Jak czekoladę do picia?

1. Data: 2013-11-13 11:00:37

Temat: Jak czekoladę do picia?
Od: "michalek" <m...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

Jest już zimnawo... przychodzi ochota na coś smakowicie rozgrzewającego.
Chętnie zrobiłbym dobrą gęstą czekoladę do picia.
W Internecie oczywiście mnóstwo przepisów, przejrzałem ze 20
ale wszystkie opierają się na czekoladzie w tabliczkach (czyli
tabliczka czekolady, mleko, śmietanka 30%, cukier i różne
aromatyczne dodatki).

A ja chciałbym (ale się uparłem) bez tych tabliczek, tylko na bazie
kakao w proszku (takiego czystego, nie jakiegoś rozpuszczalnego).
Kiedyś próbowałem ze śmietanką i kakao wedlowskim, nawet
w dużym stężeniu ale to stale wychodziło takie jakieś jak z dzieciństwa
kakao tylko mocniejsze. Nie miało gęstości, aksamitności jaką daje
rozpuszczana czekolada.

Czy ktoś z Was robił czekoladę do picia taką metodą na surowcach
bardziej podstawowych niż gotowa tabliczka?

2. Data: 2013-11-13 11:39:55

Temat: Re: Jak czekoladę do picia?
Od: FEniks <x...@p...fm> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 2013-11-13 11:00, michalek pisze:
> [...]
> rozpuszczana czekolada.
>
> Czy ktoś z Was robił czekoladę do picia taką metodą na surowcach
> bardziej podstawowych niż gotowa tabliczka?

Porządna czekolada potrafi mieć nawet 70% masy kakaowej, najsłabsza
powinna mieć przynajmniej 35%, natomiast kakao _w_proszku_ (bo nie
mówisz chyba o nasionach kakaowca?) pewnie co najwyżej 20%. W jaki więc
sposób można oczekiwać tego samego efektu?

Czekolada jest surowcem jak najbardziej podstawowym do produkcji
prawdziwej pitnej czekolady.

Ewa

3. Data: 2013-11-13 13:34:52

Od: Zbyszek Zarzycki <z...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

W dniu środa, 13 listopada 2013 11:00:37 UTC+1 użytkownik michalek napisał:
> [...]
>
> rozpuszczana czekolada.
>

> Czy ktoś z Was robił czekoladę do picia taką metodą na surowcach
>
> bardziej podstawowych niż gotowa tabliczka?

Wikipedia:
Cacao pods are harvested by cutting the pods from the tree using a machete, or by
knocking them off the tree using a stick. The beans with their surrounding pulp are
removed from the pods and placed in piles or bins, allowing access to microorganisms
so that fermentation of the pectin-containing material can begin. Yeast produce
ethanol, lactic acid bacteria produce lactic acid and acetic acid bacteria produce
acetic acid. The fermentation process, which takes up to seven days, also produces
several flavor precursors, eventually resulting in the familiar chocolate taste.
It is important to harvest the pods when they are fully ripe because if the pod is
unripe, the beans will have a low cocoa butter content, or there will be insufficient
sugars in the white pulp for fermentation, resulting in a weak flavor. After
fermentation, the beans must be quickly dried to prevent mold growth. Climate and
weather permitting, this is done by spreading the beans out in the sun from five to
seven days.
The dried beans are then transported to a chocolate manufacturing facility. The beans
are cleaned (removing twigs, stones, and other debris), roasted, and graded. Next,
the shell of each bean is removed to extract the nib. Finally, the nibs are ground
and liquefied, resulting in pure chocolate in fluid form: chocolate liquor.

Tylko zimą będzie ciężko o kakowce w naszej szerokości geograficznej.

--
ZZ@private

4. Data: 2013-11-13 15:28:01

Od: Anai <a...@a...pl> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 13.11.2013 11:00, michalek pisze:
> A ja chciałbym (ale się uparłem) bez tych tabliczek, tylko na bazie
> kakao w proszku (takiego czystego, nie jakiegoś rozpuszczalnego).

Czekolada bez czekolady? Hmm...
Ja se myślę tak: tu masz jak się robi czekoladę:
http://magazyn-kuchnia.pl/magazyn-kuchnia/1,121955,1
2892154,Jak_sie_robi_czekolade_.html
Zrób jak mówią, a potem dodaj te śmietanki i inne... ;)

--
Pozdrówki
Anai

5. Data: 2013-11-13 16:05:36

Od: "michalek" <m...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Anai" <a...@a...pl> napisał w wiadomości

> [...]
> http://magazyn-kuchnia.pl/magazyn-kuchnia/1,121955,1
2892154,Jak_sie_robi_czekolade_.html
> Zrób jak mówią, a potem dodaj te śmietanki i inne... ;)

Ja pytałem o __Wasze___ doświadczenia.
Jeśli robiłaś(eś?) tak jak w dołączonym linku, to chylę czoła.
Może napisz troszkę więcej jak w warunkach domowych wychodziło
Ci to konszowanie. Chętnie poczytam :)

