Historyczne odmiany pszenicy

1. Data: 2008-09-04 18:08:42

Temat: Historyczne odmiany pszenicy
Od: Magdalena Bassett <i...@b...com> szukaj wiadomości tego autora

Witam
poszukuje informacji, jakie odmiany pszenicy byly eksportowane z Polski
w 1842 roku via port Gdanski?

Chodzi o nazwe odmiany i czy byla to twarda czy miekka pszenica.

Dzieki za jakiekolwiek namiary. Podalam to pytanie rowniez na grupie
pl.sci.historia i pl.rec.ogrody.
MB

2. Data: 2008-09-04 20:14:23

Temat: Re: Historyczne odmiany pszenicy
Od: JerzyN <0...@m...pl> szukaj wiadomości tego autora

Magdalena Bassett pisze:
> [...]
>
> Chodzi o nazwe odmiany i czy byla to twarda czy miekka pszenica.
>
> Dzieki za jakiekolwiek namiary. Podalam to pytanie rowniez na grupie

Katedra Hodowli Roślin i Nasiennictwa
;-)

--
pozdr. Jerzy

3. Data: 2008-09-05 18:50:46

Od: "jurasn" <j...@l...co.uk> szukaj wiadomości tego autora

Uzytkownik "Magdalena Bassett" <i...@b...com> napisal w
wiadomosci
dcommunicationinc...
> Witam
> poszukuje informacji, jakie odmiany pszenicy byly eksportowane z Polski w
> 1842 roku via port Gdanski?
>
> Chodzi o nazwe odmiany i czy byla to twarda czy miekka pszenica.
Prawdopodobnie to byla jakas pszenica orkiszowa ,czyli to co wtedy
uprawiano .Trzeba poszukac w jakis starych ksiegach celnych w Gdansku
juras

4. Data: 2008-09-05 19:01:31

Od: Magdalena Bassett <i...@b...com> szukaj wiadomości tego autora

jurasn wrote:

> [...]
>
> Prawdopodobnie to byla jakas pszenica orkiszowa ,czyli to co wtedy
> uprawiano .Trzeba poszukac w jakis starych ksiegach celnych w Gdansku

Tak tez wynika ze zrodel, ktore udalo mi sie znalezc. Ksiegi celne to
dobry pomysl. Skontaktuje sie z biblioteka PANu i zobacze, czy moga pomoc.

MB

5. Data: 2008-09-06 07:59:32

Od: Wladyslaw Los <w...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

In article <g9rvh2$6dn$1@nemesis.news.neostrada.pl>,
"jurasn" <j...@l...co.uk> wrote:

> [...]
> wiadomosci
dcommunicationinc...

> Prawdopodobnie to byla jakas pszenica orkiszowa ,czyli to co wtedy

i eksportowano w Ęwiat orkisz. Ja bym stawia˝ raczej na pszenic´ mi´kkŕ,
chlebowŕ.

> Trzeba poszukac w jakis starych ksiegach celnych w Gdansku

OczywiĘcie trzeba to sprawdziç w ęród˝ach. Raczej jednak nie w ksi´gach
na to, ›e eskportowano to, co uprawiano. Wi´c trzeba by si´gnŕç np. po
podr´czniki rolnicze u›ywane wówczas na terenie w Polski.

W˝adys˝aw

6. Data: 2008-09-06 16:20:02

Od: Magdalena Bassett <i...@b...com> szukaj wiadomości tego autora

Wladyslaw Los wrote:
> Ma 1/2 o prawdopodobne, >eby przed po 1/2 owa XIX wieku uprawiano na du>a skal´
> i eksportowano w Ewiat orkisz. Ja bym stawia 1/2 raczej na pszenic´ mi´kka,
> chlebowa.

Orkisz jest miekka pszenica i jak najbardziej robi sie z tej maki chleb.
Dzis w Kanadzie, Niemczech, Szwecji jest renesans tej pszenicy, gdyz
maka z niej ma wysoka zawartosc bialka, wyzsza, niz inne maki, a osoby
cierpiace na uczulenie na pszenice moga jesc chleb z tej maki bez problemu.

Pszenica, o ktorej pisalam , Triticum spelta (orkisz) przybyla a Gdanska
do Glasgow w 1842 roku, a z Glasgow do Ontario i tam zostala
rozpowszechniona przez David'a Fife'a w Kanadzie, gdzie stala sie
najpopularniejsza pszenica uprawiana w latach 1850-1890. Potem inne
odmiany, nizsze, zdobyly popoularnosc. Ta pszenica w Kanadzie byla
sprzedawana pod nazwa Red Fife.

W naszej okolicy tez uprawiano pszenice w tych latach, i opinia
przewaza, ze wlasnie byla to ta sama pszenica, pozniej zwana Red Fife.
Ze zdjec Red Fife i Triticum spelta wynika, ze to ta sama odmiana.

Tyle wiemy narazie.

MB

7. Data: 2008-09-06 16:53:20

Od: medea <e...@p...fm> szukaj wiadomości tego autora

Magdalena Bassett pisze:

> Orkisz jest miekka pszenica i jak najbardziej robi sie z tej maki chleb.
> Dzis w Kanadzie, Niemczech, Szwecji jest renesans tej pszenicy,

W Polsce też, tylko chleb orkiszowy bardzo drogi jest, ok. 4zł za pół
_małego_ bochenka.

Ewa

8. Data: 2008-09-06 19:35:56

Od: "Panslavista" <p...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

"medea" <e...@p...fm> wrote in message

> W Polsce też, tylko chleb orkiszowy bardzo drogi jest, ok. 4zł za pół
> _małego_ bochenka.
>
> Ewa

A ja właśnie dostałem zamówienie na chleb pełnoziarnisty orkiszowy dla
kobiety z kłopotami z jelitem grubym. Oczywiście za friko, bo nie prowadzę
usług piekarniczych. Znam jej córkę i ona też miała kłopoty z kupnym
chlebem, po moim, takim, jaki piekę - nie pojawiły się.

9. Data: 2008-09-06 19:50:55

Od: medea <e...@p...fm> szukaj wiadomości tego autora

Panslavista pisze:

> [...]
> usług piekarniczych. Znam jej córkę i ona też miała kłopoty z kupnym
> chlebem, po moim, takim, jaki piekę - nie pojawiły się.

Ja nie mam problemów z jelitem grubym ;), ale chleb orkiszowy po prostu
mi smakuje. Zwłaszcza ten z "mojej" osiedlowej piekarni. Szkoda tylko że
taki drogi.

Ewa

10. Data: 2008-09-06 20:09:58

Od: "jurasn" <j...@l...co.uk> szukaj wiadomości tego autora

Uzytkownik "Magdalena Bassett" <i...@b...com> napisal w
wiadomosci
dcommunicationinc...
> [...]
> najpopularniejsza pszenica uprawiana w latach 1850-1890. Potem inne
> odmiany, nizsze, zdobyly popoularnosc. Ta pszenica w Kanadzie byla
Poczytac tylko co wtedy uprawiano, wystarczy google uruchomic. Jak bedziesz
miala problemy z dotarciem do zrodel celnych, ktore jednak trzeba szukac w
archiwum Gdanska to pisz. Mi sie wydaje ze tam dokladnie okreslano co clono
i za co placono clo,celnicy zawsze byli skrupulatni jesli chodzi o to za co
brali clo -:)). Sama chec dotarcia do zrodel pochodzenia pszenicy wydaje mi
sie ciekawa i pomoge na ile mi pozwola checi archiwalne.
Pozdrawiam
jurek

KUCHENNIE
blender / mikser