Re: Lobelia cardinalis

From: Antoni Konitz <a...@a...chem.pg.gda.pl>
Newsgroups: pl.rec.ogrody
Subject: Re: Lobelia cardinalis
Date: Mon, 23 Aug 2004 13:14:59 +0200

Lobelia ta pochodzi z cieplejszych (ale nie goracych) stron Ameryki
Polnocnej i rosnie tam nad brzegami strumieni (a wiec latem - blotko).
Niestety nasze zimy ja wykonczaja, chociaz zabezpieczona przed sniegiem,
lodem i wiosennymi roztopami potrafi przezimowac.
Lepszym jednak rozwiazaniem sa jej hybrydy nazywane Lobelia speciosa,
ktore zachowuja jej urok, a sa znacznie odporniejsze na mrozy i do tego
moga miec inne kolory - rozne odcienie rozu, czerwieni i fioletu, a poza
tym maja bujniejszy wzrost - nawet do 1.5 m. Zauwazylem, ze nowo
ukorzenione rosliny zimuja lepiej niz kilkuletnie - a ukorzenianie jest
bardzo latwe.
Z samej Lobelia cardinalis lub fulgens (czerwone liscie) nalezy zebrac
nasiona (uwaga - bardzo drobne), wysiac na wiosne i traktowac jak
rosliny dwuletnie. Siewki, ktore nie zakwitly, zimuja lepiej.

Pozdrawiam
Antoni Konitz