6. Data: 2013-11-13 16:14:02

Od: "michalek" <m...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> można oczekiwać tego samego efektu?
>
> Czekolada jest surowcem jak najbardziej podstawowym do produkcji

No OK, to jest jakiś argument. Coś czego nie brałem pod uwagę.
Ale z drugiej strony, kiedy w przepisach sugerują dawanie 0,5l mleka
plus 100-200g śmietanki 30% na 1-2 tabliczki czekolady (raczej
zwykłej czyli ok.30%) to biorąc _kakao_w_proszku (czyli składające
się z powiedzmy 20% ziarna kakaowca) to przy mniejszym dolewaniu
mleka/śmietanki.... może można coś dobrego uzyskać.

Może uporządkujmy. Tabliczkę czekolady można rozpuszczać i użyć,
ale trochę większą frajdę chyba sprawiłoby uzyskanie płynnej czekolady
z rozdrobnionych ziaren kakaowca czyli tegoż _kakao_w_proszku.
Chyba, że niezbędnym składnikiem pitnej czekolady są emulgatory,
przciwutleniacze itp. zawarte w tabliczce czekolady :)

Myślę, że na liście dyskusyjnej "kuchnia" nie muszę się tłumaczyć dlaczego
barszcz czerwony chcę ugotować z buraków, warzyw, mięsa itp.
a nie rozcieńczyć gotowy koncentrat barszczu :)

7. Data: 2013-11-13 16:15:37

Od: "michalek" <m...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Zbyszek Zarzycki" <z...@g...com> napisał w wiadomości
ps.com...
> [...]

fluid form: chocolate liquor.

Tylko zimą będzie ciężko o kakowce w naszej szerokości geograficznej.

Dzięki za link, bo sam może nie wpadłbym na to że mogę poczytać coś
na Wikipedii.

8. Data: 2013-11-13 16:28:05

Od: FEniks <x...@p...fm> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 2013-11-13 16:14, michalek pisze:

> [...]
> Chyba, że niezbędnym składnikiem pitnej czekolady są emulgatory,
> przciwutleniacze itp. zawarte w tabliczce czekolady :)

Twoim zdaniem czekolada od kakao w proszku różni się przeciwutleniaczami
i emulgatorami?

> Myślę, że na liście dyskusyjnej "kuchnia" nie muszę się tłumaczyć
> dlaczego
> barszcz czerwony chcę ugotować z buraków, warzyw, mięsa itp.
> a nie rozcieńczyć gotowy koncentrat barszczu :)

Mylisz pojęcia. Czekolady (w tabliczce) nie robi się z kakao, czyli tego
proszku, który dodajemy do ciast lub do zrobienia napoju zwanego kakao.
Czekoladę robi się z kakao, ale tego kakao w znaczeniu "ziarna rośliny
kakaowca", konkretnie z miazgi kakaowej pozyskanej z tychże ziaren.
Proszek pod nazwą kakao, który kupujemy w kartonikach to niejako produkt
uboczny, powstały z odtłuszczenia tej miazgi, kuch kakaowy (NB kakao
Wedla, które mam w domu ma 11% tłuszczu kakaowego) .
Tak więc Twoje porównanie czekolady do barszczu w paczce jest wręcz
groteskowe.
Może jednak warto poczytać co nieco choćby w tej wikipedii.

Ewa

9. Data: 2013-11-13 19:14:09

Od: Zbyszek Zarzycki <z...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

W dniu środa, 13 listopada 2013 16:05:36 UTC+1 użytkownik michalek napisał:
> [...]
>
> Jeśli robiłaś(eś?) tak jak w dołączonym linku, to chylę czoła.
>
> Może napisz troszkę więcej jak w warunkach domowych wychodziło

Ty jesteś taki odporny na wiedzę czy zwyczajnie głupi?

--
ZZ@private

10. Data: 2013-11-13 19:33:59

Od: Anai <a...@a...pl> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 13.11.2013 16:05, michalek pisze:

> Ja pytałem o __Wasze___ doświadczenia.
> Jeśli robiłaś(eś?) tak jak w dołączonym linku, to chylę czoła.
> Może napisz troszkę więcej jak w warunkach domowych wychodziło
> Ci to konszowanie. Chętnie poczytam :)

Nasze (moje) doświadczenia są takie, że należy pogodzić się z tym, że
czasami podstawowymi składnikami pewnych potraw, dań czy napojów
są g o t o w e produkty... Tak jest i już ;)

A Twoje pytanie widzę tak, jakbyś dodał do bigosu zamiast kiełbasy
mielone mięso, czosnek, sól i pieprz i dziwił się, że nie smakuje jak
powinien...

--
[...]

Chleb razowy
Chleb z "Biedronki"
Czy to ma szansę się udać?
Cykoria i cykor
Macie dzieci? wnuki? - to wkrótce możecie nie mieć...