Path: news-archive.icm.edu.pl!pingwin.icm.edu.pl!news.icm.edu.pl!news.task.gda.pl!ori
on.cst.tpsa.pl!news.tpnet.pl!not-for-mail
From: "Radoslaw Tatarczak" <r...@z...olsztyn.tpsa.pl>
Newsgroups: pl.soc.inwalidzi
References: <3...@c...pl> <YX%F4.29175$a01.621145@news.tpnet.pl>
<3...@c...pl> <mAoG4.34092$a01.737689@news.tpnet.pl>
<3...@c...pl>
Subject: Re: Grupo cdn
Lines: 86
X-Priority: 3
X-MSMail-Priority: Normal
X-Newsreader: Microsoft Outlook Express 5.00.2919.6600
X-MimeOLE: Produced By Microsoft MimeOLE V5.00.2919.6600
Message-ID: <dUJG4.37893$a01.832388@news.tpnet.pl>
Date: Wed, 05 Apr 2000 16:32:09 GMT
NNTP-Posting-Host: 195.205.160.113
X-Complaints-To: a...@t...pl
X-Trace: news.tpnet.pl 954952329 195.205.160.113 (Wed, 05 Apr 2000 18:32:09 MET DST)
NNTP-Posting-Date: Wed, 05 Apr 2000 18:32:09 MET DST
Organization: TPNET - http://www.tpnet.pl
Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.soc.inwalidzi:13183
Ukryj nagłówki
> > > zobaczysz czy to byl patos czy nie a jezeli patos to skad sie wzial.
> > Ale po co ten patos? Zle jest teraz i nie wierze, ze jakas ustawa moze
to
> > jeszcze pogorszyc;)))
>
> Ja uwazam ze moze pogorszyc i to znacznie
Chyba jestes wiekszym optymistom niz ja;)) Skoro uwazasz,ze moze sie
pogorszyc, to chyba lepiej oceniasz sytuacje odemnie.
>
> Roznimy sie zapewne filozofia podejscia do sprawy- ja
> > jestem zwolennikiem polozenia wiekszej wagi na sprawy edukacji i
likwidacji
> > barier niz wpompowywanie duzych sum w ZPCh.
> > pozdrawiam
>
> Tak Piszesz ze duzo polecialo ON z 3 grupami fakt, ale faktem jez tez ze
> 1 i 2 z odpowiednimi kwalifikacjami tez zaliczyly trawe.
Tak to prawda w kazdym Zpchr jest limit zatrudnienia takze dla ON ze znaczna
i umiarkowana niepelnosprawnoscia. Nie zmienia to jednak mojej opinii, ze te
zaklady w wiekszosci zatrudnialy osoby z 3 grupa i czesto sa to osoby o
naprawde znikomym inwalidztwie. Niestety wiekszosc z ciezka niepelnospr. nie
miala szans na zatrudnienie w Zpchr-ach.
Dziwi mnie tez, to ze te zaklady dopiero zaczely padac po zniesieniu ulg na
Vat- czyzby sumy z Pfronu i odliczenia od podatku dochodowego nie
wystarczaly na zyskowna dzialalnosc, ale za to wystarczylo pieniedzy na
szeroko zakrojony lobbing;). Co ciekawe wiekszosc Spoldzielni inwalidzkich z
mojego regionu jakos sie trzyma mimo zniesienia pewnych ulg. Niestety nie
wiem jak wytlumaczyc taki dualizm, ale moze ktos na grupie wie?
> To powiedz ilu ON bez pracy bedzie stac na kredyty likwidacyjne bariery?
> Mam na mysli te z programu PFRON bo usuwanie barier przez gminy itd.
> roznie wyglad
I tu jest wlasnie przyslowiowy pies pogrzebany, bo programy likwidacji
barier itp mozna finansowac (mowie o skali panstwa) dwojako:
1. Z budzetu centralnego
2. z Pfron-u
Tyle,ze znajac sytuacje budzetu i to, ze przy rozdziale srodkow od ON lepsi
sa gornicy (wybacz, za kamyczek do gornoslaskiego ogrodka, ale gdyby
przeznaczac 1/10 sumy doplat panstwa do kopaln to moznaby zlikwidowac wiele
barier) i hutnicy, to zostaje tylko mozliwosc druga. A to oznacza, ze im
mniej pieniedzy na Zpchry wydane tym wiecej zostaje dla likwidacji barier.
Oczywiscie upraszczam, bowiem znajac Pfron to przeznaczylby nadwyzki na
lokaty bankowe;))). Ale ten mechanizm albo my albo wy w Polsce niestety
obowiazuje.
> Czy nie uwazasz ze praca to rehabilitacja?
Czy ja kiedykolwiek twierdzilem co innego?
> Wyksztalcenie ON oczywiscie tak ale tez mozliwosc wykorzystania tego
> wyksztalcenia, czyli miejsca pracy, przeciez nie kazdy ON jest w stanie
> zalozyc i prowadzic wlasny biznes, nawet ten super wyksztalcony.
Obecnie jednak wazniejsza sprawa jest, to by ON byly lepiej wyksztalcone i
zeby ich kwalifikacje pozwalaly robic cos wiecej niz oslawione szczotki. A u
nas pakuje sie duze sumy w Zpchr-y i niewielkie w edukacje inwalidow. Nie
twierdze jednak, ze nie nalezy pomagac tym zakladom, ja jedynie chcialbym
zrownowazyc wydatki na prace ON i edukacje.
> ZPCH no coz wiele kasy tam sie rowniez zmarnowalo nie przecze ale nie we
> wszystkich, i nie wszystkie nalezy mierzyc ta sama miara.
Wiem, ze sa rozni pracodawcy i wielu z nich, to uczciwi przedsiebiorcy, ale
jesli system jest niewydolny i "przecieka" to trzeba szybko to zmienic. A
coroczne sprawozdania i kontrole NIK wskazuja ze obecne rozwiazania sa wrecz
zacheta do manipulacji i oszustw.
> A tak z ciekawosci sie zapytam ktory projekt najbardziej ci lezy?
Co do rzadowego, to nie mam zdania, bo niestety za malo go znam by
powiedziec ze dobry, ale za duzo o nim wiem, by nie wierzyc pogloskom, ze
ten projekt zaklada pogorszenie statusu ON.
Nie podoba mi sie natomiast propozycja POPON-u gdyz jest to powrot do status
quo z roku 99 i zbyt maly nacisk polozono na uszcelnienie systemu. Autorzy
tej ustawy chyba nie slyszeli narzekan na poprzednia ustawe, bo oprocz
kosmetycznych zmian wiele rozwiazan pozostalo. Za malo tez chroni przed
defraudacjami funduszy i zbyt slabe sa instrumenty kontroli wydatkowania
srodkow z PFRON-u (wg mnie najwieksza wada obecnych rozwiazan). Ten projekt
swietnie chroni pracodawcow, gdyby autorzy tyle samo uwagi poswiecili
rozwiazaniom korzystnym dla ON bylbym za;)
> Tak wogle to chyba my obaj toczymy te dyskusje a szkoda.
Niestety musze sie zgodzic:(((
pozdrawiam
R.T
|