Re: Hipotetyczny egzamin dla gimnazjalistów

From: "Pszemol" <P...@P...com>
Newsgroups: pl.sci.psychologia
Subject: Re: Hipotetyczny egzamin dla gimnazjalistów
Date: Mon, 17 Jul 2017 06:59:58 -0500

"bartekltg" <b...@g...com> wrote in message
news:okggjp$h5i$1@node2.news.atman.pl...

> [...]
> przemienne.
>
> Mamy np naprzemienny szereg harmoniczny:
> S = 1- 1/2 + 1/3 - 1/4...
> Suma jest równa ln2
> Ale jak poprzestawiam kolejność, dostanę szereg zbieżny do czego
> innego. Właściwie mogę zrobić szereg zbieżny do dowolnej liczby,
> w tym +-nieskońcozność. Mogę to zrobić z dowolnym szeregiem zbieżnym,
> który nie ejst bezwzględnie zbieżny.
>
> Czyli wiemu już, że napis
> 1- 1/2 + 1/3 - 1/4...
> to wcale nie jest zwykłe dodawanie. To bardziej skomplikowana operacja,

No ale to wiemy już z podstawówki, że ODEJMOWANIE nie jest przemienne.
Nic tu nowego nie podałeś.

> [...]
> liczby M, znajdziemy takie n, że suma pierwszych n elementów > M.
>
> To skąd się wzięłą -1/2?
>
> Bardzo pobieżnie, np. z przedłużeń analitycznych;-)
> Jest sobie funkcja Dzeta Riemanna. Na sporym obszarze płąszczyzny
> zespolonej zadana szeregiem (tam, gdzie szereg jest zbieżny).
> Ale sama funkcje jest analityczna (ściślej: Dzeta jest przdłużeniem
> analitycznym tego szeregu). Możemy teraz popatrzeć w miejsca, gdzie
> ten szereg byłby rozbieżny. Czyli np w punkt 0 (szereg 1+1+1...)
> czy -1 (szereg 1+2+3+4+5+...). Szereg sam z siebie wartości tam nie ma

No ale suma szeregu pozostaje wartością nieskończoną.
Tu się nic nie zmieniło.

> [...]
> -to nie jest zwykłę dodawania... ani nawet zwykły szereg
> - nie jest to manifestacja jakiegos prawa przyrody mówiącego,
> że jak poskładasz wchoelrę czegoś, to dostaniesz minus pół;-)
> - to bardzo ładna ciekawostka wynikająca z teorii funkcji
> analitycznych, której metody są bardzo istotne w zaawansowanej
> fizyce.
> - Któraś ciekawostka nawet bezpośrednio w którejść
> teorii występuje, chyba 1+2+3.. w strunach. Ale coś występowało
> wcześniej... Chyba zaburzony harmoniczny oscylator kwantowy jak się
> atakuje rachunkiem zaburzeń, dostaje się niezbieżny szereg.

No ale piszesz "to nie jest zwykłe dodawanie" - czy w matematyce
plusem oznaczasz czasem zwykłe a czasem niezwykłe dodawanie?
:-)

> Jak komuś się nudzi:
> https://en.wikipedia.org/wiki/Category:Summability_m
ethods
> https://en.wikipedia.org/wiki/Regularization_(physic
s)

Kiedyś sobie poczytam - teraz czas pod prysznic i do pracy.