Kiście!

1. Data: 2018-02-03 13:56:04

Temat: Kiście!
Od: i...@g...pl szukaj wiadomości tego autora

Kiście!
Wcale nie trzeba beki kapuchy kisić jesienią. Ja kiszę po kilka kg co jakiś czas,
jesienią i całą zimę. W sezonie grypowym kiszonki to zbawienie, bomba witaminowa,
szybki dodatek do obiadu i najlepszy z probiotyków jelitowych dla każdego i tych
innych, ,,dla dziewczyn" :-)

Pyszną kiszoną kapustką zajadamy się prawie codziennie - w postaci ulubionej surówki
najprostszej na świecie (kapusta pokrojona drobniej, starta na drobnych
,,wiórkooczkach" marchewka, jabłko na tych grubszych - plus łyżeczka cukru i kilka
łyżek oleju rzepakowego: wymieszać, lekko ugnieść dla zmacerowania, odczekać
godzinkę, wymieszać dla puszystości - voila).
Kiszę w większym pojemniku, po ukiszeniu ugniatam w wekach i trzymam w zimnej puwnicy
(Wy możecie w lodówce - dobra, dobra, teraz nie ma wymówek, że miejsca brak, bo każdy
w swojej kuchni na olbrzymią lodówę z hamerykanckiego filmu jako wręcz punkt honoru).
Po upchnięciu w słoiki zostaje z tej kapusty duzo nadmiarowego soku, który warto
wypić. Ja, ponieważ kapustę jemy w postaci... kapusty ;-), ten sok rozlewam w
najmniejsze butelki PET po wodzie mineralnej i wysyłam córce, fance tegoż. Niech
dziewczyna się szczepi na zdrowie :-)

No i teraz mi przyszło na myśl, żeby zakisić buraki, których pełna skrzynka czeka w
piwnicy na zmiłowanie. Buraków pieczonych, startych na wiórki, takich na jarzynkę,
cudownych, mam ze 40 słoików, więc wyciągam te gotowce, a surowizna w skrzynce
smętnie wysycha...
A toż ukiszę jak kapustę: zetrę na wiórki, posolę, zaszczepię kapuścianym sokiem - i
pysznie będzie, i zdrowo! Suróweczki zwłaszcza. Barszczyk też wyjdzie pyszny, no ale
my tu o probiotyki wojujem :-))
Polecam!

PS. Tak, tak, kiszenie bez dodatku wody, we własnym soku - jak kapustę :-)

2. Data: 2018-02-04 18:57:05

Temat: Re: Kiście!
Od: Trefniś <t...@m...com> szukaj wiadomości tego autora

W dniu .02.2018 o 13:56 <i...@g...pl> pisze:

> [...]
> plus łyżeczka cukru i kilka łyżek oleju rzepakowego: wymieszać, lekko
> ugnieść dla zmacerowania, odczekać godzinkę, wymieszać dla puszystości -

Stanowczo odradzam "moczenie" tej sałatki w oleju przez godzinę!
Niech cię wszystko przegryzie, czemu nie. Ale olejem pokropić tuż przed
podaniem - wtedy czuć niezakłócony smak wszystkich składników, poza tym są
nadal chrupiące...

--
Trefniś

3. Data: 2018-02-04 22:57:47

Od: Animka <a...@t...nie.ja.wp.pl> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 2018-02-04 o 18:57, Trefniś pisze:

> [...]
> Niech cię wszystko przegryzie, czemu nie. Ale olejem pokropić tuż przed
> podaniem - wtedy czuć niezakłócony smak wszystkich składników, poza tym

W Warszawie sprzedają taka kapustą kwaszoną, że jej pogryźć nie można.
Jak sie z musu (żeby się nie zmarnowała) wrzuci do garnka i chce zrobic
z tego kapuśniak, to gotuje się ze 3 godziny.
Nie ma co jeść przez tych wszystkich oszukańców.

--
animka

4. Data: 2018-02-04 23:54:27

Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl> szukaj wiadomości tego autora

Animka pisze:

> Nie ma co jeść przez tych wszystkich oszukańców.

Winogrona. Tak jak w temacie napisano.

