Data: 2009-07-07 20:11:59
Temat: Re: Macie jakieś własne koncepcje , czym jest sztuka ?
Od: Paulinka <paulinka503@precz_ze_spamem.wp.pl>
Pokaż wszystkie nagłówki
glob pisze:
> Idea sztuki i jej imiona
> Sztuka to wytwarzanie piękna. Ta definicja pochodzi z XVIII w. U jej
> podłoża leży przekonanie, że piękno jest intencją sztuki, jej celem,
> osiągnięciem, naczelną wartością, cechą rozpoznawczą. Służba muzom
> powinna prowadzić do kochania piękna (Platon). Panowała do XX w. Jest
> to definicja klasyczna: piękne jest to, co harmonijne.
> Sztuka naśladuje rzeczywistość. Mówiąc inaczej: odtwarza ją. Mimesis.
> Sokrates: malarstwo to odtwarzanie rzeczy widzialnych. Z Sokratesem
> zgadzał się m. in. Leonardo. Jest to definicja historyczna -nie
> odpowiada malarstwu abstrakcyjnemu, architekturze i muzyce.
> Sztuka to nadawanie rzeczom kształtu. Sztuka formuje rzeczy, nadając
> materii i duchowi kształt, formę, strukturę. Arystoteles. To
> rozumienie sztuki odżyło w XX w. - u Anglików: Bella, Fry'a, a w
> Polsce u S. I. Witkiewicza. Zrównali oni pojęcie twórczości
> artystycznej "z konstruowaniem form". W swoim traktacie z zakresu
> estetyki (Nowe formy w malarstwie, 1919) Witkiewicz miał na myśli
> abstrakcyjne konstrukcje, później zaś formę często rozumiano
> konkretnie. Różne są typy form: forma czysta przemawia sama za siebie,
> bez względu na to, co przedstawia i czemu służy; forma funkcjonalna
> służy jakiemuś celowi (np. sztuka użytkowa - meble, budynki, itp.);
> forma przedstawiająca odpowiada temu, co przedstawia (np. portret lub
> krajobraz w malarstwie).
> Sztuka polega na ekspresji. Swoistość sztuki polega na postawie tego,
> kto wytwarza dzieło sztuki, czyli artysty. Koncepcja ta pochodzi od
> Condillaca i Diderota, uznawali ją romantycy, a w wieku XX -Benedetto
> Croce. Ekspresyjność jest jednak tylko cechą niektórych prądów i
> dzieł.
> Sztuka wywołuje przeżycia estetyczne. Jej istotą jest działanie na
> odbiorców. Pojęcie przeżycia jest zewnętrzne wobec dzieł sztuki,
> przysługuje odbiorcy. Pojęcie to zastąpiło dawny sposób pojmowania
> idei piękna w XIX.
> Sztuka to wywoływanie wstrząsu. Sztuka powinna wywoływać nie przeżycia
> estetyczne, lecz wstrząs, szok, silne przeżycie. Udane dzieło to,
> dzieło, które wstrząsa. Zadaniem sztuki nie jest umożliwianie
> ekspresji, ale impresja, czyli silne uderzenie w odbiorcę. Bergson
> napisał w roku 1889: Sztuka raczej wraża się w psychikę ludzką niż ją
> wyraża. Definicja ta stała się emblematem sztuki awangardowej.
> Aleksiej Tyranov Widok na bibliotekę w Ermitżu (1827). Ermitaż, St.
> Petersburg, Rosja.
> Definicje 1-2 są historyczne, wszystkie natomiast są albo za wąskie,
> albo za szerokie. M. Weitz (The Role of Theory In Aestethics, 1957)
> skomentował to tak: Niepodobna podać koniecznych i wystarczających
> właściwości sztuki - dlatego jej teoria jest logicznie niemożliwa, a
> nie tylko faktycznie trudna.
> W rozumieniu Wittgensteinapojęcie sztuki należy do grupy "pojęć
> otwartych", ponieważ oznacza przedmioty nieposiadające cech wspólnych
> lub za małą ich ilość, by możliwe było zbudowanie ich spójnej
> definicji. Cechuje je jedynie podobieństwo rodzinne. Do rodziny pojęć
> estetycznych należą też inne określenia jak: piękno, wartość
> estetyczna, przeżycie estetyczne...
http://sztukaliteracka.blogspot.com/2007/06/idea-pik
na-i-jej-imiona.html
A coś od siebie?
--
Paulinka
|