Jak pozamykać słoiki?

1. Data: 2004-06-07 10:26:24

Temat: Jak pozamykać słoiki?
Od: "Medea" <e...@p...fm> szukaj wiadomości tego autora

Podpowiedzcie mi, jak mam pozamykać słoiki z kompotem z truskawek. Nie mam
takiego wielkiego gara, w którym mogłabym pogotować słoiki. Wiem, że można
to robić też w piekarniku, ale nie wiem, czy takie zwykłe słoiki po dżemach
to przetrzymają. A jeśli tak, to jak długo to robić? Znam też taki sposób,
że odwraca się napełnione gorącą zawartością słoiki do góry dnem, ale moje
nie będą gorące, bo mam przepis na owoce zalewane wystudzoną zalewą.
Co radzicie?
Ewa, która zamierza pierwszy raz w swym życiu robić samodzielnie zaprawy na
zimę ;-)

1. Data: 2004-06-07 10:57:17

Temat: Re: Jak pozamykać słoiki?
Od: Waldemar Krzok <w...@u...fu-berlin.de> szukaj wiadomości tego autora

Medea:
> [...]
> Co radzicie?
> Ewa, która zamierza pierwszy raz w swym życiu robić samodzielnie zaprawy na

naprawdę nie masz garnka do którego pasuje słoik po dżemie?????

Waldek

1. Data: 2004-06-07 11:04:09

Od: "aja" <a...@g...n_o_s_p.am.gazeta.pl> szukaj wiadomości tego autora

> naprawdę nie masz garnka do którego pasuje słoik po dżemie?????
Zagotuj 40 sloiczkow po dzemie w malym garnku. Powodzenia :)

AJA

1. Data: 2004-06-07 11:05:03

Od: Waldemar Krzok <w...@u...fu-berlin.de> szukaj wiadomości tego autora

aja:

> Zagotuj 40 sloiczkow po dzemie w malym garnku. Powodzenia :)

no nie wiem, do moich garnków standartowych pasuje więcej słoików.
Przynajmniej 4. Oprócz tego trendem w kuchni jest posiadanie więcej niż
jednego garnka. Wrazięco można pożyczyć.

Waldek

1. Data: 2004-06-07 13:17:57

Od: "Gerbil" <m...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> Co radzicie?
> Ewa, która zamierza pierwszy raz w swym życiu robić samodzielnie zaprawy na

Witaj, ja dokładnie robiłam tak słoiki w zeszłym roku. Były to kompoty i
konfitury. Najpierw myję dokładnie i wyprażam słoiki, czyli trzymam je ok. 20
minut najpierw w średnio nagrzanym piekarniku, po 10 minutach wyprażania
podnoszę temperaturę i trzymam następne 10 minut. Pokrywki krótko gotuję.
Jak tylko wyjmę słoiki z piekarnika (uważaj są tak gorące że jedna rękawica
może nie wystarczyć) i nalewam tego co tam ma mieszkać całą zimę. Dobrze by
zawortość była w temperaturze conajmniej pokojowej. Jak lejesz chłodniejsze
konfitury czy kompoty to lej powolutku po ściance słoika, by nie pękł.
Jak wleję co trzeba to zakręcam równie gorącą pokrywką, ale nie do końca.I
wkładam słoiki na kolejne kilka minut do piekarnika. Po prażeniu słoików w
ogóle go nie wyłączam, więc temperatura jest podobna. I trzymam kolejne 20
minut lub mniej. Potem po wyjęciu z piekarnika dokręcam, odwracam do góry dnem
i chowam pod koc, żeby spokojnie stygły a dziecko na nie nie wlazło. Tak
zapasteryzowałam kilkanaście słoików 5 lat temu i nadal są jadalne:-)
Druga rzecz jak lejesz gorące konfitury to już nie musisz piec pelnych słoików
ponownie tylko od razu odwracam niech stygną.
Jest też metoda (w zeszłym roku sprawdziłam) owoce świeże zalewam gorącym
syropem cukrowym. Dzięki temu owoce nie tracą na jędrności w kompocie i w
środku zimy masz chrupiące czereśnie. A trzymają się równie dobrze.
Czy słoiki to wytrzymają? Powinny. W zeszłym roku kupiłam w Geancie 4 zgrzewki
słoików. I w tradycyjnej pasteryzacji pękły mi 3 na ok. 20 wygotowanych i to
pękły już po właściwej pasteryzacji z przetworem w środku. A w "pieczeniu" nie
pękł mi żaden. Tyle, że zajmuje to dużo czasu, choć mniej niż koncepcja z
garnuszkiem :o) no i potrzebowałam 2 par rękawic kuchennych bo tow szystko jest
piekielnie gorące.
Powodzenia
Napisz czy Ci się coś udało :o)Może podasz mi swój przepis?
Pozdrawiam
Gerbil

