Konwalie poza sezonem

11. Data: 2006-06-08 14:37:19

Temat: Re: Konwalie poza sezonem
Od: Jerzy Nowak <0...@m...pl> szukaj wiadomości tego autora

Basia Kulesz napisał(a):
> Użytkownik "Jerzy Nowak" <0...@m...pl> napisał w wiadomości

> Z liśćmi czy oberwać? przecież do jasnej....należałoby chyba przedtem poddać
> rośliny naturalnemu zakończeniu wegetacji odpowiadającemu jesieni?

Ty się nigdzie nie spieszysz to poczekaj do jesieni aż im liscie
o[d]padną w sposób naturalny.
A że ty sie na _pędzeniu_ nie znasz to już w to nie uwierzę.
:-P

> Jerzy -
> ja bardzo proszę, zrób_to_sam i powieś potem zdjęcie kwiatów. Bo inaczej
> będę uparcie twierdzić, że produkujesz bzdury!

Bawiłem sie w to jakies 20-parę lat temu z różnym skutkiem, teraz
możliwości utrzymania temp. podłoża na ściśle określonym poziomie są
znacznie wieksze dzięki matom grzejnym i termostatom.
Zainteresowanych odsyłam do podręcznika [z lat 70-tych] Kwiaciarstwo dla
szkół ogrodniczych.
Sam pamiętam, że kiedyś były konwalie w sprzedaży od grudnia do marca.
Teraz można jak ktoś chce wyprodukować przez cały rok, albowiem
Holendrzy sprzedają sadzonki stale przechowywane w temp. 0*C.
pozdr. Jerzy

12. Data: 2006-06-08 15:00:35

Od: "Jacek Gucio" <j...@W...gazeta.pl> szukaj wiadomości tego autora

Jerzy Nowak <0...@m...pl> napisał(a):

> Sam pamiętam, że kiedyś były konwalie w sprzedaży od grudnia do marca.
> Teraz można jak ktoś chce wyprodukować przez cały rok, albowiem
> Holendrzy sprzedają sadzonki stale przechowywane w temp. 0*C.

Dr Mariusz Chojnowski z ISK Skierniewice radzi tak:

Konwalia to roślina doskonała do tzw. pędzenia. Pod tym względem jest ona
rośliną mało docenianą. Pędzenie w warunkach domowych jest stosunkowo łatwe.
W listopadzie należy posortować wykopane kłącza wybierając te, które mają
silne pąki kwiatowe (są grubsze i tępo zakończone), kłącza z 10 cm kawałkiem
korzenia sadzimy do doniczek w czysty torf w odstępach 2 do 3 cm.
Do czasu pędzenia doniczki dołujemy w ogrodzie lub umieszczamy w temperaturze
0 do 2 stopni.
Od połowy stycznia można tak przygotowane doniczki przenieść do domu na
parapet, aby po 3 tygodniach uzyskać kwitnące rośliny.

Pozdrawiam, Jacek
P.S. Białe kwitną na bank, nie próbowałem różowych.

13. Data: 2006-06-08 15:03:15

Od: "Basia Kulesz" <b...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

wiadomości

> Teraz można jak ktoś chce wyprodukować przez cały rok, albowiem
> Holendrzy sprzedają sadzonki stale przechowywane w temp. 0*C.

"Stale przechowywane", a trochę wyżej "wykop teraz". Sam sobie przeczysz :-P

Pozdrawiam, Basia.

14. Data: 2006-06-08 15:05:33

Od: "Basia Kulesz" <b...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Jacek Gucio" <j...@W...gazeta.pl> napisał w wiadomości

> Dr Mariusz Chojnowski z ISK Skierniewice radzi tak:
>
> Konwalia to roślina doskonała do tzw. pędzenia. [ciach]

Panowie, proszę...przecież nie chodzi o pędzenie konwalii z kłączy
wykopywanych jesienią i przechowywanych w niskich temperaturach. Jerzy radzi
wykopanie kłączy _teraz_, w szczycie sezonu! I przeciwko temu moja dusza się
buntuje:)))))

Pozdrawiam, Basia.

--
http://tabaza.sapijaszko.net/

15. Data: 2006-06-08 15:27:36

Od: "Jacek Gucio" <j...@W...gazeta.pl> szukaj wiadomości tego autora

Basia Kulesz <b...@i...pl> napisał(a):

> Jerzy radzi wykopanie kłączy _teraz_, w szczycie sezonu! I przeciwko
temu moja dusza się > buntuje:)))))

Basiu, moja dusza też, dlatego podparłem się fachowcem z ISK.
Teraz, to konwalie kwitną albo zawiązują nasiona i pąki kwiatowe.
Najlepszym terminem przesadzania/dzielenia konwalii jest listopad,
choć niektórzy zalecają wczesną wiosnę.

