Jak ugotować?

71. Data: 2007-11-30 13:37:57

Temat: Re: Jak ugotować?
Od: "wolim" <t...@n...pisz> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Roman Rumpel" <romane@screwspam,gazeta.pl> napisał

> chemicznie masz racje: glutaminian to nazwa kwasu glutaminowego
> glutaminian sodu to sól sodowa tego kwasu
>
> Ale powyżej był skrót myslowy dziennikarza, bo piszac o przyprawie musiał
> mysleć o soli sodowej

No dobrze. Ale, w takim razie, chyba nie sądzisz, że mleko matki zawiera
glutaminian sodu (taki, jak np. w wegecie), a do tego jeszcze, że jest to
związek korzystny dla naszego organizmu?
:)

Pozdrawiam,
/\/\\/\/

72. Data: 2007-11-30 13:46:55

Temat: Re: Jak ugotowac?
Od: "Panslavista" <p...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

"lemonka" <...@a...com> wrote in message

Nie dlatego się przesmaża - przesmażony z tłuszczem (najlepszy smalec)
oddaje do tłuszczu kolor - i ten kolor pięknie zdobi zupę czy sos. A jeżeli
do tego tłuszczu wcześniej dodać pięknie wybarwioną mieloną paprykę
czerwoną, a później koncentrat, to otrzymany wyciąg jest nie tylko piękny,
ale również bardzo smaczny.

73. Data: 2007-11-30 13:56:05

Od: Wladyslaw Los <w...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

In article <474ff710$1@news.home.net.pl>,
Krystyna Chiger <k...@h...people.pl> wrote:

> To ja się pytam, co w tej kostce (i w innych proszkowych zupach)
> jest alergiczne? Bo z tego wynika, że nie ten nieszczęsny glutaminian.

No wiesz, niektórzy są uczuleni.

Władysław

74. Data: 2007-11-30 14:11:08

Od: "Dominik Jan Domin" <d...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Krystyna Chiger" <k...@h...people.pl> napisał w wiadomości
wolim wrote:

> Liczysz na to, że ktoś Ci zdalnie przez internet postawi diagnozę i powie,
> na co jesteś uczulona? :)
Nie :) Bardziej na to, że jak ktoś takie zupki czy kostki je, to zna ich
skład, a jak jeszcze ma odpowiednie wykształcenie to potrafi powiedzieć,
co z tego składu nadaje się na alergen.

--------

Co się nadaje na alergen? WSZYSTKO, no, prawie wszystko. Niestety.

Nie jest sztuką rezygnowac ze wszystkiego, tylko rezygnować ztego, co ci
szkodzi. Czy fakt, ze gluten jest dla pewnej częsci osób alergenem, oznacza,
ze przestaniesz jeść chleb, mimo, ze Ci gluten nie szkodzi?

DJD

75. Data: 2007-11-30 14:14:40

Od: "Dominik Jan Domin" <d...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "lemonka" <...@a...com> napisał w wiadomości

> Nie będę mnożyć postów, odpowiem na oba naraz.
> Przemysłowy wyrób koncentratu polega na gotowaniu go w temperaturze 30
> (trzydzieści) stopni pod obniżonym ciśnieniem atmosferycznym. Para
> wodna jest "odsysana" w próżni, dlatego gotowanie właśnie szkodzi
> koncentratow: "zabija" witaminy.

Przemysł przemysłem, a kontrola PIHu wykazała kiedyś, ze wielu producentów
dodaje nielegalnie zagęszczacze...

>Niektórzy (najczęściej szefowie
> kuchni, głównie ci z górnej półki) przesmażają koncentrat przed
> dodaniem go do dania. Przesmażony koncentrat nabiera innego smaku,
> łatwiej łączy się z daniem, można go też na patelni przemieszać z mąką
> w celu "zaklepania" (wtedy danie będzie zawierało mniej tłuszczu).
> Jednak z punktu widzenia higienicznego jestem w stanie wyjaśnić to
> tylko tym,

Moze nie wszytsko trzeba wyjaśniać z punktu higienicznego? Dla wielu osób,
co może Cię zdziwi, smak ma znaczenie. I stąd przesmażą koncentrat, mimo
zniszczenia pewnej częsci wit. C.

