Re: Etyka lekarska ?

From: Kamil Uminski <d...@k...umcs.lublin.pl>
Newsgroups: pl.sci.medycyna,pl.soc.prawo
Subject: Re: Etyka lekarska ?
Date: Sat, 29 Jan 2000 09:54:32 +0100

Witam !

"Krzysztof Jastrzebski" <f...@p...com> rzecze:
.

>Jak slusznie zauwazyl moj przedmowca, przyklad moze nie tyle odwraca kota
>ogonem, co sluzy uniknieciu odpowiedzi na NAPRAWDE zadane pytanie,
>udzielajac jej na pytanie nie zadane.

Nie czytalem postu "przedmowcy" - chyba jest u mnie w kill-filtrze... ;^)

Staram sie pokazac moje zalozenia i pojmowanie tajemnicy lekarskiej. Nie
odpisuje tylko tym przykladem, ale do niego dodalem kilka argumentow i
komentarzy.

Oto kolejne kwestie...

Prosze powiedziec mi czy naprawde pojecia tajemnicy korespondencji,
spowiedzi, adwokackiej, dziennikarskiej i lekarskiej sa dla Pana tak
odlegle od siebie ?

Czy nie moze Pan przyjac do wiadomosci, ze istnieje taka interpretacja
pojecia "kultury osobistej", ktora nie pozwala na ujawnianie przez telefon
informacji o osobach trzecich ?

Czy trudno zrozumiec, ze mowienie nieznanej osobie, bez zgody pacjenta, o
jego dolegliwosciach ma charakter "PLOTEK" ???

Prosze konkretnie odpowiedziec na postawione pytania, a moze uda nam sie
przynajmniej sporzadzic "protokol rozbieznosci" - badz co badz nie musimy
uzgadaniac wspolnego stanowiska.

>To interpretacja stworzona przez prawnikow, ktorzy jak slusznie zauwazyl (w
>drugim z watkow dotyczacych tego tematu) pan Marek Sobolewski (cyt.): "brna
>w szczegóły zatracając cel, zapominając, że sterują ludzkim życiem..tak
>jakby ich to miało nie dotyczyć.."
>Wedlug mojej opinii niestety wielu sposrod lekarzy ten blad powiela.

Wedlug mnie, wielu lekarzy tak wlasnie stosuje pojecie tajemnicy
lekarskiej, aby zgodnie z zalozeniem sztuki "PO PIERWSZE - NIE SZKODZIC"...

Nawet jesli Pan bardzo chce sie dowiedziec przez telefon o zdrowie osoby
bliskiej, lekarz nie powinien zdradzic szczegolow, jezeli obawia sie, ze
mogloby to przyniesc jakakolwiek szkode pacjentowi...

>Zajrze w wolnej chwili, choc zapoznalem sie juz ze spora iloscia tekstow (do
>ktorych mnie tu odsylano) dotyczacych tego tematu i jak napisalem w drugim z
>watkow - jedynie poglebily one moje watpliwosci, i takze wyjasnilem
>dlaczego.

Jezeli nie przyjmie Pan twierdzen, ktore tu padaja, za wiarygodne, to
zawsze zostaje ostatni argument:

- Zrozumialby Pan takie postepowanie lekarza, gdyby to Pan mial ponosic
odpowiedzialnosc za przekazywanie poufnych danych osobie niewiarygodnej...

Mam jednak nadzieje, ze Panska wyobraznia pozwoli Panu na postawienie sie w
roli lekarza, ktory ma tyle odwagi, aby promowac postepowanie zgodne z jego
pojeciem sztuki medycznej.

Pozdrawiam,

Kamil Uminski

--