Pasternak - c.d.

1. Data: 2018-02-02 19:01:40

Temat: Pasternak - c.d.
Od: i...@g...pl szukaj wiadomości tego autora

Nieustająco budzi mój zachwyt.
Po pierwsze - przygotowany na parze jest szczegolnie smaczny, także jako łączny
zastępnik ziemniaków, selera i pietruszki w tradycyjnej sałatce jarzynowej czyni ją o
wiele(!!!) smaczniejszą i wyrafinowaną w smaku, tudzież mniej tuczącą.
W ogole teraz warzywa do tej sałatki przygotowuję na parze - ekstra!
Po drugie - taki uparowany jest przepyszny saute oraz jako składnik zapiekanek.
Po trzecie - pyszna jest surówka z pasternaku z jabłkiem, rodzynkami i orzechami
włoskimi oraz śmietaną i majonezem.
Po czwarte - puree ziemniaczano-pasternakowe.
Po piąte - niesamowicie uszlachetnia smak i aromat rosołu.

Generalnie wyparł z mojej kuchni korzeniową pietruszkę, która przy nim jest pospolita
i szara...

2. Data: 2018-02-03 01:01:30

Temat: Re: Pasternak - c.d.
Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com> szukaj wiadomości tego autora

On 2018-02-02, i...@g...pl <i...@g...pl> wrote:
> [...]
> selera i pietruszki w tradycyjnej sałatce jarzynowej czyni ją o
> wiele(!!!) smaczniejszą i wyrafinowaną w smaku, tudzież mniej

Już od którejś osoby słyszę, że to doskonały zmaniennik ziemniaka w
sałatkach. Chyba się skuszę przy kolejnej.

--
Marcin

3. Data: 2018-02-03 09:30:15

Od: Trybun <c...@j...ru> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 2018-02-02 o 19:01, i...@g...pl pisze:
> [...]
> Po piąte - niesamowicie uszlachetnia smak i aromat rosołu.
>
> Generalnie wyparł z mojej kuchni korzeniową pietruszkę, która przy nim jest

Teraz już chyba nie ma starej dobrej pietruszki w ofercie, ani w postaci
nasion do wysiewu ani w warzywniaku. Pamiętam smak, zapach i aromat
pietruszki sprzed laty, dzisiaj to jest to tylko jakieś bezsmakowe
badziewie któremu znacznie bliżej do marchwi niż do pietruszki. A może
to ten pasternak sprzedawany pod nazwą pietruszki.

4. Data: 2018-02-03 11:15:18

Od: i...@g...pl szukaj wiadomości tego autora

Pasternak NIE JEST bezsmakowy, to pietruszka przy nim jest bezsmakowa. Ta dzisiejsza
zwłaszcza, bo takie jej odmiany są w handlu - żeby była dorodna i bez smaku, to dużo
jej kupisz.
Pasternak bardzo łatwo odróżnić od pietruszki, bo ma ,,piętkę" z bardzo wyraźnym
ciemnym zagłębieniem wokół miejsca wyrastania naci, a u pietruszki to miejsce jest po
prostu wzniesione.

Przesmaczny jest ugotowany w parowarze - nie ciemnieje po ugotowaniu jak pietrucha,
delikatny i kremowy acz spoisty w konstystencji, smak słodki ze słonawą nutą (bardzo
dobry balans smakowy, nie wymaga soli), przyjemny aromat.
Gdzie tam ordynarnej pietruszce do niego! Pietruszki korzeniowej prakty

Dziś będę robić z takiego uparowanego (25-30 minut) i ostudzonego (musi stężeć)
pasternaku autorską zapiekankę - grube skośne plastry wymieszam ze zrumienionym
boczkiem, pieprzem i rozdrobnionym czosnkiem, zaleję kremówką z rozbełtanym w niej
jajkiem i dodanym startym manchego (manchego mojej produkcji, jasne, podobnie jak
boczek i pasternak), posypię wierzch serem takoż i 25 minut w gorącym piecu do
zrumienienia.
?

5. Data: 2018-02-03 11:23:32

Od: i...@g...pl szukaj wiadomości tego autora

Tak, doskonały! Ziemniaki przy nim to tylko jakaś bezsmakowa masa, wypełniacz.
Parę dni temu robiłam sałatkę jarzynową, tę najpopularniejszą - nie dodawałam
pietruszki, selera ani ziemniaków, pasternak w tej sałatce zastępuje je wszystkie z
efektem WOW.
Sałatka jest wykwintna w smaku, o wiele lepsza.
Polecam ugotowanie obranych i pokrojonych na odp. kawałki pasternaku oraz marchewki
NA PARZE (25 minut, marchewce można dać tu jeszcze 5-10 minut więcej). Taki sposób
gotowania sprawia, że ich smak nie zostaje w wodzie, a one tą wodą nie nasiąkają i
zachowują dobrą konsystencję w sałatce.
Uwaga:pasternaku daję tyle, ile niegdyś łącznie selera, ziemniaków i pietruszki.

6. Data: 2018-02-03 11:24:48

Od: i...@g...pl szukaj wiadomości tego autora

Oczywiście gotujemy spore kawałki - dopiero po ostudzeniu ostatecznie siekamy :-)

7. Data: 2018-02-03 12:59:44

Od: i...@g...pl szukaj wiadomości tego autora

I nie tylko w sałatkach - zamiast ziemniaków w drugim daniu też! A jakie pyszne jest
puree z pasternaku z małym dodatkiem ziemniaków :-)

8. Data: 2018-02-03 16:01:31

Od: stefan <s...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> Po piąte - niesamowicie uszlachetnia smak i aromat rosołu.
>
> Generalnie wyparł z mojej kuchni korzeniową pietruszkę, która przy nim jest

Popróbuj uprawy a potem konsumpcji głąbika krakowskiego. Poważnie, jest
takie niesłusznie zapomniane warzywo. gdy miałem malućką działeczkę na
początku lat 80-tych próbowałem uprawy różnych ciekawych roślinek...
Po spożyciu na surowo papryczki bronowickiej kolega wylądował na
pogotowiu. Z głową w wiaderku. Głupola tak suszyło że zamiast pić to
wsadził z impetem łeb do wiaderka.
A poza tym głąbiki kiszone są rrrrrrewelacyjne.
pozdr
Stefan

---
Avast.

9. Data: 2018-02-03 17:16:14

Od: i...@g...pl szukaj wiadomości tego autora

Ale CO było w tym wiaderku???
?

Na kapsaicynową ostrość pomaga tylko wypicie (i wypłukanie ust i gardła) około 5-10
łyżek oleju/oliwy/masła/smalcu (można obficie nasączyć nimi kęsy pieczywa, tak żeby
kapało - to jeśli ktoś ma kłopot ze spożyciem ich samych, choć w obliczu dostatecznie
silnych doznań ten kłopot raczej znika, he he).
Kapsaicyna najszybciej rozpuszcza się w tłuszczu.

A głąbki owszem, chodzą mi po głowie od paru lat. I salsefia oraz skorzonera -
smakołyki. Tyke, że bardziej wymagające co do gleby niż mogłabym im zapewnić :-(
Czy w smaku przypominają szparagi? Bo coś tak mi się kojarzą.

10. Data: 2018-02-03 17:19:07

Od: i...@g...pl szukaj wiadomości tego autora

> głąbki

Głąbiki. Nie ,,załapałam" palcem ,,i".