Re: Instalacja gazowa - przepisy UE

11. Data: 2016-03-26 19:52:32

Temat: Re: Instalacja gazowa - przepisy UE
Od: Robert Tomasik <r...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 26-03-16 o 18:48, Shrek pisze:

> Możesz rozwinąć? Bo mi jako elektrykowi wydaje się, że wszelkie "duże"
> elementy metalowe muszą mieć ciągłość galwaniczną i być podłączone do
> instalacji wyrównania potencjału (po chłopsku "uziemione"). Więc wręcz
> przeciwnie - instalacja ma być "elektrycznie" ciągła, a jak nie jest to
> powinni przyjść elektrycy i zrobić mostek z przewodu.

O ile się orientuję, chodzi o ukrócenie kretyńskich pomysłów z
wykorzystaniem sieci gazowej jako uziemienia.

12. Data: 2016-03-26 20:10:19

Od: Shrek <...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

On 26.03.2016 19:52, Robert Tomasik wrote:

> O ile się orientuję, chodzi o ukrócenie kretyńskich pomysłów z
> wykorzystaniem sieci gazowej jako uziemienia.

Wtedy jak ktoś spróbuje, to pozabija sąsiadów w razie gdyby uziemienie
okazało się potrzebne. Moim zdaniem jest jasno powiedziane w prawie, że
wszystkie elementy metalowe, na których jest szansa, że pojawi się
napięcie (a instalacja gazowa taka jest - choćby dlatego, że każda
kuchenka jest obecnie podłączona również do gniazdka, nie mówiąc już
właśnie o pomysłowych dobromirach) muszą być podłaczone do szyny
wyrównawczej (a więc ciągłe galwanicznie - jak nie bezpośrednio, to
przez połączenia wyrównwcze). Ba - jestem prawie pewny, że jak masz
stalową instalację gazową i np licznik ma obudowę plastikową i nie
zapewnie ciągłości to masz obowiązek założyć mostek.

Z instalacją wodną było podobnie, ale obecnie są już w praktyce tylko
plastikowe i na forum ise.pl znajdziesz napewno kilka dyskusji na
kilkadziesiąt stron czy zlewy i krany należy podłączać do instalacji
wyrównania potencjału, a jeśli tak to w jaki sposób, skoro nie mają do
tego zacisków, żeby się inspektor nie przypierdolił. Zdaje się, że
obecny standard, to podłączmy tylko metalowe zlewy (bo są blisko
zmywarek chyba, a i to tylko teoretycznie).

A pomysł z wykorzystaniem instalacji gazowej do "uziemnienia" wcale nie
był taki kretyński, tylko że obecnie instalacje typu TT (o ile dobrze
pamiętam) nie są popularne tylko TN-S, a typów instalacji nie można
mieszać, więc obecnie nie ma to zastosowania.

Shrek.

Re: Instalacja gazowa - przepisy UE
linoleum
Re: Instalacja gazowa - przepisy UE