Jak ugotować?

61. Data: 2007-11-30 11:26:22

Temat: Re: Jak ugotowac?
Od: Wladyslaw Los <w...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

In article <474fcf6a$1@news.home.net.pl>,
Krystyna Chiger <k...@h...people.pl> wrote:

> lemonka wrote:
> (...)
>
> A ten koncetrat nie przeszedł już przy stawaniu się koncentratem
> takiej obróbki, że żadne gotowanie już mu nie zaszkodzi?

Jam ma zupełnie inną teoię i praktykę. Koncentrat przesmażam przed
dodaniem.

Władysław

62. Data: 2007-11-30 11:29:17

Temat: Re: Jak ugotować?
Od: Wladyslaw Los <w...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

In article <s...@c...znajdzie>,
panta_rei <j...@c...znajdzie> wrote:

> Czy na prawdę nie zrozumiałeś tych trzech zdań przytoczonych powyżej?

Zrozumiałem. Uważasz, że jeżeli ktoś nie będzie dodawać do potraw kostek
rosołowych, natomiast będzie dodawał do potraw "same przyprawy we
własnej kompozycji" to "uniknie dzięki temu spożycia choćby grama
glutaminianu". To zwykła nieprawda.

Władysław

63. Data: 2007-11-30 11:34:38

Od: Wladyslaw Los <w...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

In article <fioll3$35s$1@inews.gazeta.pl>,
"Roman Rumpel" <romane@screwspam,gazeta.pl> wrote:

> Googiel nakarmiony dwoma słowami glutaminian parmezan wyrzuca już na
> pierwszym miejscu taki artykulik sprzed dwóch lat z Polityki
>
> http://wiadomosci.onet.pl/1245599,242,kioskart.html

No właśnie. Przecież o tym mówimy.

Władysław

64. Data: 2007-11-30 11:38:58

Od: Krystyna Chiger <k...@h...people.pl> szukaj wiadomości tego autora

Wladyslaw Los wrote:

> [...]
> rosołowych, natomiast będzie dodawał do potraw "same przyprawy we
> własnej kompozycji" to "uniknie dzięki temu spożycia choćby grama

To ja się pytam, co w tej kostce (i w innych proszkowych zupach)
jest alergiczne? Bo z tego wynika, że nie ten nieszczęsny glutaminian.

Najpiękniejszą muzyką przed snem

65. Data: 2007-11-30 11:56:26

Od: "wolim" <t...@n...pisz> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Krystyna Chiger" <k...@h...people.pl> napisał

> To ja się pytam, co w tej kostce (i w innych proszkowych zupach)
> jest alergiczne? Bo z tego wynika, że nie ten nieszczęsny glutaminian.

Liczysz na to, że ktoś Ci zdalnie przez internet postawi diagnozę i powie,
na co jesteś uczulona? :)

66. Data: 2007-11-30 11:58:15

Od: "wolim" <t...@n...pisz> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Roman Rumpel" <romane@screwspam,gazeta.pl> napisał

> Glutaminian występuje w pokarmach w dwóch postaciach: jako składnik białek
> oraz jako czysty, wolny glutaminian. Tylko wolna forma może wpływać na
> kubki smakowe i tylko on używany jest jako przyprawa.

Ale czy przypadkiem glutaminian sodu nie jest czymś zupełnie innym niż
czysty glutaminian?

67. Data: 2007-11-30 12:17:24

Od: "Dominik Jan Domin" <d...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Krystyna Chiger" <k...@h...people.pl> napisał w wiadomości
Wladyslaw Los wrote:

> [...]

To ja się pytam, co w tej kostce (i w innych proszkowych zupach)
jest alergiczne? Bo z tego wynika, że nie ten nieszczęsny glutaminian.

-------------

W zalezności od alergii:
- glutaminian (a jednak!!!)
- gluten (pszenica, żyto, owies, jęczmień)
- białka soi
- białka mleka - kazeina
- laktoza
- seler
- gorczyca

i pewnie wiele innych.

DJD

68. Data: 2007-11-30 12:31:49

Od: Krystyna Chiger <k...@h...people.pl> szukaj wiadomości tego autora

wolim wrote:

> Liczysz na to, że ktoś Ci zdalnie przez internet postawi diagnozę i powie,
> na co jesteś uczulona? :)

Nie :) Bardziej na to, że jak ktoś takie zupki czy kostki je, to zna ich
skład, a jak jeszcze ma odpowiednie wykształcenie to potrafi powiedzieć,
co z tego składu nadaje się na alergen.
Dobrze byłoby to wiedzieć, bo może się pojawiać też w innych produktach.

Najpiękniejszą muzyką przed snem

69. Data: 2007-11-30 12:39:22

Od: "Roman Rumpel" <romane@screwspam,gazeta.pl> szukaj wiadomości tego autora

wolim dość niespodziewanie napisał(a):
> Użytkownik "Roman Rumpel" <romane@screwspam,gazeta.pl> napisał

> Ale czy przypadkiem glutaminian sodu nie jest czymś zupełnie innym niż
> czysty glutaminian?

chemicznie masz racje: glutaminian to nazwa kwasu glutaminowego
glutaminian sodu to sól sodowa tego kwasu

Ale powyżej był skrót myslowy dziennikarza, bo piszac o przyprawie musiał
mysleć o soli sodowej
--
Roman Rumpel GG 9429617 Skype: rumpel.roman
C Hollywood Homicide

70. Data: 2007-11-30 13:14:19

Od: "lemonka" <...@a...com> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Wladyslaw Los" <w...@o...pl> napisał w wiadomości

> Jam ma zupełnie inną teoię i praktykę. Koncentrat przesmażam przed
> dodaniem.

Nie będę mnożyć postów, odpowiem na oba naraz.
Przemysłowy wyrób koncentratu polega na gotowaniu go w temperaturze 30
(trzydzieści) stopni pod obniżonym ciśnieniem atmosferycznym. Para
wodna jest "odsysana" w próżni, dlatego gotowanie właśnie szkodzi
koncentratow: "zabija" witaminy. Niektórzy (najczęściej szefowie
kuchni, głównie ci z górnej półki) przesmażają koncentrat przed
dodaniem go do dania. Przesmażony koncentrat nabiera innego smaku,
łatwiej łączy się z daniem, można go też na patelni przemieszać z mąką
w celu "zaklepania" (wtedy danie będzie zawierało mniej tłuszczu).
Jednak z punktu widzenia higienicznego jestem w stanie wyjaśnić to
tylko tym, że w dużycz kuchniach z uwagi na koszty nikt nie używa
maleńkich puszeczek koncentratu, tylko duże. Puszkę otwiera się i
trzyma w lodówce nawet kilka dni. Zatrucia koncentratem pomidorowym
zdarzają się rzadko ale należą do najgroźniejszych, stąd ewentualne
przesmażenie koncentratu przed dodaniem do potrawy może zabić żywe
formy bakterii zmniejszając ryzyko zakażenia.

PROCES PANSLAVISTY
Sałatka owocowa
prażonki
prosba o przepis -gazeta Viva