Re: Kamienie w woreczku zółciowym

From: "Jacek" <o...@p...com>
Newsgroups: pl.sci.medycyna
Subject: Re: Kamienie w woreczku zółciowym
Date: Tue, 01 Aug 2000 17:56:12 GMT

Michal Zablocki <z...@m...pl> wrote in message
news:3986e249$1@news.vogel.pl...

> Z tego postu emanuje wielka wiedza medyczna i polonistyczna (skurcz!).

O Jezu, ale kolega ortograf się znalazł, ten list pisze w StarOffice 5.2,
który ma polską ortografię :)
Powinno być lepiej :)

> Problem jest niestety dużo bardziej złożony. W żółci są co najmniej 3
> składniki, a tworzenie kamieni może być powodowane nawet niewielkimi
> odchyleniami od ich stanu równowagi.

Wtedy gdy jesteśmy na granicy czyli jemy średnio tłuszczu, tak na
przeciętnej polskiej diecie.
Ale gdy jesteśmy na żywieniu optymalnym jesteśmy bardzo daleko od tego
stanu. Zaraz niektórzy napiszą, że tuż nad grobem, bo to niesprawdzona i
wysoce niezdrowa dieta. Ale zauważcie że nie macie badań które by się zajęły
naszym sposobem żywienia. My za wiele ich też nie mamy, ale mamy siebie i
znajomych, którzy mają takie wyniki a nie inne i wszystkim potwierdzają
słuszność roboczych teorii Jana Kwaśniewskiego.
Cały czas szukamy młodych lekarzy, czy innych badaczy, którzy chcieli by się
zająć takim tematem jakim jest dieta optymalna.

> Do tej pory nie bardzo wiadomo czym to
> bywa spowodowane (czynniki genetyczne, otyłość, ilość dzieci, płeć, wiek
> powyżej 40). W związku z tym rozbicie kamieni nie likwiduje przyczyny i
> kamienie znów powstają.

Jak zwykle, medycyna nie wie. Umiemy latać daleko, konstruować cząsteczki na
zamówienie a nie znamy tak prostej sprawy jak pozbyć się kamieni żółciowych?
Czy nie widzicie tu jakiejś dysharmonii?
Ja stawiam na to iż część informacji, które nie udaje się zamienić na
wielkie pieniądze nie wypływa poza laboratoria naukowców, zwłaszcza z
laboratoriów firm farmaceutycznych które prowadzą swoje własne badania.
Panowie i panie lekarze, wykażcie odrobinę ciekawości i zacznijcie szukać,
również takich informacji które zaprzeczają dotychczasowej teoriom.

> Nie próbuj jeść bardzo tłustych potraw jak masz kamienie bo będzie bardzo
> bolało (skurcz podrażnionego pęcherzyka i ucisk przez kamienie od
wewnątrz).

Wszystko zależy od ilości kamieni, jeśli masz zapchany woreczek to może
bolec faktycznie. Należy wtedy wolniej wchodzić w spożywanie tłuszczu, można
wspomóc się lekami rozkurczowymi albo p. bólowymi. Ale częste jego
spożywanie jest jak najbardziej wskazane, zapewni to rozpuszczanie się
kamieni. Ostatnio na liście dyskusyjnej wegetarian jakaś lekarka poszukująca
metod mniej drastycznych niż operacyjna, napisała że picie oleju z sokiem
cytrynowym powoduje rozpuszczanie się kamieni. To właśnie ewidentnie ta sama
metoda, mimo iż pani ta nie miała nic wspólnego z dietą optymalną.
Oczywiście lepiej pić oliwę niż oleje, ma mniej nienasyconych wiązań
chemicznych, które wg. Biochemii Harpera mogą być przyczyną zwiększenia się
ilości rakotwórczych wolnych rodników.

> Poprzedni post sugeruje ze został napisany przez chirurga (mam parę
kamieni
> z operacji) jednak one tak na prawdę nigdy nie są "idealnymi
czworościanami
> foremnymi", a tylko ich pewien typ przypomina gwiazdobloki.

Nie chirurgiem na pewno nie jestem :), chemikiem.
Moja mama miała niestety usunięty woreczek żółciowy, wraz ze
stu-kilkudziesięcioma kamieniami które mamy na pamiątkę. Oczywiście że nie
idealne, nie ma ideałów w przyrodzie :).
Ale i tak regularność w najmniejszej formie skłania ku twierdzeniom że mamy
do czynienia z krystalicznymi substancjami. A więc prawa dotyczące roztworów
nasyconych i nienasyconych są obowiązujące.

Mam do was lekarzy i innych czytelników tego postu pytania takie, małe
zadanie domowe :)

1)Czy wątroba produkuje od razu przesycony roztwór z którego w wolnej chwili
wypada osad?
2)Czy w czasie kiedy żółć przebywa w woreczku następuję zagęszczanie żółci w
wyniku absorbowania wody z roztworu?
3)Czy jeśli spożywamy często tłuszcz, to skracamy czas przebywania żółci w
woreczku? (gdyż następuje częste opróżnianie woreczka poprzez skurcze
woreczka)
4)Czy skoro zatężanie żółci powoduje wypadanie osadu, mniej lub bardziej
krystalicznego, to utrzymywanie stale stężenia żółci poniżej iloczynu
rozpuszczalności (jako chemik, musiałem użyć tego trudnego terminu ;) )
zapewni nam szybsze lub wolniejsze rozpuszczanie się kamieni?

I jak, napiszecie mi kilka odpowiedzi?

> Nie należy
> również specjalnie zwlekać z decyzją o poddaniu się operacji, bo
długotrwałe
> drażnienie ściany wewnętrznej pęcherzyka żółciowego może wywołać proces
> nowotworowy.

Za to brak woreczka nie ma żadnych wad?
Kolego vladipie, czy ta osoba nie unikała tłuszczu? Co było w jej
standardowej diecie do tej pory, ile owoców dziennie, pieczywa, ile
tłuszczów?
Tak dla ciekawości pytam, bo stawiam 10 zł, że nie było w diecie tej osoby
miejsca na tłuszcz, co najwyżej odrobina do smarowania pieczywa.

PS. Ja naprawdę chciałbym aby lekarz znów budził szacunek, a nie był tylko
marionetką w rękach koncernów farmaceutycznych i maszynką do wypisywania
recept.

Pozdrawiam i zapraszam do dyskusji

Jacek