1. Data: 2004-06-07 20:03:04

Od: "Medea" <e...@p...fm> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Gerbil" <m...@o...pl> napisał w wiadomości

> Napisz czy Ci się coś udało :o)Może podasz mi swój przepis?

Dziękuję za szczegółowe instrukcje, na pewno skorzystam. Ja znalazłam taki
przepis w książce:
Gotujemy syrop z 800g cukru i 2g kwasku cytrynowego na litr wody, w którym
przez 2 minuty obgotowujemy truskawki ułożone na sicie. Syrop studzimy
następnie do temp. poniżej 40st.C. Ponownie wkładamy do niego owoce i
pozostawiamy, od czasu do czasu mieszając, na 3-4 godziny, żeby nasyciły się
cukrem. Odlewamy sok, truskawki nakładamy do słoików i zalewamy otrzymanym
sokiem. Słoiki pasteryzujemy.

Ja chyba jednak skorzystam z Twojej wskazówki, żeby zalewać świeże owoce
syropem. Pamiętam, że tak chyba robiła moja mama. Później słoiki wsadzę do
piekarnika na pół godziny i już :-).
Pozdrawiam
Ewa

1. Data: 2004-06-08 07:54:36

Od: "Gerbil" <m...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> syropem. Pamiętam, że tak chyba robiła moja mama. Później słoiki wsadzę do

Witaj, cieszę się, że skorzystasz z mojego sposobu, jest szybki i w sumie mało
się przy nim napracujesz. Ja się do niego przekonałam dopiero po kilku latach
robienia przetworów :). Może na priv podzielisz się innymi przepisami na
przetwory?
pozdrawiam:O)
Gerbil (Żona Misia)
p...@p...antyspam.g1.pl:)

1. Data: 2004-06-08 10:03:15

Od: "Magdalena W." <b...@1...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Medea" <e...@p...fm> napisał w wiadomości

> [...]
można
> to robić też w piekarniku, ale nie wiem, czy takie zwykłe słoiki po
Piekarnik elektryczny czy gazowy?
Na elektryczny podaje swoja sprawdzona metode: umyte sloiki + pokrywki
wstawiamy do _zimnego_ piekarnika, ustawiamy temp. 110 stopni i
wlaczamy. Jak te temperature piekarnik osiagnie, czekamy jeszcze 5
minut, redukujemy temp. do cirka 80 stopni; ostroznie i w rekawicach
wyciagamy sloiki, napelniamy _mocno _ cieplym_ przetworem, zakrecamy.
Wstawiamy zakrecone do piekarnika, ponownie nastawiamy 110 stopni i
odczekujemy jakies 15 minut od osiagniecia tej temp. Wylaczamy
piekarnik, zostawiamy w nim zawartosc do wystygniecia - dlatego
najlepiej operacje przeprowadzac wieczorem. Miesci sie jakies 15 do 20
sloikow jednorazowo.

Pozdrawiam
Magdalena

1. Data: 2004-06-08 10:54:48

Od: m...@o...pl szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> piekarnik, zostawiamy w nim zawartosc do wystygniecia - dlatego
> najlepiej operacje przeprowadzac wieczorem. Miesci sie jakies 15 do 20

Fakt, ja mam gazowy i nie pomyślałam, o elektrycznych. Ale studzenie w
piekarniku... ciekawe, wypróbuję, pewnie mniej się poparzę.
pozdrawiam
Gerbil

MIOD dlaczego sie krystalizuje
Ciasto Milionerów
Przepraszam ale juz wysiadam :( Pizza & prodiż
solanka do wędzenia
hare kriszna :)