Re: Hełm Persingera

From: vonBraun <i...@g...pl>
Newsgroups: pl.sci.psychologia
Subject: Re: Hełm Persingera
Date: Fri, 26 Sep 2008 20:10:51 +0200

Ikselka wrote:

> Ale ja nie twierdzę, że ma, lecz pokazuję odczucia.

Sądzę, że jest wystarczająco dużo danych aby przyjąć,
że ODCZUCIA Twojego ojca nie miały nic wspólnego
ze zjawiskami odczuwanymi przez pacjentów przeżywanących
zarówno (1) "Out of body experience" (tu jest jedynie podobna
lokalizacja mózgowa w części przypadków), (2) doznaniami
"transcendencji" (3) doznaniami wizji o charakterze
religijnym.

Jak pisałem w rozmowie z CB, są ludzie, którzy pod wpływem
takich doznań (np. wyzwolonych przez napad epileptyczny)
stają się osobami wierzącymi - nawet jeśli
wcześniej nie mieli takich skłonności.
Zetknąłem się przynajmniej raz z podobnym zjawiskiem.

Persinger próbował
odtworzyć te stany. Jego eksperymenty spotkały się z krytyką
innego rodzaju - np. brak dostatecznej
kontroli podatności na sugestię.

To co przydarzyło się Twojemu ojcu polega na uszkodzeniu
somatosensorycznej reprezentacji własnego ciała po stronie lewej,
przy zachowaniu zdolności do percepcji bodźców lewostronnych
(jeśli to ostatnie też jest uszkodzone pacjent nie ma dylematu
"obcej nogi").

W skrajnych przypadkach doprowadza to
pacjentów do prób wyrzucenia "obcej nogi" z łóżka .
Problem pojawia się przy uszkodzeniach mózgu o różnej
lokalizacji, najczęściej jednak w okolicach ciemieniowych
półkuli prawej.
Nikt ze znanych mi osób które przez to przeszły nie interpretował
tego jako kontakt z bogiem. A osób tych znam dziesiątki.

pozdrawiam
vonBraun