Jarek

--
Jeszcze mi tylko z oczu jasnych
spływa do warg kropelka słona,

5. Data: 2018-02-05 01:36:02

Od: i...@g...pl szukaj wiadomości tego autora

Olej musi mieć czas na rozpuszczenie prowitaminy A z marchewki. Nie wystarczy chwila.
A chrupiące jest i tak.

6. Data: 2018-02-05 11:22:58

Od: i...@g...pl szukaj wiadomości tego autora

> Winogrona - jak w temacie

A kiś! A kiś!
?

7. Data: 2018-02-05 11:46:55

Od: Trefniś <t...@m...com> szukaj wiadomości tego autora

W dniu .02.2018 o 01:36 <i...@g...pl> pisze:

> Olej musi mieć czas na rozpuszczenie prowitaminy A z marchewki. Nie
> wystarczy chwila.
> A chrupiące jest i tak.

Ikselka jak zwykle wie lepiej :)

Zalej olejem marchewkę, kapustę dodaj tuż przed podaniem, proste.
Kapusta nasiąka olejem i zwyczajnie staje się gąbką nasączoną olejem -
traci smak i chrupkość. To są fakty, które możesz zaobserwować na własnym
talerzu, jak tego ja doświadczyłem.

Zresztą wątrobie jest doskonale obojętne, czy beta karoten rozpuścił się w
oleju na talerzu, czy w żołądku, czy gdziekolwiek indziej. Znacznie
większe znaczenie ma stopień rozdrobnienia tej marchewki, to ma większe
znaczenie dla przyswajalności. Zresztą organizm wit. A z beta karotenu
przyswoi tylko tyle, ile potrzebuje - dlatego suplementowanie, czy
przyjmowanie z produktów zwierzęcych jest mniej zdrowe ze względu na
przedawkowanie.
Poczytajcie:
http://www.punktzdrowia.pl/zdrowie/witamina-a-dobry-
wzrok-i-zadbana-skora

--
Trefniś

8. Data: 2018-02-05 12:34:29

Od: i...@g...pl szukaj wiadomości tego autora

> Kapusta nasiąka olejem

Chyba Twoja - ze sklepu, zakwaszana octem i zleżała. Współczuję doświadczeń.

9. Data: 2018-02-05 13:03:20

Od: Trefniś <t...@m...com> szukaj wiadomości tego autora

W dniu .02.2018 o 12:34 <i...@g...pl> pisze:

> Chyba Twoja - ze sklepu, zakwaszana octem i zleżała. Współczuję
> doświadczeń.

Byle co jesz, byle co wiesz, a bałwochwalczy samozachwyt zaciemnia ci
świadomość.
Akurat na grupie kuchennej najchętniej dyskutuję właśnie o kiszonkach.
Dlatego dziwi mnie np. ciągłe utyskiwania Animki nt. kapusty kiszonej ze
sklepu, kiedy opisaliśmy jej (bodaj ze stefanem) najprostsze kiszenie
własnoręczne w słoikach i zadeklarowaliśmy pomoc.
Łatwiej pójść do sklepu i narzekać - bardzo modne!

Nb. narzekasz na nadwagę - tego oleju wcale do sałatki dodawać nie musisz,
wystarczająco wiele spożywasz go w innych produktach. Zresztą witamina A i
beta-karoten to nie tylko marchewka, jest sporo innych ich źródeł. Na
przyswajalność beta-karotenu nie ma wpływu nasączona olejem kapusta.
EOT.

--
Trefniś

10. Data: 2018-02-05 13:14:59

Od: FEniks <x...@p...fm> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 05.02.2018 o 11:46, Trefniś pisze:

> [...]
> Znacznie większe znaczenie ma stopień rozdrobnienia tej marchewki, to
> ma większe znaczenie dla przyswajalności.

Też mnie bawi ten przesąd, że koniecznie do surówki z marchewki trzeba
dodać tłuszcz. Zwłaszcza że samej się tej surówki zazwyczaj nie spożywa,
a razem z jakimś tłustym mięchem typu kotlet.

Ewa

Pasternak - c.d.
łysa paprotka
Krem z buraka