Kilka wyrażeń medycznych

1. Data: 2002-03-11 18:24:51

Temat: Kilka wyrażeń medycznych
Od: "Marcin Majchrzak" <m...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

[To jest crosspost na pl.hum.tlumaczenia i pl.sci.medycyna]

Potrzebuje tłumaczenia z angielskiego kilku wyrażeń medycznych, stąd ten
crosspost. W nawiasie podaję kontekst.

1. taphanomic process (due to the taphanomic process which occured over a
period 2,000 years the skeleton was in a poor stake of preservation)

2. friable (Being friable and fragmentary, with many postmortem breaks - to
dokładnie następne zdanie po powyższym)

3. asphyxiation (Scgolars have regarded asphyxiation as being the cause of
death). Tutaj chodzi chyba o uduszenie, ale nie jestem pewien, bo uduszenie
(się) to suffocation.

4. intercostalis muscles (For exhaling to occur in a normal manner two sets
of muscles are needed, the diaphragm and the intercostalis muscles).

5. a flail (to niemedyczne, też nie mam tego w słowniczkach - This is
attested to by the Mishriaic passage which states that both Jews and
Amorites may carry a flail or whip from a crucifixion as a means of
healing.)

dziękuję za pomoc
--
Marcin Majchrzak

2. Data: 2002-03-11 19:06:46

Temat: Re: Kilka wyrażeń medycznych
Od: "Maciek" <m...@e...com.pl.nospam> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Marcin Majchrzak" <m...@p...onet.pl> napisał
w wiadomości news:a6it01$cai$1@news.tpi.pl...
> [...]
>
> 1. taphanomic process (due to the taphanomic process which
> occured over a period 2,000 years the skeleton was in a poor

Autor http://www.centuryone.com/crucifixion2.html chyba się pomylił.
Wygląda raczej, że to powinno być taph_o_nomic process.

Sądząc po
http://www.m-w.com/cgi-bin/dictionary?va=taphonomic
http://www.m-w.com/cgi-bin/dictionary?va=fossil
mógłby to być zarówno rozkład zwłok i "kamienienie" - przekształ-
canie w skamielinę... Ze względu na 'poor stake' raczej to pierwsze.

> 2. friable

kruchy

> 3. asphyxiation (Scgolars have regarded asphyxiation as being the
> cause of death). Tutaj chodzi chyba o uduszenie, ale nie jestem
> pewien, bo uduszenie (się) to suffocation.

asphyxia = zamartwica - skutek niedotlenienia, ale niekoniecznie
wskutek braku oddechu, może bowiem dotyczyć noworodków, które jeszcze
pobierają tlen drogą łożyskową, a nie przez samodzielny oddech.
Zob. np. http://wiem.onet.pl/wiem/009ca5.html

> 4. intercostalis muscles (For exhaling to occur in a normal
> manner two sets of muscles are needed, the diaphragm and
> the intercostalis muscles).

przepona i _mięśnie międzyżebrowe_
Co prawda exhale to wydychać - do tego to akurat chyba głównie
mięśnie brzucha potrzebne, a przepona do wdychania (inhale).
Ale tu akurat chodzi o oddech w ogóle, w tę i w tę, więc nie ma
czego się czepiać...

Maciek

3. Data: 2002-03-11 20:08:48

Od: Mariusz Gornicz <m...@m...uw.edu.pl> szukaj wiadomości tego autora

Marcin Majchrzak wrote:

> [...]
>
> 1. taphanomic process (due to the taphanomic process which occured over a
> period 2,000 years the skeleton was in a poor stake of preservation)

tapha- w złożeniach oznacza grób. Tyle mogę pomóc

> 2. friable (Being friable and fragmentary, with many postmortem breaks - to
> dokładnie następne zdanie po powyższym)

łamliwy, kruchy

> 3. asphyxiation (Scgolars have regarded asphyxiation as being the cause of
> death). Tutaj chodzi chyba o uduszenie, ale nie jestem pewien, bo uduszenie
> (się) to suffocation.

Hm, Słomski podaje "zaduszenie się". Niech lekarze wypowiedzą się co do
uzusu.

> 4. intercostalis muscles (For exhaling to occur in a normal manner two sets
> of muscles are needed, the diaphragm and the intercostalis muscles).

mięsnie międzyżebrowe

> [...]
> attested to by the Mishriaic passage which states that both Jews and
> Amorites may carry a flail or whip from a crucifixion as a means of

cep - Stanisławki

Mariusz Górnicz

4. Data: 2002-03-11 20:54:59

Od: "Lidka - Arfi" <l...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Marcin Majchrzak" <m...@p...onet.pl> napisał w> Potrzebuje
> [...]
> period 2,000 years the skeleton was in a poor stake of preservation)

> 2. friable (Being friable and fragmentary, with many postmortem breaks -
Friable -kruchy, łamliwy

> 3. asphyxiation (Scgolars have regarded asphyxiation as being the cause of
> death). Tutaj chodzi chyba o uduszenie, ale nie jestem pewien, bo
uduszenie
> (się) to suffocation.

asphyxiation - asfiksja, zaduszenie się

> 4. intercostalis muscles (For exhaling to occur in a normal manner two
sets
> of muscles are needed, the diaphragm and the intercostalis muscles).

intercostal - to międzyżebrowy, w w tej formie jaką podałeś wygląda mi to na
błąd. No, ale ja nie lekarz :-)

> [...]
> attested to by the Mishriaic passage which states that both Jews and
> Amorites may carry a flail or whip from a crucifixion as a means of

flail to cep

pozdrawiam
Lidka

5. Data: 2002-03-12 09:10:36

Od: <m...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Bardzo wszystkim dziękuję za pomoc.

Marcin Majchrzak

6. Data: 2002-03-12 09:20:11

Od: "Maciek" <m...@e...com.pl.nospam> szukaj wiadomości tego autora

W wiadomości news:a6j0kg$ap3$1@szmaragd.futuro.pl napisałem...

> [...]
> mógłby to być zarówno rozkład zwłok i "kamienienie" - przekształ-
> canie w skamielinę... Ze względu na 'poor stake' raczej to pierwsze.

Hm, Onet podaje dwakroć z tego samego źródła (SWO pod red. Ireny
Kamińskiej-Szmaj, Wyd. Europa, 2001):
http://wiem.onet.pl/wiem/01953b.html
http://slowniki.onet.pl/index.html?tekst=tafon*&tr=p
ol-slo

"tafonomia: (gr. táphos 'pogrzeb' + nómos 'prawo, porządek') biol.
dział zajmujący się analizą powstawania złóż szczątków organicznych."

Ale nie wiem, czy od tego istnieje jakiś przymiotnik.
Spytaj może na *.biologii.

W http://www.slownik-online.pl/index.php w ogóle tego nie ma.

Maciek

7. Data: 2002-03-12 16:37:03

Od: "baya" <b...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

> uduszenie
>
> asphyxiation - asfiksja, zaduszenie się

Asfiksja czyli ostre zaburzenie oddychania wskutek braku tlenu przy
jednoczesnym nadmiarze dwutlenku węgla we krwi, inaczej z a m a r t w i c a.
baya

Czy zgłosić się do lekarza...
wydzielina...
problem 2
problem
Misja Medyczna 2002-Republika Centralnej Afryki