Karmel

81. Data: 2014-11-03 23:55:06

Temat: Re: Karmel
Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl> szukaj wiadomości tego autora

Pani Ania pisze:

> A ja - słyszałam. Mój gugiel też.

Gugiel dał mi wiele stron linków, ale na najwyższych pozycjach były
te do sklepów, gdzie handlują różnymi garami. Nie wykluczam, że
gdzieś dalej były ścieżki do takich osobliwości. Tutaj też tylko
dobiegły mnie z dali odgłosy opowieści o tych żeliwnych garach
przyobleczonych ceramiką, taką jak to bywa na aluminium. Można
prosić o jakiś konkretny przykład, wzbudzający zaufanie?

> Osobiście - mam garnek z żeliwa aluminiowego /?/

Ooo! Jestem pod wrażeniem!

> /cast aluminium/

Czy nie lepiej po prostu napisać, że odlew aluminiowy?

> i drugi - z "czystego" żeliwa - oba powlekane ceramicznie.

Dobre pytanie, czy to rzeczywiście jest cienkowarstwowa ceramika,
czy zwykłe oldskulowe szkliwo emalii? O ten czystożeliwny przypadek
szczególnie mi chodzi

> Jakkolwiek można w nich gotować wszystko - to są niezastąpione
> do powolnego duszenia /np. mięs, bigosu itp./, odparowywania
> /np. przecieru pomidorowego/ czy robienia dżemów i konfitur.

Że grube w pewnych sytuacjach jest niezastąpione, to ja wiem.

Jarek

--
Luźno jest w porcie -- ahoj krzyczy Lesio
babcia z rękawa miechawicą strzyka.

82. Data: 2014-11-04 05:55:09

Od: bbjk <a...@b...cc> szukaj wiadomości tego autora

> Może papryka ostra? To czerwone, i to czerwone -- nawet nikt nie zauważy.

Hm, wszystko czerwone, powiadasz?
Może z tą papryką jest dobry pomysł, ta ostra, wędzona.
--
B.

83. Data: 2014-11-04 05:56:25

Od: bbjk <a...@b...cc> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 2014-11-03 22:47, czeremcha pisze:

> Dobrze też się z nią komponuje podsmażony czosnek.

O, o, czosnek! to coś dla mnie, cynamon niestety mi przeszkadza, a w
dyni, to już całkiem.
--
B.

84. Data: 2014-11-04 06:00:44

Od: bbjk <a...@b...cc> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 2014-11-03 22:53, FEniks pisze:

> Gerberki i bobofruty z dodatkiem dyni też lubię. ;)

:D

--
B.

85. Data: 2014-11-04 06:08:27

Od: bbjk <a...@b...cc> szukaj wiadomości tego autora

> Też dobry pomysł. Jak zobaczę, że mi się przypadek plącze po kuchni, to
> huknę na niego, by się brał do dzieła. Może mi zrobić placki na początek.
U mnie przypadek plącze się notorycznie po kuchni, wciąż pomaga, albo
psoci. Co to za życie byłoby bez przypadków.
Myliłby się biernik z dopełniaczem i nie można by pisać dochtoratów z
polskiego na usenecie.

> Pytanie, która przystawka zginęła.
Zginęła ta dziurawiona gwoździem, a trę te ziemniaki na paździerze na
takiej, w której co drugi rząd (hm) ma duże łezki, jak na ser, a co
drugi mniejsze - jak na seler.

> One znane są najczęściej jako węgierskie. Też zazwyczaj przetarte
> niemal na mąkę ziemniaczaną. Taka płyta pilśniowa jest o wiele
> bardziej spoista od paździerzowej. Zwykle łatwiej przewrócić.
> A jeśli patelnia z tych bardziej zwyczajnych, albo temperatura
> procesu odbiega trochę od optymalnej, to przywrzeć lubią. Chyba
> że aż pływają w tłuszczu.
Brrr... nie lubię, jak mi co pływa w tłuszczu.
--
B.