DJD

76. Data: 2007-11-30 14:37:49

Od: Ludek Vasta <q...@X...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Panslavista wrote:
> Na rosół do zimnej wody - mieso się nie zasklepia - następuje ikstrakcja
> smaków i zapachów. Gotowanie na wolnym ogniu, z namiarem wody - do rosołu
> nie dolewa się... Solenie na końcu.

Czemu sol dopiero na koncu?

Ludek

77. Data: 2007-11-30 15:07:04

Od: Krystyna Chiger <k...@h...people.pl> szukaj wiadomości tego autora

Dominik Jan Domin wrote:

> Nie jest sztuką rezygnowac ze wszystkiego, tylko rezygnować ztego, co ci
> szkodzi. Czy fakt, ze gluten jest dla pewnej częsci osób alergenem,
> oznacza, ze przestaniesz jeść chleb, mimo, ze Ci gluten nie szkodzi?

To, co napisałeś w jednym z poprzednich postów wyjaśniło sprawę.
Jeżeli glutaminian jest w zwykłym wywarze z mięsa, to nie
na niego jestem uczulona. Natomiast od dawne wiem, że właśnie
pszenicy jeść nie powinnam, chleb jem bardzo rzadko i w minimalnych
ilościach. Tak samo produkty mleczne. Jeżeli to wszystko jest w owych
kostkach, to przestaję oczerniać glutaminian :) BTW, nie przyszło
mi do głowy, że do zupy dają zboże i mleko :O

Najpiękniejszą muzyką przed snem

78. Data: 2007-11-30 15:19:42

Od: "Panslavista" <p...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

"Ludek Vasta" <q...@X...onet.pl> wrote in message

> Czemu sol dopiero na koncu?
>
> Ludek

Można dać część na początku i dosolić na końcu - Dobry rosół gotuje się
długo, wody nie wolno dolać, aby smaku nie zepsuć, więc może okazać się zbyt
słony po wygotowaniu.

79. Data: 2007-11-30 15:22:40

Od: "Dominik Jan Domin" <d...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

Dominik Jan Domin wrote:

> [...]

To, co napisałeś w jednym z poprzednich postów wyjaśniło sprawę.
Jeżeli glutaminian jest w zwykłym wywarze z mięsa, to nie

-------

Niekoniecznie.
http://pl.wikipedia.org/wiki/Syndrom_chi%C5%84skiej_
restauracji i dalej
sobie poszukasz w googlu.

-------

[...]

Gluten w kilku kostach u różnych producentów jest na pewno - niedawno
przegldałem półkę w hipermarkecie pod tym kątem.

A co w pszenicy? Bo jeśli gluten, to on występuje też w życie, jęczmieniu i
owsie. Odpada zatem piwo, wiele wędlin (kasza manna itp. w składzie),
podróbki zółtych serów, większosć konserw i gotowych dań, a nawet płatki
kukurydziane (bezsensu dodaje się do nich słód jęczmienny).

Proponuję zrobić badania w poradni alergologicznej na gluten, glutaminian,
kazeinę, laktozę, aby na początku choćby to było jasne.

DJD

80. Data: 2007-11-30 15:22:41

Od: Wladyslaw Los <w...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

In article <fip2m9$klb$1@nemesis.news.tpi.pl>, "lemonka" <...@a...com>
wrote:

> [...]
> w celu "zaklepania" (wtedy danie będzie zawierało mniej tłuszczu).
> Jednak z punktu widzenia higienicznego jestem w stanie wyjaśnić to
> tylko tym, że w dużycz kuchniach z uwagi na koszty nikt nie używa
> maleńkich puszeczek koncentratu, tylko duże. Puszkę otwiera się i
> trzyma w lodówce nawet kilka dni. Zatrucia koncentratem pomidorowym
> zdarzają się rzadko ale należą do najgroźniejszych, stąd ewentualne
> przesmażenie koncentratu przed dodaniem do potrawy może zabić żywe
> formy bakterii zmniejszając ryzyko zakażenia.

Robi się to dla smaku i efektu kolorystycznego, nie z powodów
higienicznych. Metoda wywodzi się, o ile wiem, z kuchni rosyjskiej. Robi
się to dlatego samego powodu, dla którego w kuchni węgierskiej dodaje
się paprykę w proszku do rozgrzanego tłuszczu. Składniki decydujące o
barwie i smaku owoców tych roślin (obu z rodziny psiankowatych)
rozpuszczają się w tłuszczu, a nie w wodzie.

Władysław

PROCES PANSLAVISTY
Sałatka owocowa
prażonki