Re: Kamienie w woreczku zółciowym

From: "Jacek" <o...@p...com>
Newsgroups: pl.sci.medycyna
Subject: Re: Kamienie w woreczku zółciowym
Date: Mon, 31 Jul 2000 20:06:45 GMT

vladip <v...@p...onet.pl> wrote in message
news:Ulkh5.70$ct3.605@news.tpnet.pl...
> Czy jest jakiś nieoperacyjny sposób na usunięcie kamieni z woreczka
> żółciowego (rozpuszczenie albo coś takiego)???

Oczywiscie ze jest!
Co jest przyczyną powstawania kamieni?
jest nią długotrwałe zatrzymywanie zółci w woreczku, w czasie którego
następuje jej takie zatężenie, ze następuje krystalizacja, czyli właśnie
tworzenie się kamieni, mają one postać slicznych tetraedrów, czyli
czworościanów foremnych, mam tego kilka sztuk po czyjejs operacji ;), dzis
juz wiemy ze niepotrzebnej.
Dlaczego dochodzi do zatrzymywania zólci?

Otóż zółć poza tym że jest produktem ubocznym wątroby jest emulgatorem
tłuszczu, czyli tym czym płyn do mycia naczyń, detergentem. Powoduje ona że
kropelki tłuszczu są rozbijane na coraz drobniejsze aż bedą mogły zostać
wchłonięte przez scianę jelita. I właśnie tu widać rolę woreczka zólciowego.
Gdy nie jemy tłuszczu zółć jest gromadzona w woreczku, ale gdy tylko zjemy
coś tłustego następuje skórcz woreczka i zółć płynie obficie do
jelita(dwunastnicy).
Jak widaćprzyczyną powstawania kamieni zółciowych jest niejedzenie tłuszczu.
A teraz co zrobić aby się kamieni pozbyć?
Oczywiscie jeść tłuszcz, spowoduje to ze zółć bedzie na tyle krótko
przebywała w woreczku, ze nie zdąży nastąpić jej zatężenie.
I wtedy zgodnie z prawami natury nastapi rozpuszczanie kryształów
zgromadzonych w woreczku, jak wiemy z lekcji chemii, w roztworze
nienasyconym nastepuje rozpuszczanie sie substancji stałej, a w przesyconym
wypadaja kryształy.
Aby spozywane tłuszcze nie szkodziły, nalezy zmniejszyć dawki węglowodanów,
najzdrowiej jest gdy bedzie ich tylko ok 50 g dziennie, do tego ok 50-60 g
białka zwierzęcego. A tłuszczu ok 200 g, tak aby nie być głodnym.
I po pewnym czasie mamy z kamieniami spokój. A i woreczek zachowujemy w
całości, skoro go mamy to po coś on jest, nieprawdaż?
Pozdrawiam i zapraszam do dyskusji
i oczywiscie strona www.republika.pl/ikoiko
Jacek