86. Data: 2014-11-04 06:14:28

Od: bbjk <a...@b...cc> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 2014-11-03 22:51, FEniks pisze:

> Poprzednie miałam stalowe i po kilku latach (nawet nie pięciu) wyglądały
> beznadziejnie, prawie dziury się w nich porobiły.

W stalowych to gotuję makaron, ziemniaki, zupę. Czyli to, co pływa w
wodzie. No i nic im się nie dzieje, a mają już parę lat.

> Masywne garnki mają taką zaletę, że
> dłużej trzymają ciepło, lepiej się w nich dusi, takie mam wrażenie. Poza
> tym dno się nie odkształca, są ciągle idealnie płaskie. Nie przywiera
> do nich nic za bardzo i ładnie się je domywa, także w zmywarce. Ogólnie
> jestem zadowolona, tylko ten ciężar...

Chwalę sobie rondle żeliwne, grubo emaliowane.
Ciężar wielki, ale ładnie się w nich dusi, co jest do duszenia.

> Natomiast placki ziemniaczane lubię, szkoda tylko, że są takie tłuste.

Od kucharza zależy, ile da tłuszczu, ja daję bardzo niewiele. Ale żeby
było dobre, musi być patelnia z tych, na których nic nie przywiera. I
solidnie rozgrzana. A później można zmniejszyć temperaturę.
--
B.

87. Data: 2014-11-04 06:24:28

Od: bbjk <a...@b...cc> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 2014-11-04 06:14, bbjk pisze:

> Chwalę sobie rondle żeliwne, grubo emaliowane.

O, teraz doczytałam resztę. One faktycznie są bardzo oldskulowe, ale
kupowane nie tak znów bardzo dawno, gdzieś na zachodnich rubieżach
kontynentu. Ciężkie i grube strasznie, trzymają ciepło wieki całe.
Niestety jeden przypaliłam powidłami śliwkowymi, więc już wiem, że nie
są one dla powideł.
Te teraz smażę w rondlu ceramicznym, nic z nim złego się nie dzieje.
--
B.

88. Data: 2014-11-04 08:54:34

Od: czeremcha <1...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

W dniu poniedziałek, 3 listopada 2014 23:55:07 UTC+1 użytkownik Jarosław Sokołowski
napisał:
> Można prosić o jakiś konkretny przykład, wzbudzający zaufanie?

Ot, chociażby:

http://www.lodgemfg.com/useandcare/enameled-cast-iro

Ja mam garnek Molten

http://www.albi.com.au/molten-cast-iron/w1/i1002883/

I drugi z Lidla, ale nie kupowany w Polsce - oferta sklepów w różnych krajach jest
inna, nie wiem, czy w Polsce też były szkliwione.

> Ooo! Jestem pod wrażeniem!

> Czy nie lepiej po prostu napisać, że odlew aluminiowy?

To chyba może nie być to samo...

> Że grube w pewnych sytuacjach jest niezastąpione, to ja wiem.

Są bardziej uniwersalne, czyli moim zdaniem - lepsze.

Ze stalowych garnków też się wyleczyłam, nie lubię ich i nie będę kupować.

Ania

89. Data: 2014-11-04 08:59:22

Od: czeremcha <1...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

W dniu wtorek, 4 listopada 2014 08:54:35 UTC+1 użytkownik czeremcha napisał:

> To chyba może nie być to samo...

Zapomniałam o linkach:

http://pl.wikipedia.org/wiki/%C5%BBeliwo_stopowe

http://www.pracownia.zsz.tuchola.pl/omszsic.htm

No i ten ciężar...

Ania

90. Data: 2014-11-04 09:51:01

Od: FEniks <x...@p...fm> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 2014-11-04 08:54, czeremcha pisze:
> Ot, chociażby:
>
> http://www.lodgemfg.com/useandcare/enameled-cast-iro
>
> Ja mam garnek Molten
>
> http://www.albi.com.au/molten-cast-iron/w1/i1002883/

Pod tym linkiem widać tylko opis, a zdjęcia na stronie nie mogę znaleźć.
Czy to ten: http://www.thekitchenshop.org/?page_id=103 ?

Ewa

Dynia Ambar.
Obiad zapińdźzłoty :-)