Re: KWAS CHLEBOWY

From: "Panslavista" <p...@w...pl>
Newsgroups: pl.rec.kuchnia
Subject: Re: KWAS CHLEBOWY
Date: Sat, 1 Dec 2007 09:07:58 +0100

"JaMyszka" <f...@g...com> wrote in message
news:4e19d4d6-03e1-4df3-80f7-0d82c6386a15@s19g2000pr
g.googlegroups.com...
On 30 Lis, 11:52, "Panslavista" wrote:
> Zostało mi trochę chleba razowego, pokroiłem na kromki i zarumieniłem
> [...]

Czy ma taki sam smak jak ten, który był kiedyś do kupienia w Sojuzie?
Tamten mi bardzo odpowiadał - i smakowo, i kolorystycznie:)
Ciemniejszy od piwa i lepiej gaszący pragnienie:)
Kiedyś zostałam poczęstowana piwem (?) własnej roboty.
Był to biały napój, gazowany i o specyficznym smaku.
Chyba nie zawierał alkoholu, bo częstowana byłam na terenie zakonu.
Owszem, robiłam sama napój drożdżowy z cukrem, ale to nie było to.
Moje było w otwartym naczyniu i nie miało tego samego posmaku.
Wiem, że butelka (taka zamykana po oranżadzie - pamiętasz te "korkowe"
butelki?) była przyniesiona z piwnicy i była chłodna, a piłam ten
napój latem.
Nie wiesz co to mogło być? Znasz przepis?

Witaj!

Znam - podałem na początku - razowy chleb żytni pokroic na suchary i
przyrumienić w piekarniku. Następnie zagotować wodę 10-12 litrów i po
odstawieniu (80°C) wrzucić te suchary i zostawić na 12 godzin, przecedzić
przez dwie warstwy gazy lub płótno do drugiego naczynia, dodać pół paczki
drożdży (20-27°C) około 0,5 kg cukru, zostawić na następne parę godzin -
rozlać do butelek dodając 2-3 rodzynki. Muszą to być butelki wytrzymałe na
ciśnienie, praktycznie grube butelki PET 0,5 litra są najpraktyczniejsze -
zamiast wyrzucać włożyć do jakiegoś kartonu i niech się nazbiera.
Oczywiście, można uzyć butelek szklanych po piwie (starych, nowe są
cienkościenne), szampanówek, mogą to być szklane z zamknięciami sprężynowymi
po piwie Grolsch. Trzeba napełniac do początku szyjki 4-6 nizej wylotu, aby
nie uległy rozerwaniu. Dlatego też nie wolno dać zbyt dużo cukru. Jutro
wrzucę parę przepisów, gdyż nie musi to być kwas chlebowy, a jesli nawet to
dodatek listka mięty, czy miodu zamiast cukru zmiania smak.
Piwo też robiłem - nie jest trudno - można kupić za niewielkie pieniądze
zestaw startowy i butelki - doswiadczenie szybko przyjdzie... :-) Kobiety
też lubią pić piwo, a domowe jest super i zdrowe, a drożdże z dna (i piwo)
doskonałe na włosy...