Przecież ja się z Tobą zawsze zgadzam :-)
Jacek

16. Data: 2006-06-08 15:45:34

Od: i...@w...pl szukaj wiadomości tego autora

O pędzeniu konwalii :

http://www.echo.3w.pl/cgi-bin/echo/ogrod/kwietnik/20
03.11
http://dom.gazeta.pl/ogrody/1,72078,1719837.html

O kupowaniu konwalii w zimie - niczego nie znalazłam , a chciałam
pomóc :-(((

17. Data: 2006-06-08 16:41:13

Od: "Basia Kulesz" <b...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

> temu moja dusza się > buntuje:)))))
>
> Basiu, moja dusza też, dlatego podparłem się fachowcem z ISK.

No to mamy dwie zbuntowane dusze kontra Jerzy:) Jerzy, poszedłeś odprawić
pokutę czy się pochlastać? :-P

Pozdrawiam, Basia.

--
http://tabaza.sapijaszko.net/

18. Data: 2006-06-08 18:46:46

Od: Jerzy Nowak <0...@m...pl> szukaj wiadomości tego autora

Jacek Gucio napisał(a):
[...]
> Przecież ja się z Tobą zawsze zgadzam :-)
> Jacek

Pantoflarz!
:-P
pozdr. Jerzy

19. Data: 2006-06-08 19:16:05

Od: Jerzy Nowak <0...@m...pl> szukaj wiadomości tego autora

Basia Kulesz napisał(a):
> [...]

Tobie radzę czy potrzebującemu?
Przeczytaj raz jeszcze list z 16.37.
Poza tym w mojej okolicy już od paru dobrych dni konwalie przekwitły.

Teraz jeszcze dodam, żeby raczej kupił na giełdzie kwiatowej kłącza
schłodzone holenderskie a kwiaty będzie już mieć po ok. dwóch
tygodniach. Bo widzę, że jeszcze jaki urok rzucisz i koledze nic z
pędzenia nie wyjdzie, no cxhyba, ze bimber sobie na pocieszenie zrobi.

Wystarczyło Basi zapytać, tyle że jakoś sama się nie kwapiła z
odpowiedzią a teraz to szpan, że niby ONA wie lepiej.
;-)
A skoro tyle wie to może powie co i jak zrobic aby uzyskać liście?
:-)))

> No to mamy dwie zbuntowane dusze kontra Jerzy:) Jerzy, poszedłeś odprawić
> pokutę czy się pochlastać? :-P

Po książkę, którą już wspomniałem i myślę, że jak dla desperata to ta
rada jest całkiem dobra.
Normalnie do pędzenia wykopuje się rośliny [trzyletnie] w okresie
spoczynku lub odpowiednio przygotowane wykopuje w grudniu.
pozdr. Jerzy

20. Data: 2006-06-08 19:23:34

Od: "Basia Kulesz" <b...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

> Tobie radzę czy potrzebującemu?

A co to ma do rzeczy? Mylę się czy to jeszcze grupa dyskusyjna?

> Przeczytaj raz jeszcze list z 16.37.
> Poza tym w mojej okolicy już od paru dobrych dni konwalie przekwitły.

Brak związku. To, że przekwitły nie równa się okresowi spoczynku. NIE są
zawiązane pąki kwiatowe na przyszły sezon. Pełnia wegetacji:)

> Wystarczyło Basi zapytać, tyle że jakoś sama się nie kwapiła z
> odpowiedzią a teraz to szpan, że niby ONA wie lepiej.
> ;-)

A po kiego grzyba mi szpan. Nie lubię, jak się kit wciska :[

> A skoro tyle wie to może powie co i jak zrobic aby uzyskać liście?
> :-)))

Jakie liście? konwalii? mogę iść do ogrodu i narwać, żaden problem :-P

> [...]
> spoczynku lub odpowiednio przygotowane wykopuje w grudniu.

"To proste, wykop teraz co najmniej dwuletnie kłącza, włóż na co najmniej
do zamrażalnika ".....i tak dalej. Dobra, więcej nie dyskutuję - myślę, że
do zapytującego dotarło, że nie ma *teraz* niczego wykopywać z własnego lub
cudzego ogrodu:-))))))

Pozdrawiam, Basia.

--
http://tabaza.sapijaszko.net