko poszło sprawnie i szybko, tylko to lepienie...
Tragedia. Już wiem, po co w Twoim przepisie był ten zmiażdżony ugotowany
ziemniak. Ja robiłam z samej cebuli, kukurydzy i papryki, ulepienie 20
pierogów zajęło mi prawie pół godziny, klęłam przy tym jak szewc.
Wyszły może trochę za mdłe, faktycznie ta słodka kukurydza + jakby nie było
słodka po uduszeniu cebula robią swoje. Rzeczywiście nie po meksykańsku, ale
jak polałam to ostrym meksykańskim sosem (ze słoika, przyznaję), to dało się
zjeść.
Nastepnym razem:
Dam mniej kukurydzy
"skleję" farsz ziemniakiem
Dodam mięsa
Ostrzej doprawię (curry? pieprz cayenne?)
I wszytko naprawdę drobno posiekam, bo pokroiłam cebulę i paprykę dość
grubo, jak do sałatki (lubię grubo).

Ogólnie pozytywnie, choć oczekiwałam rewelacji, a wyszło po prostu dobre.
Jajek na twardo po prostu nie trawię, dosłownie i w przenośni, więc nie będę
ich dodawać.
Ale czy np. pokrojona fasola czerwona mogłaby być?

9. Data: 2006-03-09 21:48:13

Od: "eM eL" <b...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Kinga 'Słowotok' <k...@b...gazeta.pl> napisał(a):
> [...]
ale
> jak polałam to ostrym meksykańskim sosem (ze słoika, przyznaję), to dało

Empanadas sa rodem z Argentyny - to troche tak jakbys jadla paelle z kiszona
kapusta :-)))

> [...]
> grubo, jak do sałatki (lubię grubo).
>

> Ale czy np. pokrojona fasola czerwona mogłaby być?

Kroic trezba wszystki b.drobno. Dodac pociapany ziemniak (klej...),
uduszone mielone albo kawalek usmazonej na miekko dupy swiniaka (mniam,
mniam...) mozna wlozyc jescze kaparka czy cus takiego.
Nie dodawaj curry - dodaj surowa papryczki jalapeno (mozna kupic swieze...)
albo suszone chile arbol czy cus takiego. Nie dodawaj kukurydzy w ogole.
Skad sie ten pomysl wzial w PL? W kuchniach latynoskich kukurydza
funkcjonuje glownie jak maka albo w kaczanie. Jesli fasola, to zrob/kup
frijoles refritos (odsmazana) ale to juz nie bedzie empanada tylko burrito w
pierogu :-))) ale moze dobrze smakowac (az wyprobuje...)

10. Data: 2006-03-10 08:49:30

Od: Kinga 'Słowotok' <k...@b...gazeta.pl> szukaj wiadomości tego autora

> Empanadas sa rodem z Argentyny - to troche tak jakbys jadla paelle z
> kiszona
> kapusta :-)))
:))

> Kroic trezba wszystki b.drobno. Dodac pociapany ziemniak (klej...),
> uduszone mielone albo kawalek usmazonej na miekko dupy swiniaka (mniam,
> mniam...) mozna wlozyc jescze kaparka czy cus takiego.
ok :)

> Nie dodawaj curry - dodaj surowa papryczki jalapeno (mozna kupic
> swieze...)
> albo suszone chile arbol czy cus takiego.
No ja się właśnie trochę boję tych papryczek. Jak się kroi - trzeba uważać,
nie drapać się po oku (co mi się kiedyś zdarzyło), nie oblizywać palców (co
mi się kiedyś zdarzyło), nie dodawać za dużo tej papryki, bo będzie za
ostre, a z tym już IMO nic nie da się zrobić i będzie potrawa do wyrzucenia
(co mi się ... itp itd).

Nie dodawaj kukurydzy w ogole.
> Skad sie ten pomysl wzial w PL?
Nie wiem :)

> [...]
> frijoles refritos (odsmazana) ale to juz nie bedzie empanada tylko burrito
> pierogu :-))) ale moze dobrze smakowac (az wyprobuje..
Muszę się jeszcze o gotowaniu sporo nauczyć :)

Pozdrawiam i dziękuję za rady :)

KingAM

'just one year of love is better than a lifetime alone'
[Freddie Mercury]

Życzenia z okazji Dnia Kobiet ;)
włoskie przyjęcie - poradzcie
jak przygotować jabłka do pierogów